Resepi Tumis Lokan

 Dihantar Oleh Pada 29 December, 2009
Kategori: 
Masa penyediaan: 
Hidangan: 5 orang
Description

awal cuti sekolah hari tu gi ke pantai remis..dan sempat beli siput2 untuk di bawa pulang..antaranya lokan ni lah isi cam kerang tapi beasr!..first time masak dan makan lokan tau.... so mak saya ajar masak camni...

Share:
Bahan-bahan
  • 2 kg lokan (tak byk sgt pun..sbb saiz besar2)
  • 3 biji bawang merah
  • 2 biji bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 biji bawang besar (dihiris)
  • 1 biji tomato (dibelah-belah kecil )
  • 1 biji cili hijau, 1 biji cili merah dan sedikit halia (dihiris)
  • Garam secukup rasa.
  • sedikit minyak untuk menumis dan secawan air.
  • 1-2 sudu besar cili kisar ( nak letak boleh taknak pun takpe, saya letak sesudu jgn tidak he he..)
Cara-cara
  1. Kisarkan bawang merah, bawang putih dan halia.

  2. Tumiskan bahan-bahan yang telah dikisar tadi sehingga naik bau dan kekuningan. Masukkan cili kisar dan tumis lagi hingga garing. masa ni boleh masukkan garam secukup rasa.

    open-uri20151010-29872-1iffjce
  3. Bila dah garing masukkan secawan air diikuti dgn bahan-bahan yang dihiris. Biar mendidih.

    open-uri20151010-29872-1rwb154
  4. Masukkan lokan yang telah di cuci bersih dan tutup sebentar. Rupa lokan tu cam gambar kat bawah ni...

    open-uri20151010-29872-1oipc4l
  5. Selepas lebih kurang 3 minit buka tudung dan boleh lihat kulit lokan dan terbuka..dah masak la tu..kacau sekejap bagi bahan2 lain mesra dgn lokan tu...

    open-uri20151010-29872-icpuex
  6. Bila dah masak boleh lah dihidangkan panas...selamat mencuba.

  7. Klik untuk isi cara-cara di sini

  8. Klik untuk isi cara-cara di sini