Google+

oleh: kak fida ♥Bingka / Kuih Bakar Kentang Tanpa Telur™

20150327_185516

lebihan kentang rebus...akak jadikan bingka...tanpa telur...tetap lembut.... :)


Created on : 28-03-2015

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida

Bahan-bahan ( loyang 8x8 inc / 2 keping acuan pecah 8 )

  • 500 g kentang - direbus, lecek halus dan disejukkan
  • 3/4 cawan gula halus
  • 1 cawan santan pekat
  • 1 cawan susu cair/sejat
  • 1 cawan tepung gandum*}
  • 2 sb tepung jagung*} - diayak bersama
  • 1/4 sk garam
  • sedikit pewarna kuning (opt)
  • 1 sb mentega/majerin cair/minyak sayur

Cara-cara

  1. Masukkan kesemua bahan diatas ke dalam mangkuk dan kacau hingga adunan sebati.
  2. Tuang adunan ke dalam loyang/acuan bergris.
  3. Bakar di dalam oven yg dipanaskan dulu selama 45 min - 1 jam pd suhu 160C atau hingga masak ikut kepanasan oven masing2.
  4. Biar kuih benar2 sejuk, potong dan hidangkan.


Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (3)

31-03-2015, manjasayang komen :
Assalamualaikum kak fida ku sayang...dah lama tak bersua di dlm MYR..ni ya kak...saya pon dah jarang juga kak..sekali hari ni tengoke ada resepi akak..mana pic nya kak....semoga kak fida sihat di samping keluarga tercinta.. Amin.. :-)


01-04-2015, kak fida komen :
wa'alaikumsalam manjasayang ku sayang... :D...ye manja...akak pon jrg2 msok Myr...skali2 dpt masok akak save dulu resepi yg ada kt dapur Myr ni...jadi bila2 nk buat lg, refer aje kt sini...insyaAllah..bila ada gmbr akak upload ye...nak kena tunggu buat lagilah...heheee....mekaseh dh mndo'akn..semoga manja dan keluarga juga sihat sentiasa hendaknya...aamiin... :)


15-04-2015, Mariani(KT) komen :
Slm k.fida....mna boleh manjasyg yg syg akak seorg..ucu pon nak syg jugak(sambil pelok akak kuat2)..hehe...wah sdpnye bngka ktg.harum smpi kat umah ucu..dh lma xmsok kn lporan masakan..tenet ni cm ada samtingrong la kak.. ssah sgt....k.besah xmembingka lg ke..


Untuk memberi komen terhadap resepi ini, klik di sini



Feed 5 Resipi Terbaru

20150327_185516 Resepi ♥Bingka / Kuih Bakar Kentang Tanpa Telur™ oleh: kak fida

lebihan kentang rebus...akak jadikan bingka...t...

20150310_090000 Resepi ♥Bingka Pisang Tanpa Telur™ oleh: kak fida

resepi tanpa telur atas permintaan seseorang..

Image Resepi Tom yam santan oleh: muse

Thai food, tp yg ni diolah ikut selera burma. K...

Resepi cheese kut nyamai oleh: ivyjosephine

sedap dan mudah

Dsc_0014 Resepi sup jagung ayam oleh: erycatz

Resepi ringkas guna jagung

Senarai Resipi Terbaru >>




5 Laporan masakan terkini

Photo-0134
15-04-2015 Resipi Ikan Bawal Goreng Tauchu oleh : mdmzul
Kurang lighting pic ni-raz tak taruk capsicum/tomato psal xde-lebihkan air assam psal nak kuah...memang sedap tq :D
Laporan oleh: Razzizz
Image
14-04-2015 Resipi Ketam lada hitam oleh : eqyeen
sy tambah sedikit sos tomato. sy suka letak byk bwg putih. best.. lain kali bleh cuba lagi resipi ni.
Laporan oleh: black1205e
2015-04-08_kurma_ayam___herdawaty_abuothman_myr_+++
09-04-2015 Resipi Kurma Ayam oleh : herdawaty_abuothman
Hidangan untuk hari ni bersama sambal belacan dan sayur kobis goreng kunyit.. saya masukkan kiub ayam sebagai penambah rasa.. sedap! Terima kasih untuk resipi ni..
Laporan oleh: LynnSham
Dsc07428
23-03-2015 Resipi Pisang dan milo oleh : princessharyati
dh selalu wat cuma,tak kesempatan amik gmbr.. tq share :)
Laporan oleh: k.zila66
Dsc07528
23-03-2015 Resipi Sambal Jering Cili Api Bersantan oleh : lan_ieza
menu yg dh lepas...guna cili kering, pestaim mkn sambl jering ni hehee.. sedap! mekasih :)
Laporan oleh: k.zila66

Senarai Laporan Masakan >>





Resepi mengikut kategori

Ayam Cookies Daging Dessert Ikan
Kek Kuih-muih Laksa Mee Minuman
Nasi Pencicah Roti Sayur Seafood
Snack Sup Tart Telur Western Food

Lain-lain kategori

. .. 1 10 minute 4 acar acar masak acar timun Acar Timun Express acara majlis.../malam/siang afternoon agak popular di terengganu agar agar agar-agar Agar2 air air asam air belimbing buluh air gula vanilla air milo blend

Senarai kategori >>



5 Komen Terkini

16-04-2015, norwati komen di kek marble dulu2 :
terima kasih lynnsham sbb cuba resepi saya ni..baking powder jgn ltak byk sgt sbb tu dia berderai...


16-04-2015, norwati komen di kek marble dulu2 :
terima kasih lynnsham sbb cuba resepi saya ni..baking powder jgn ltak byk sgt sbb tu dia berderai...


15-04-2015, Mariani(KT) komen di ♥Bingka / Kuih Bakar Kentang Tanpa Telur™ :
Slm k.fida....mna boleh manjasyg yg syg akak seorg..ucu pon nak syg jugak(sambil pelok akak kuat2...


01-04-2015, kak fida komen di ♥Bingka / Kuih Bakar Kentang Tanpa Telur™ :
wa'alaikumsalam manjasayang ku sayang... :D...ye manja...akak pon jrg2 msok Myr...skali2 dpt maso...


31-03-2015, manjasayang komen di ♥Bingka / Kuih Bakar Kentang Tanpa Telur™ :
Assalamualaikum kak fida ku sayang...dah lama tak bersua di dlm MYR..ni ya kak...saya pon dah jar...


Senarai Komen >>




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd