Google+

oleh: kak fida ♥Sudu Metrik™

Sudu_metrik

Sudu untuk menyukat bahan2 dalam adunan kek,kuih dll...setiap sudu sudah ada sukatan...dr sudu yg besar hingga yg kecil...mudah didapati dikedai2 baking yg menjual bahan2 kuih.


Created on : 25-06-2009


Komen

04-07-2009, yayalaila komen :

kak fida saya ne org brunei saya confuse skit ne ada resepi ini ler yg kta guna 4 sudu besar. d brunei sudu besr itu maksudnya senduk yg digunakan untk mengaut nasi atau lauk. so sya tkt slh. selalunya org mlysia ckp sudu besr itu apa? senduk atau sudu mkn? or f i guna sudu metrik ini susu besr itu sma kh sukutanya ngn 1tbs?


04-07-2009, kak fida komen :

yayalaila...klau ikut sukatan sudu metrik 1 sudu besar = 1 tbsp same jugak dgn 1 sudu makan ( sudu yg paling besar dlm gmbr)...rase2 akak org indon jugak sebut senduk besar bagi sudu besar tapi rase2nye jugak org m'sia sebut sudu besar dn sudu mkn bende yg same...akak org s'pore...mmng slalu buat kuih-muih gune sukatan metrik sbb mudh...tq yayalaila krane bertanye... :)


27-07-2009, dahliadahlan komen :

..Salam Fida...semalam akak ada beli sudu ni...yg murah jeee..ehek!...cawan beli gak...Biasanya sukatan sudu....bahannya rata k bumbu?...


03-08-2009, kak fida komen :

w'salam dahliadahlan...alahai sudu yg dlm gmbr tu pon akak beli murah, $1+ jer...yg penting brgune boleh buat sukatan...heee...kalau gune sudu metrik sukatannye rata aje....kalau penuh,dlm resipi mesti dicatit... :)


02-11-2009, zureen_69 komen :

kak fida,kalau kita guna sudu sudu ni..kita nak sukat dia mcm ana?contohnya nak ambik baking powder,nak bagi ratakan atau bunbunkan ..


13-01-2010, nOOrsha komen :

zureen_69.... untuk sukatan, gune RATA saja, kecuali dlm sesetengah resipi yg dah diberitahu kene sukat 'bumbu"


30-06-2011, ziraisa komen :

kak fida, nak tanya ckit. apa beza sudu kecil dgn sudu teh..confuselah kak. Terima Kasih


30-06-2011, kak fida komen :

zureen_69...btol seperti yg nOOrsha terangkan, ape2 bhn mesti disukat rata kecuali ditulis bumbung atau penuh...mekaseh nOOrsha dh tolong jwbkn yer... :)


30-06-2011, kak fida komen :

ziraisa...klau menggunakan sudu metrik seperti gmbr contoh, istilah sudu kecil same dgn sudu teh cume sudu teh adelh terjemahan utk tea spoon (tsp) seperti yg tertulis ditangkai sudu metrik...utk mendapatkn sukatan yg tepat, membuat kek atau kukis lebih baik gune sudu metrik...hrp ziraisa phm yer... :)


14-10-2011, katy_87@yahoo.com komen :

boleh tanya kak fida sudu metrik nie kat mana nak beli ya.coz kat tawau nie blum pena lagi jumpa kedai jual sudu mcm nie.


15-10-2011, Miss_ShaSha komen :

Cube cari kat supermarket.. Dekat bhg pinggan mangkok,loyang,acuan kuih2 ker.. Selalunye ade kot =)


23-10-2011, myfanbias@gmail.com komen :

akak,..nk tanye..mcm if resipi ckp 1 sudu teh esen vanilla..then tok bahan lain,die ckp 1 sudu kecil ovallet..saya nk gune yg mane..? anyway..sudu akak tu same dgn saye punye...:D


Isi komen :

Nama :
Komen :



Cari glossary


5 Komen terkini untuk glosari

11-01-2014, kak fida komen di ♥Acuan Apam/Bahulu Kukus™:
harap admin dapat membantu...terima kaseh... :)


11-01-2014, kak fida komen di ♥Acuan Apam/Bahulu Kukus™:
sape yer yg hntr komen 7/1/14...??? harap admin dpt membantu...


11-01-2014, kak fida komen di ♥Acuan Apam/Bahulu Kukus™:
maseh guna nama kak fida ker utk hntr komen???


07-01-2014, kak fida komen di ♥Acuan Apam/Bahulu Kukus™:
Askm....klu uat apam kukus tu mcm apam dot2 tu pakai acuan yg warna merah plastic kecik2 boleh kn...


05-09-2013, Ringo komen di Kitchen Aid Stand Mixer:
salam.. mixer cornell heavy duty punya tu.. warna merah.. bagus tak? harga murah.. watt pun tingg...


Senarai komen untuk glosari >>