Google+

oleh: nim Mayonis buatan sendiri

No picture

resepi dr internet (sesuai untuk rakan-rakan diperantauan yang susah mencari mayonis halal.. mcm saya ni..)


Created on : 17-10-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi nim




Bahan-bahan ( anggaran semangkuk kecil )

  • 4 biji telur (diambil kuning telur sahaja)
  • 1/2 sudu kecil lada hitam atau lada putih
  • secubit garam
  • 1 sudu kecil gula
  • 2 sudu kecil cuka (atau jus lemon )
  • 100 ml minyak zaiton (apa apa minyak pun boleh)

Cara-cara

  1. masukkan semua bahan dan blend sehingga bahan menjadi hampir putih dan pekat
  2. dahhh..sedia untuk dimakan bersama salad, burger atau apa saja...cuba lah..
  3. lebih sedap jika dimakan selepas dimasukkan ke dalam peti ais selama 1/2 jam..

Tag

mayonis









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (8)

19-10-2009, noorzren komen :

pandai betul lah awak buat mayonis


28-10-2009, nim komen :

noorzren..kalau dah jauh dari malaysia ni...susah nak dapatkan mayonis yang halal..so..tu yang ' ter ' pandailah sikit...kalau kt malaysia senang ja kan...kedai depan rumah pun ada.


14-01-2011, nurhayatiismail komen :

bapa lama boleh tahan


10-03-2011, syifashirley93 komen :

nim, nk tye...tlur kuning ke putih??? k0nfius ler...rasenye ari 2 tgk resipi lam surtkhabr die tlis tlur putih shj.... dh buat tp knape x jd putih n pekat eh???


04-04-2011, nim komen :

yati..boleh tahan 3-5 hari..tapi mesti simpan dalam peti ais, Syifa..mungkin terlebih sukatan cecair cuka / minyak ..kadang kadang kepekatan minyak pun berbeza,mungkin boleh kurangkan sikit minyak /cuka.. memang kuning telur kalau ikut resepi asal, kalau kat kedai tu warna putih kann..saya pun tak pasti mcm mana jadi putih bersih...


06-07-2011, fais69 komen :

telur tu kna rebus dlu ke??


02-07-2012, MiA SaRaH komen :

Yg sye belajarr, legalism sikit peahen lemon, pastu pukul smpai warne die Jdi Putih, selamat mencubaa : )


02-07-2012, MiA SaRaH komen :

Pembetulam, letakkan sikit perahann **lemon


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd