Google+

oleh: mentari_mrh Fondant Icing

Myresepi_fondant

Resepi Mat Gebu


Created on : 09-10-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mentari_mrh




Bahan-bahan ( Hiasan utk 1 biji kek )

  • 63 ml air
  • 1 sudu besar gelatin halal (Cik Kema guna Halalgel)
  • 125 ml sirap glucose
  • 1 1/2 sudu besar gliserin
  • 2 sudu besar lemak sayur (shortening)
  • 1 kg gula aising (Ayaq dulu)
  • Pewarna pilihan

Cara-cara

  1. Kaedah double boiled akan digunakan utk membuat fondant ni. Bekas tahan panas diperlukan utk proses memasak.
  2. Tuang air ke dalam bekas dan masukkan gelatin. Kacau dan ketepikan (lebih kurang 1min) supaya gelatin kembang.
  3. Double boiled bahan td. Kacau gelatin sehingga larut.
  4. Kemudian masukkan glucose, gliserin & shortening ke dlm bahan yg sudah larut td. Kacau sehingga semuanya larut.
  5. Setelah semua bahan larut. Tutup api dan biarkan bahan td sejuk atau suam2 gitu.
  6. Setelah bahan suam2 kuku, masukkan sedikit demi sedikit gula icing dan kacau sehingga sebati (lebih kurang 500gm gula, doh akan keras sedikit. Proses menguli boleh diteruskan menggunakan breadmaker atau teruskan dgn uli menggunakan tangan)
  7. Myresepi_fondant1
    Doh yg sudah siap akan jadi seperti gambar ni. Warna putih.
  8. Biarkan doh semalam utk hasil yg lebih baik. Simpan dalam bekas yg kedap udara. Boleh simpan didalam suhu bilik.
  9. Myresepi_fondant3
    Seterusnya, proses mewarnakan doh. Bahagi doh kepada beberapa bahagian. Titiskan sedikit sahaja pewarna sehingga dpt warna pilihan hati.
  10. Akhir sekali proses membentuk doh. Harap semua faham bagaimana utk menghasilkan fondant icing. Thanks

Tag

icing kek

Related Recipes










Laporan Masakan Bergambar (11)

Flowers
30-10-2009
biri-biri bertukar menjadi anjing. huhu.. susah gak mau buat sbb fondant lama2 nnt jd lembik ditangan
Laporan oleh: zachoes
Cutout_flowers
30-10-2009
munge guna terap biskut :P
Laporan oleh: zachoes
Arnab
30-10-2009
arnab ke..apa ni.. hehe.. sah kerastangan
Laporan oleh: zachoes
Bear
25-11-2009
bear ku
Laporan oleh: zachoes
Dscn7184
25-11-2009
kek guna [whipped] choc ganache dan fondant animals
Laporan oleh: zachoes
Doggy
25-11-2009
bntuk doggy (kek kenaimpan dalm peti ais, tu nmpk kilat skit0
Laporan oleh: zachoes
Kek_ucu
25-02-2011
terima kasih byk2.... jasamu dikenang.... firt time buat fondant 2 tingkat. Cuaca panas, kek pengantin adik hampir cair....
Laporan oleh: shahna
Kek_ucu
25-02-2011
fondant kek utk besday mummy pulak..... sukenye mak saya. Sesiapa berminat bolehlah tempah ye... find me @ fb Mona Abdul...... Terima kasih Mat Gebu
Laporan oleh: shahna
20120426_075110
28-04-2012
tgn agk keras lg nk wat.tp puas ht dpt wat utk anak tercinta d hr jd dia.:-) tq tuan pny resepi.
Laporan oleh: dianahondaz
20120316_124652
28-04-2012
1st time wt nasi dagang ni.alhamdullillah mnjd.xdela sia2 org sabah ni duk ganu.hee.tq tuan pny recipe.:-)
Laporan oleh: dianahondaz
20120316_124652
28-04-2012
1st time wt nasi dagang ni.alhamdullillah mnjd.xdela sia2 org sabah ni duk ganu.hee.tq tuan pny recipe.:-)
Laporan oleh: dianahondaz

Komen (27)

09-10-2009, mami kek komen :

saya suka dgn semua resepi dr mat gebu ni..jelas dan terang.saya slalu masuk blog mat ni..nk tau,,di mana nak dapatkan gliserin ni dan mukanya masam mana ya.......


10-10-2009, jila komen :

minat dgn resepi nie..tapi x tau mana nak crk bhn2nye..saya dok area klang..sesape yang tau mana nak dpt bhn2 ni tlg bgtau ye..gelatin brand nona saya dah jumpe,tp sirap glucose & gliserin xtau mn nak crk


30-10-2009, zachoes komen :

mentari mrh, sy tlg jwbkn ek? mami kek: gliserin tu cecair jernih, ada jual kt kdai kek. jila: glukos sirap atau liquid glucose ada jual kat kedai kek juga. cecair sangat likat dan berwarna jernih. harap membantu.


24-11-2009, aunidiniedania komen :

kenapa fondant yg saya buat tak elastik, ianya rapuh bila dibentuk?


25-11-2009, zachoes komen :

aunidiniedania, mgkn terlalu sedikit cecair? atau terlebih icing? sebab yg saya perasan tak perlu guna kesemua 1kg icing. sekadar doh tu tak melekat ditangan. cuba tambah setitik dua air masa membentuk, mungkin boleh melembutkan sikit doh. jgn terlalu banyak, nnt doh melekit2.


01-12-2009, fadzieda komen :

salam.. nk tanya sikit... boleh balut kek ke @ untuk bentuk sesuatu objek hiasan atas kek je? Dh siap bentuk, kalau terdedah lama kt suhu bilik cair ke @ still keras.


20-12-2009, mama misha komen :

apakah bahan yg membuatkan doh fondant berbau kurang enak? Blh tk campurkan vanilla extract utk menghilangkan bau tersebut?


12-01-2010, syawatie komen :

salam.. nk tnya..brpa lama fondat yg dah siap bentuk mengeras?


21-01-2010, liza_comelz komen :

knp saya wat jd lembik..bila pegang melekit kat tangan..msk peti ais pun lembik lg...huhu cedih tau..last skali saya beli yg dh siap..hehehe


07-02-2010, ibudhiyahazieq komen :

hai, sya bru kat cn, nak tnya. fondant acing ni thn brape lama ek?


19-04-2010, achiklie komen :

untk liza, kalo lembik bleh guna tpg jagung sket. jdi mlekit kt tgn tu coz tpak tngn kite mmg panas sbb tu makin melekit. solutionnya...sapu dulu tgn ngan shoterning then elakkan guna tapak tgn n elakkan tpt panas sgt mase mnguli. setahu sy fondant musuh ketatnya adalah peti ais...so jgn sekali-kali simpan dalam peti ais...semoga dapat mmbantu sket.


23-05-2010, a2acom3l komen :

nak tanye ckit..pewarna tu nak kena pakai jenis serbuk @ liquid? ade x specific brand (klu blh yg mudah dicari di mana2 kedai kek)


24-10-2010, zeti07 komen :

kt mana boleh beli fondant yg dh siap..sy dok kt area kl


13-12-2010, ms_fiza komen :

zeti07- sy beli kat kedai kek namer Yummie, Bangi only RM 14.90. senang jer


25-02-2011, shahna komen :

tq tq tq.... bleh buat kek utk adik kawen... besday mummy & hantaran


25-02-2011, shahna komen :

cammane nak buat komen bergambar?


15-03-2011, marialbn komen :

so nak bentuk2 kena pkai papan canai ke atau camna yek?


24-03-2011, muslynda komen :

salam......i baru dapat resepi nie,i hope leh jadi lah ya.....kalau jadi i akan sumbang kan pic kat sini.....huhhuhuhuhu.....btw thkz ya.... hope menjadi lah....


27-05-2011, Puan Mia komen :

leh tanya glicerin n glukose tu nak cari kat mana? kat kedai jual peralatan membuat kek ada ker? dia jual dalam bekas cam ner yer?


04-07-2011, bdk bru komen :

klo x gune glukose boleh ke? glukose yg slalu org pregnant minum tue ke..?yg ade perasa


04-07-2011, bdk bru komen :

akak


23-12-2011, zaminna komen :

comella animal fondant tu.camne nak buatnye?


03-01-2012, fiza17 komen :

salam.. naper doh fondant saya berwarna kuning gading? bukan putih gebu.


03-01-2012, fiza17 komen :

biar saya jawab untuk bdk bru. glukose ni sejenis cecair putih yang amat pekat/likat.. xsama dgn org pgnent minum.. susah gak nk cari.. lau nk cari, pergi kt kedai bakery. juga dipanggil syrup glukose.


03-01-2012, fiza17 komen :

puan mia: gliserin n glukose bleh cari kat kedai bakery. dijual dalam pek. biasanya dijual dalam pek 1kg (>< rm5) untk glukose. lau gliserin botol kecil mcm btl pewarna star brand. harga bwh rm5. mgikut kedai. stgh kedai mahal, stgh kedai pula murah.. pandai2 la servey..


28-04-2012, dianahondaz komen :

Tuan pny recipe.tlg delete laporan bergmbr ns dagang tu.silap upload.haha.sorry.


13-07-2012, salha sulaiman komen :

dah lama cari resipi ni... tq...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd