Google+

oleh: mokcik73 Acar Limau

P9150276

resepi lama...


Created on : 15-09-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mokcik73




Bahan-bahan ( satu famili )

  • **Bahan 1
  • 10 biji limau nipis/lamon *dibelah 2
  • 4 SDB gula
  • 2 SDB cuka
  • 1 SDK garam
  • air secukupnya
  • **Bahan 2 *blender semua tp cili blend asing
  • 2 labu bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 inci halia
  • 6 biji cili kering
  • **Bahan 3 *digoreng tanpa minyak dan tumbuk
  • ½ sdb jintan putih
  • ½ sdb jintan manis
  • ½ sdb lada hitam
  • **Bahan 4
  • ½ cwn halia yg telah dimayang
  • 1 sdk biji sawi
  • 7 biji bawang kecil
  • 7 biji bawang putih
  • ½ cwn lobak masin yg telah dipotong dadu
  • ½ cwn gula perang/merah
  • 1 cwn gula pasir
  • Kacang tanah atau bijan yg digoreng tanpa minyak

Cara-cara

  1. Masak air hingga mendidih baru masukkan limau dan biarkan mendidih 2-3 minit. Agak2 Colour hijau kulit limau tu bertukar keperangan.**jgn rebus terlalu lama.
  2. Angkat dan toskan. Masukkan limau bersama 2 sdb gula (gula separuh dr bahan 1), garam dan cuka kedalam balang atau bekas yg sesuai dan tambahkan air agak2 tenggelam buah limau ja.
  3. Tutup balang tersebut. Dan biarkan dalam 48 jam (2 hari). Sebolehnya selalu goncang balang tu bg limau tu mesra dgn gula, garam dan cuka tu.
  4. Dah cukup 48 jam toskan limau. Masak air dgn 2 sdb gula (yg separuh lg) hingga mendidih baru masukkan limau dan biarkan mendidih lg dlm 2-3 minit. Kemudian toskan sekejap utk sejatkan air.
  5. Jemur limau td hingga separuh kering. ( sebelum jemur mokcik belah 2 lg limau ni dan kalau betul2 panas jemur 1 hari je dah ok jangan terlalu kering)
  6. Tumis bahan 2 ( kecuali cili) hingga garing kemudian baru masukkan cili dan kacau biar cili garing.
  7. Bila cili dah garing masukkan bahan 3 dan kacau sekejap. Kemudian masukkan limau dan bahan 4 kecuali kacang tanah/bijan. Kacau lagi biar bawang dan lobak masak.
  8. Bawang kecil dan bawang putih ni tak perlu di mayang biarkan sebiji2. Dah empuk semua baru masukkan kacang tanah/bijan tadi gaul sebati dan tutup api.
  9. Sedia dimakan. Dah sejuk baru masukkan dalam bekas supaya tahan lama biasanya lebih seminggu boleh tahan jgn bg masuk air je. Lebih sedap dimakan keesokan harinya sebab semua bahan dah ‘bergaul mesra’ hehehe..selamat mencuba..

Tag

acar









Laporan Masakan Bergambar (1)

180320121921
28-03-2012
salam... saya dah buat acar limau ni tapi knape ye rasa buah limau ni pahit., ada tak apa2 petua nak hilangkan rasa pahit limau ni...
Laporan oleh: Zai95

Komen (5)

16-09-2009, mokcik73 komen :

acar ni bleh dicampur dgn bermcm jenis jeruk buah lagi. ikut kesukaan masing2. tp mokcik suka limau je ada rasa masam2 manis skit kalau buah jeruk tu manis. selalu bli acar jarang ada limau. buah campur ja.


27-10-2009, cendana1 komen :

saya sedang buat acar limau sekarang. kalau dah siap saya akan uploag gambar disini. ermmm sedap ni.


28-03-2012, kakbesah komen :

salam Zai95, sekadar berkongsi yer, arwah MIL buat jeruk limau nipis begini. limau nipis, dibelah empat tp jgn putus. pastu disumbat sgn garam halus agak2 dpt lekat kt tengah limau tu. pstu masukkan limau2 tu kedlm botol kaca.dia guna botol nescaffe paling besar tu. pstu dibiar. nnti garam tu akn lebur sndiri, n limau brubah warne. setahun pun msih elok. dia kata kalo nk cpt jd, kena jemur botol tu dibwh chya mtahari utk beberapa hr.. jeruk limau tu bila nk dibuat acar buah, dia akn basuh n juz campurkn. memang x pahit langsung n x masin jg.ni cara org zmn dulu. kekadang dia basuh2 limau tu pstu juz mkn ngn nasi begitu jer.


28-03-2012, Zai95 komen :

w'kmsalam...kakbesah..., terima kasih yer kerana berkongsi cara nak buat acar limau ni.., acar limau ni memang peberet saya ni... tapi skrg susah betul nak jumpa, dah xde org jual... jadi bila teringin nak mkan kena la blaja buat sendiri..,ni pestaim saya blajar buat acar limau.., tapi syg ...pahit tak lalu nak mkan la... malu je kena gelak dgn encik hubby...he..he.., insyaAllah nant nak cuba cara kakbesah pulak...


07-08-2014, Nur91 komen :

terima kasih mak cik..saya mintak izin nak copy resepi na..tima kasih


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd