Google+

oleh: mama kastam tioman Semperit Lagi

Sdc12620

resipi dari seorang makcik kenalan mama..


Created on : 14-09-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mama kastam tioman




Bahan-bahan ( Anggaran 100 biji )

  • 250 gm butter
  • 1 cawan gula aising
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 1/2 cawan tepung jagung
  • 1 1/2 cawan tepung ubi
  • 1 biji kuning telur

Cara-cara

  1. Pukul butter bersama gula aising serta kuning telor sehingga sebati.
  2. Masukkan kesemua tepung, uli sehingga menjadi doh yang lembut dan senang untuk di tekan dengan acuan semperit.
  3. Bakar pada suhu 180'C sehingga masak.

Tag

biskut

Laporan Masakan Bergambar (2)

Kuih_semperit
19-09-2009
Mama, lulus tak??
Laporan oleh: mysajian

bolih cuba lagi..

Acuan_semperit
19-09-2009
Ni acuan yang mysajian guna, acuan yang sama juga digunakan untuk membuat tart gulung....:)
Laporan oleh: mysajian

mama guna acuan tekan dengan tangan je..apa2 pun dah jadi dah semperit tu..



Komen (15)

14-09-2009, eenat komen :

mama, resipi semperit ni gebu x? Senang nak pegang x? Penah wat resepi semprit, ia tersangat gebu sampai nak kluarkan dr loyang pon pecah berderai.


14-09-2009, eenat komen :

Lagi satu mama, ada resipi peneram x? tgk Del py resipi mcm susah bangat nak jadi..mmg susah ke nak wat kuih peneram? Perlukan kemahiran yg tinggi kata del..kita ni amatur la mama huhuhu


14-09-2009, mama kastam tioman komen :

bolih tahan gebu, kena hati2 masa nak kuarkan dari loyang..resipi peneram, mama tak ada..tak minat nak buat tapi suka makan..kat sini kan dah ada rasanya resipi tu?


14-09-2009, k.zila66 komen :

salam mama,aduh!!..kuar lagi resipi!!..dh ujung2 ni byk lh kuar!..nk wat dh x leh lagi!!..dh ckup tu!..kang x muat lak meja..huhu...best lh semperit ni dh lama cari..ada kwn bg tpi zila wat maniss sgt2..yg mama punya terpaksa masuk list lagi ya!!..senang2 zila cuba ok mama! tq sgt2..lebiuuu...mmmuahhh....


14-09-2009, mama kastam tioman komen :

k.zila66...sian kodmemot dok promote meja besar dia tak ada org nak beli...bila lagi..90 ari tak yah bayar..pastu dia nak ambik..biarkan aje sbb raya dan kuih raya ...pun dah abih...ahak..ahak..nak masuk awai2 ari tu kan asyik problem aje MYR ni...simpan aje..lagi pun buku mama ni dah nak hancur..dari berkubur begitu aje lebih baik kasi pada org yg bolih manafaatkannya..lluv u 2..


14-09-2009, mama kastam tioman komen :

insya'allah lepas raya nanti mama masukkan lagi resipi modern sikit..jangan ketawa bila mama kata resipi tu mama beli dengan harga rm2.50 satu...semua ada 10 resipi...bahan2 aje berbeza tp kat cara2nya semuanya seperti diatas...fenin sikit resipinya guna nama org putih..


15-09-2009, mysajian komen :

Eenat, kita pun memang frust sangat dalam membuat kuih peneram ni...tak pernah menjadi....sudah pelbagai resepi kita cuba, sampai dah tak mau cuba lagi .... he he he semperit mama ni sama macam resepi yang saya ada pula.....kuih yang paling laris tahun ni dalam list jualan saya.....:)


15-09-2009, choa komen :

mama, boleh tolong tak..mama ada tau mana2 tmpt yang jual acu kueh samperit dahlia ngan samperit papan mcm mama buat nie tak? saya suka sgt acu yang mcm aluminum tue..yang mcm org dulu2 nyer acuan..skang nie byk nyer plastik..cepat pecah n gigi2 acuan tue tak berapa cantik..kalau ada boleh bgtau saya ya..thanxx..


15-09-2009, mama kastam tioman komen :

mama punya pun jenis plastik juga..yang aluminium tu mama beli yang diaorg guna untuk nak wat untuk aising kek..ada yang besar sikit..mama beli kat kedai menjual brg2 kuih tu le..


16-09-2009, choa komen :

oh boleh pakai yang utk buat icing ya..oklah nnti saya cuba.. thanx mama.. saya mmg suka kuih samprit papan nie.. terima kasih kongsi resepi.. nnti bila saya coba..saya tempek gambo ek..


18-09-2009, ma ani komen :

cantikla kuih samprit mama ni.teringin gak saya nak cuba tapi x jumpa acuan macam dulu-dulu.cuba acuan plastik x jadi cantik sebab x pandai la tu.Jangan lupa teruskan dengan resepi yang mama ada dulu.Saya suka sangat guna sukatan cawan ni.mudah rasanya.Terima kasih.


07-10-2009, aini73 komen :

mama,blh bg resipi jejari oat tak?yg salut dgn susu tpg


07-10-2009, aini73 komen :

biasanya,biskut samprit bubuh tpg kastad.yg ni xbubuh ka


08-10-2009, mama kastam tioman komen :

bolih nanti mama masukkan. Yang ada tepung kastad tu namanya biskut dahlia..memang setengah2 orang panggil semperit juga..pagi2 ni aje mama bolih buka MYR ni..dalam kul 10 pg dah tak bolih dah..ape sebab ek?


23-10-2009, cik kieah komen :

salam, mama raya dah habis semperit ni sy dah cuba cuma dalam bentuk dahlia nak cantik. Mama ada resepi kuih tako tak, dan tunjuk sekali cara nak buat kotak dengan daun pandan...yek. Thanks mama...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd