Google+

oleh: adsweet Kek Pisang

Dsc00169

gerenti sedap...!!


Created on : 24-01-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi adsweet




Bahan-bahan ( saiz biasa )

  • 7 biji pisang berangan
  • 1 cawan minyak masak
  • 2 sudu kecil soda bikarbonat
  • 5 biji telur
  • 2 cawan gula halus
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 3 cawan gandum

Cara-cara

  1. Blender kan pisang, minyak dan soda bikarbonat sampai lumat
  2. Gunakan mixer untuk pukul telur dan gula. Masukkan bersama esen vanilla (boleh juga di blend)
  3. Masukkan pisang yang telah di blend ke dalam bancuhan telur dan gula
  4. Akhir sekali masukkan tepung sedikit demi sedikit. Kacau hingga rata
  5. Masukkan dalam acuan. Bakar selama 25-30 minit, suhu 180 C









Laporan Masakan Bergambar (21)

Dsc00116
01-03-2007
hari nie buat kek pisang lagik,cuba pulak resepi ni tapi tak guna pisang berangan..sebab tak jumpa..sedap n senang gak nak buat sebab semua blender jer..rasanyer pun macam yg beli kat kedai punyer..sedapp :)
Laporan oleh: aby
Dscn0637
12-03-2007
betul lah mmg sedap sgt mcm yg kat kedai punya tapi yang miza buat ni mcm bantat skit lah tak tahu nape
Laporan oleh: miza
Image_602_
25-02-2008
sedap....dah byk kali buat
Laporan oleh: dila81
Kek_pisang_adsweet
05-07-2008
Ada balance pisang berangan yg tak abis dimakan diubah jadi kek pisang ini. Sedap, gebu dan lembut.
Laporan oleh: rossitamz
100720082028
10-07-2008
resipi ke-3,setelah mencuba resipi yani&m3rni3.mmg best.betul rasa cam bli kt kedai.disyorkn utk sesapa yg nk buat kek pisang.
Laporan oleh: ibu_an
100720082037
10-07-2008
Stelah potong.utk dptkn bintik2 pd kek pastikn pisang dilenyek sehingga bertukar jd warna coklat gelap,kalau tak nnt kek jd plain je.tq 4 the recipy.
Laporan oleh: ibu_an
Dsc02061
11-07-2008
sedapnya... tapi saya bakar 30 minit tak masak... saya guna microwave oven. Saya bakar lagi 20 minit, baru masak tapi cam ada kerak sikit...lainkali kena buat 45 minit...apa2 pun tetap gebu dan sedap...thank u 4 the recipe!
Laporan oleh: Kak Ton
Dsc00423
04-08-2008
menjadi lah jugak tapi rasa telur sangat..pas ni kena kurang skit telur kot. anyway, thanx 4 de recipe yg simple dan mudah dibuat..sambil borak2 jer, dah siap!!
Laporan oleh: nat_rashid
08-12-08_2114
08-12-2008
sedapnyerrrrrrrrrrrr..lembuttt..memang kena ngan selera kami..betul kata ibu_an..sy pun sblm ni try dari ikut resipi lain..tapi yg ni paling sedap!!!!!!tak mengecewakan..tapi sy wat jadikan muffin..tuk senang mkn..dan bw bekal tuk hubby.tima kasih
Laporan oleh: arera
Dscn0221
14-12-2008
kebetulan sama resepi dgn kfiza ..so letak laporan kat sini lah..!!
Laporan oleh: kakfiza
Dsc01270
08-03-2009
Inilah kek pisang yang ke 8 saya buat. Dah cuba 2 jenis pisang-kapas dan berangan, guna pisang kapas kek lebih lembut dan moist. Gula pun saya kurangkan kepada 1 1/2 cawan shj. Thanks for sharing this recipe. Simple n delicious.
Laporan oleh: Sharm1969
Dsc00538
17-07-2009
Baru siap bakar untuk Majlis Isra' Mikraj tamanku.
Laporan oleh: Sharm1969
Banana_cake
25-10-2009
yummy... buat separuh adunan tp tetap dpt bnyk. tq for the recipe!
Laporan oleh: zachoes
05032010687_1_
05-03-2010
hehehe..sedap..gebu...lembut jer...yg paling best xyah tggu beli butter bru nk wat ...guna minyak msk jer....tp xder urat lah pisang emas xder urat kot....tq adsweet
Laporan oleh: kunonit
100_1010
30-04-2010
dah cuba.. sedap tp mungkin saya terlebih ltak soda, trasa sket soda dia..nanti nak cuba lg..pape pun mmg sedap n lembut.
Laporan oleh: srt08
P7180571
23-07-2010
Memang sedap n menjadi. hari2 anak bawa bekal pi sekolah:) tq
Laporan oleh: nafwabest
11042011485
11-04-2011
ni kali ke 2 sy buat,adunan buat separuh jer tpi telur guna 1 bji,minyak 2 sudu je dan hasilnya MEMANG SEDAP!!kompem xtkr resepi lain dah
Laporan oleh: soad
11042011485
11-04-2011
ni kali ke 2 sy buat,adunan buat separuh jer tpi telur guna 1 bji,minyak 2 sudu je dan hasilnya MEMANG SEDAP!!kompem xtkr resepi lain dah
Laporan oleh: soad
Kek_pisang
11-05-2011
alhamdulillah.. sodap... :) 4 bintang i bg..
Laporan oleh: mama_thaqif
Image2096_1_
08-12-2011
Kali ke-2 buat kek pisang. Sodappps!! Senang xya timbang2. TQ adsweet ;D
Laporan oleh: aliyah.khairiri
Img_20131025_122744
25-10-2013
Trima kaseh resipinyer....saya buat dalam cupcake dan taburkan choc chips...gebu sesangat!!!! Mak mertua cakap "enak banget!!!"
Laporan oleh: yatisabar

Komen (23)

26-01-2007, mozada komen :

Pisang berangan pun leh wat kek ek...biasa mkn mentah je..nak kena try wat ni


26-01-2007, maksu_eja komen :

leh tak kalau pisang berangan tu i ganti ngn jenis lain coz i kenal pisang mas je...pastu kalau esen vanilla tu i gantikan ngn esen pisang camne ye?


27-01-2007, adsweet komen :

guna pisang berangan baru la nmpak urat2 pisang dlm kek tu..kalau guna pisang lain, rasanya nmpak plain


29-01-2007, maksu_eja komen :

i dh buat mmg sedap ikut resepi u.tq tp kan lapisan bawah cm x berapa masak.atas masak elok...nape yek..i bakar guna api atas n bawah


03-02-2007, nuwairah komen :

sedappp.. sampaikan i sempat makan dua ketul ja.. lainnye anak-anak and husband yang kerjakan. nak ambik gambar pun tak sompek. Nanti nak buat lagi leee... thanksss for the resepi


20-04-2007, cikgunita komen :

Kalau hendakkan kek pisang yang ada urat batiknya, pisang lenyekkan saja dengan garfu atau tangan jangan dimesinkan. Kalau mesin nanti hilang uratnya.


30-10-2008, sua_sue komen :

ehem...telur x ckp 1,pisang pon x ckp 1,tpg gandum x ade..cuma ada self raising flour..tp nk cuba gak resepi nih...tgkla jd ke idok..nmpak naik elok je...tgkla esok d/load gambo..


30-10-2008, sua_sue komen :

mmg la sodap..tgh bake td..oven plak buat hal..x idup..so pakai oven bulat arwah mak...menjadik jugak....thumbs up la.. :) mesti hubby ku suker..hihi....


08-12-2008, arera komen :

telur sy kurangkan ke3 biji.tapi jd..gemu..n sedap..alhamdulillah..tima kasih tuan punya resipi


08-12-2009, zehan2546 komen :

I baru blajar buat kek. Cuba resipi ni, menjadi, sedap. Kengkawan kat opis pun ckp sedap. Trima kasih tuan punya resipi.


08-12-2009, zehan2546 komen :

I baru blajar buat kek. Cuba resipi ni, menjadi, sedap. Kengkawan kat opis pun ckp sedap. Trima kasih tuan punya resipi.


08-03-2010, adilna komen :

secara jujurnya, saya ni x pndai masak esp bab2 kuih-muih atau kek.... hajat hati nak cuba buat lah kek ni utk santapan anak2 tersayang... Resepinya pun nmpak mudah n ringkas.


18-07-2010, nafwabest komen :

saya tengah bakar. tapi nak tny...apa ovon, guna atas ke bawah ke atas bawah?


09-02-2011, mas_johan komen :

tengah bakar kek....tak sabar tunggu hasil...


15-03-2011, shahrinaluvaswad komen :

buat petang td...telur just letak 3 bj sbb telur mahal la ni...pastu x de soda bicarbonat, sha letak baking powder je..guna lak pisang emas...yg mmg manis pergi lak letak gula byk...so kek pisang sha jadi manis... kebetulan lak buat 2 loyang petak..jiran pula dtg...br je kuar oven, panas2 tu 1 loyang habis sekali hadap...setengah bg jiran sbb nak pulangkan pinggan...tinggal setengah lagi utk hb krg...jiran puji sedap, siap minta resepi lagi...thanxs adsweet...sha x sempat nak amk gmbr...


11-04-2011, soad komen :

tq adsweet!!resepi ni mmg simple n bez sgt!my parents pon suke


13-04-2011, sitiz komen :

nak try la... macam sedap jer,,,,,,,:)


19-04-2011, mama_thaqif komen :

nak bakar guna api bawah ker api atas bawah ni?


16-07-2011, Nur91 komen :

hari2 sy wt dah kek ni..yg first xmnjd sbb pisang x ckup rsanya..lps 2 sy wt lg.kali nie bru jd..sy bakar api atas bwh..punyala lembut..sedap btol.suma org suka..da bley wt juai.hehe :)


27-07-2011, hud hud komen :

kalu guna baking powder utk ganti soda bikarbonat boleh tak?


11-04-2012, ibusaya komen :

salam...saya org baru kat MR....minta izin tuanpunya resepi nak cuba resepi ni ok...


24-02-2013, cikguadila komen :

salam.. dah buat kek pisang ikot respi ni.. SDAPPP... tp ubh sikit saya guna pisang kapas.. cuma td xcukup pisang.. next time kna tmbh pisang lg =) emm cane ek nk buat laporan y boleh letak gambar tu?


04-07-2013, jue64 komen :

salam adsweet... saya dah wat kek pisang ni.. jadi, sedap & moist.. terima kasih sudi kongsi resepi ni..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd