Google+

oleh: ina_lyna Cakoi Mudah

Image0108

resepi ni dari intenet gak,tp tak ingat amik kat mana...lembut.. try le...


Created on : 06-09-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ina_lyna




Bahan-bahan ( 3-4 orang makan )

  • 400gm tpg gandum
  • 1 cawan air
  • 1 sudu besar marjerin (cairkan)
  • 1 sudu kecil garam
  • 3 sudu besar gula
  • 1 sudu besar susu pekat manis (akak pakai susu tepung je)
  • 1 biji kuning telur
  • 2 sudu teh yis kering (mauripan)
  • 1/2 sudu teh soda bikerbonat
  • minyak utk goreng

Cara-cara

  1. campur semua sekali kecuali tepung. kacau sebati.
  2. pastu masukkan tepung sket2 dan uli lagi. kalu agak2 macam lembik sangat sampai susah nak uli,tambah tepung sket lagi hehe...biasa la edit2 nih...
  3. kalu ikut cara betul kena uli sampai tak melekat.tapi akak dah tak larat..tinggalkan je...agak2 lebih dari setengah jam bleh le uli lagi..tabur sket tepung untuk mudahkan.
  4. canai agak2 4-5cm memanjang..potong memendek anggaran 1-1.5 inci. nak cantumkan dua cakoi tu,basahkan lidi n gores kat tengah2 cakoi pertama.just nak bagi dia melekat je.pastu amik 1 lagi dan letak atasnya.
  5. bila minyak dah panas,baru angkat cakoi tadi n tarik sket sebelum buh dalam minyak..sebab tu dia nampak panjang. saiz asal setengah je dari tu hehe.
  6. harap sume dapat paham caranya... mudah je walaupun nampak cam berjela-jela..

Tag

kuih-muih








Laporan Masakan Bergambar (11)

Img_1584
12-02-2011
sy buat separuh adunan je tp letak sebijik kuning telur...bile mcm tu kan, ada mcm rasa hanyir skit.pastu byk sgt buih masa goreng tu..
Laporan oleh: nuni

hmm akak tk penah wat separuh adunan, so tatau nak komen camana..anyway cuba lagi sampai puas ati key...hehe

Dsc07060
13-02-2011
best la..rangup n gebu!tp sy wat ketot2 sket..hehe..wat stgh adunan je..mmg best..tq for sharing this recipe =p
Laporan oleh: anim_cdq

timekasih gak sbb sudi cuba..ketot pun masuk mulut gak..yg penting sedap n puas ati kan..huhuhu

P1040457
07-10-2011
slm,wat dgn ank2...mmg gebu dn lmbut.cch ngan smbl tmis.kjp jer dh abis..tqtq ya.
Laporan oleh: Mariani(KT)

terima kasih mariani...akak pun dah lama tak buat.. hehe..

Image_633_
16-10-2011
sdplh...rasa mns2 gitu...x ltk tlr pn...lmbut jg...tq yer...
Laporan oleh: ross84

haa percubaan yang bagus tu...sesuai bg yg arllegic ngan telur...terima kasih gak sbb kongsi info tu.. :)

20120209_200049
09-02-2012
cakoi ku yg berbagai rupa & bentuk.. yg penting sedap dimakan begitu saje... nyum.. nyum..
Laporan oleh: laila_fitmi

nyum nyum..best tu hehehe

2012-02-17_18
18-02-2012
dah try buat semlm. cuma kena tambah tepung byk sikit sebab melekat. anak dan suami suka mkn. thank u for the recipe
Laporan oleh: nurasafian

yup..akak pun kalau melekat sgt, akak tambah tepung sket..hmmm anak suke suami sayang heheh

Dscn1646
19-02-2012
Ini kite sebenonye wat gune lain cepi..coz cepi lyna tak tau gi mana malas nak bukak komputer..cube aje..hu..hu..liat la pulak anak2 komen ..knapa liat semacam bu....Ini tak boleh jadi nanti kite wat gune cepi awak...memang ada sikit perbezaan bahan..coz cepi yg kite wat tu x da susu, telur n soda bikarbonat...tu yg liat semacam je..sorry ye kite saje anto laporan ni kat awak saje nak luahkan sedih di hati...coz lain kali simpan cepi tu betul2..InsyaAllah kite cube..tunggu...hasilnye.
Laporan oleh: Resepi2011

ok..nanti resepi2011 cuba resepi akak plak key..jgn lupe antarkan laporannya...

Img_1122
29-12-2012
terima kasih kpd yang empunya resepi..saya buat setengah adunan sahaja dan tak letak telor..menjadi..dan sedap.. (:
Laporan oleh: baking sokmo

tahniah dan terima kasih sudi cuba... alhamdulillah =)

20130426_203259
26-04-2013
memang sedap cakoi ni, anak2 suka, hubby pun sayang...sy buat kecik2..mini..senang masuk mulut :D
Laporan oleh: Ndw
Image
13-07-2013
Terimakasih kongsi resepi. Buat setengah acuan tadi. Sedap & lembut. Selera betul bila makan dengan bubur!
Laporan oleh: noorainiarsad
20131117_190808
17-11-2013
lembut gebu cuma saya tak pandai nak bentukkannya. Terima kasih......
Laporan oleh: maladong

ok dah tu.. bentuk ikut kreativiti masing2.. hehe


Komen (31)

06-09-2009, ferraro komen :

lor guane nk wat nyer..


06-09-2009, amyn komen :

org kedah pnggil benda nih PAKTONGKO.. mmg best bla mkan, lgi2 dpat cicah ngan kuah kcang.. hehe


06-09-2009, alynn malynna komen :

eh..cara-cara x dek ek???? nak wat cm ne??? edit2...hehehe


06-09-2009, ina_lyna komen :

sori..dah edit..kat opis tadi tenet slow lerrr.... harap sume dapat paham tang cara2 tu.. tol tu amyn.kat kedah panggil pak tongku hehe...mai oi cik mai cik mai


06-09-2009, alynn malynna komen :

wah...good2...nnt lau alynn da try alynn bg laporan k...


21-01-2010, azz@malik komen :

lembut ka cakoi ne?


21-01-2010, azz@malik komen :

lembut ke cakoi ne?


10-02-2010, HA HA HA hazim komen :

akak nama apa?lembut ke?nampak cam batang kayu jee..


21-02-2010, ina_lyna komen :

hazim..kueh ni lembut..nampak je cam batang kayu... bleh makan saja. bleh gak cicah ngan susu, gulai or apa2 yang kita suka


21-02-2010, ina_lyna komen :

azz@malik n hazim..kueh ni lembut..nampak je cam batang kayu... bleh makan saja. bleh gak cicah ngan susu, gulai or apa2 yang kita suka


16-12-2010, fatimah ismail komen :

haha . petang ni nak buat cakoi . cicah seri kaya . urm . sedap .


19-01-2011, qausar komen :

ok dh dapat nnt petang nk try wat...huhu


25-01-2011, adikina komen :

tentu sedap kan...nyam..nyam


29-01-2011, Danezfiqri komen :

Sy suka mkn cakoi. Cicah ngn kaya. Yg letak inti pn suka.biase bli je tp xbebaloi.tringin nk buat tp xtau resipi.dh ada resipi ni,sy nk cuba buat.dpt mkn sepuas2nya


13-02-2011, ina_lyna komen :

cakoi ni mudah sebenarnya tp ramai yg tk nk buat sbb nampaK cam susah hehehe...


13-02-2011, aza89 komen :

lau d sejuk still lembut gak kew?????


13-02-2011, aza89 komen :

lau dh sejuk still lembut gak kew?????


13-02-2011, mira damia komen :

ni mak sy panggil kuih kayu kamat...


14-02-2011, ina_lyna komen :

insyaallah sejuk pun masih lembut..tp selalunya ttak sempat sejuk..buat time family berkumpul.. huhu


16-02-2011, n0mercy89 komen :

sy nak try wat laa.. sy nk jual kuih ni.


18-02-2011, d'jay komen :

dah lama cari resepi ni...jumpa pun, sok nak cuba sbb hb suka makan kuih nie....tk


20-02-2011, ina_lyna komen :

n0mercy n d'jay dh try wat ke blom..jd ke tak? htp2 jd la key..


09-04-2011, cheYat komen :

kalo kt kg dulu, org pggl cakoi ni `kuih bantal' tp saiz dia tebal ckt la....yg best nyer mkck yg jual kuih ni kemut nk bg resepi yg betol...sian nenek sy try buat asik x jdk...huhuhu


15-04-2011, mrryatie komen :

cari resepi ni coz jiran sbelah umah tanyer camner nak buat... .. nati nak try buat same2... tapi org kat sini di kunak sabah ni... cakoi dia besar2 n nati kalu kiter nak beli... dia belah tengah2 sapu majerin n taruk kaya..... leh tahan laa jgk bestnyerr...


17-05-2011, adikina komen :

Dah buat tak jadi ...tak naik pun camna ya....leh g ....tahu apa yg krg...resepi nya sama je...atau kurang uli...tlg komen kak ina


03-06-2011, ina_lyna komen :

cheyat nanti try wat ngan nenek ye.. insyaallah jd.. mrryatie..btul2 kak ina pun penah dok area tawau..mcm tu la yg dijual.. adikina..kdg2 yis pun bleh jd sbb. mauripan paling baik n make sure jgn yg dah msk angin..uli tu takpe sbb akak pun uli tak lama..tak larat hehe.. jgn putus asa ye..insyaalah jd


27-06-2011, humaizah komen :

tgh buat ni,tp blom goreng...cam takut je nak menggorengnyer...x nmpak cam naik pon...takot keras je...hmmm


15-10-2011, AuntieZah komen :

Insyaallah, nak try resepi yg ini pulak, sebelum ni dah biasa buat tp x tau mana silapnya suka jadi keras. Nak .cuba sampai boleh jd!!, mungkin sbb ada susu kot baru lembut..


28-11-2011, nur fattin aqila komen :

saye akan akn cube resepi baru ni...........insyaalah berjaya,sedap 'n' lembut thanks myresepi...........untung sgt jd ahli myresepi.................


18-02-2012, Zieys Abady komen :

Emmm,f kat brunei ne,tambh bwg putih tumbuk skit...Dlu slalu buat,tp leceh bebenor kejanya.Salah tarik time goreng pnjng brjela2...Ehe...


18-11-2013, shaliza81 komen :

mcm sedap jer..ble try nih..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu