Google+

oleh: mama kastam tioman Semperit Dulu-Dulu

No picture

tak ingat dah dari mane dapat tapi rasanya umur dia dah lebih 40an...lama tuuu


Created on : 06-09-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mama kastam tioman




Bahan-bahan ( Anggaran 100 biji )

  • 1 tin tepung jagung cap kupu-kupu
  • 1/2 tin tepung gandum ( gi goreng/ sangai ) ( guna tin tepung jagung )
  • 1/2 tin gula aising
  • 1 tin kecil planta ( 250 gm )
  • 4 biji kuning telor

Cara-cara

  1. Tepung gandum di sangai kemudian sejukkan dan di ayak. Campurkan kedua2 tepung, tepung gandum dan tepung jagung.
  2. Pukul planta bersama gula aising sehingga sebati.
  3. Masukkan kuning telor dan pukul lagi sehingga rata.
  4. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh yang tak melekat di jari.
  5. Canai dan terap mengikut kreativiti sendiri.
  6. Bakar pada suhu 180'C selama 15 - 20 minit - sehingga masak...

Tag

biskut








Laporan Masakan Bergambar (2)

Samperit
21-10-2009
mama ni lah gambar biskut samperit saya...dah habis raya baru hantar gambar...kekekek...tq ye mama...
Laporan oleh: quinnie

tak pe lah, biar pun biskut dah habis tapi quinnie masih ingat kat mama, terima kasih.. : )

P1020480
19-09-2010
slmt ari rya ma..wat msa nak lebaran.tp x smpt anto kat mak di kg,sbb dah kna bedal ngan ank2.
Laporan oleh: Mariani(KT)

mesti sedap lah tu..terima kasih..


Komen (10)

06-09-2009, mama kastam tioman komen :

dulu-dulu guna oven cap kupu-kupu tenggek atas dapur minyak jek..


06-09-2009, eenat komen :

eenat setia dgn butterfly neh hehehe. . mama, anggaran sukatan tin tu berapa ek? Tpg gandum sangai tu guna masa suam or sejuk mama?


06-09-2009, mama kastam tioman komen :

tak perasan lah pulak eenat. dah lama tak buat..nak sukat tin tu pun tak ada...cuba intai kat dapur eenat tu ada ke tak?..tepung tu guna masa dah sejuk lah..lupa lak tepung tu kena ayak dulu sbb lepas di sangai dia akan ada ketul2an sikit...


06-09-2009, quinnie komen :

salam mama....saya nak kuar tajuk sat....mama ada tak resepi biskut telaga emas? ni resepi dari majalah dulu2.... dia letak inti strawberry jem....macam biskut tart jugak ler....


06-09-2009, mama kastam tioman komen :

wa'alaikummussallam..telaga emas? tak pernah dengar pulak..bentuk dia mcmane?


09-09-2009, quinnie komen :

mama..bentuk dia kita bleh letak dalam cup yg kecik2 tu....tengah2 letak inti jem..tak kisah la jem apa pun...ni memang resepi lama.... kalau tak dek tak pe la mama...saje2 bertanya...:)


09-09-2009, quinnie komen :

lupa lak...setengah org panggil nama lain....


09-09-2009, mama kastam tioman komen :

cuba quinnie cari nama lain tu..kut2 memang lain namanya..eenat tepung jagung tu dalam 450 gm..mama baru je beli tadi... : )


14-09-2009, quinnie komen :

assalammualaikum mama.... mama saya dah buat biskut ni...baru je siap tadi...isi dalam cup senang skit... memang resepi semperit mama ni sama ngan saya punya resepi dulu2...tapi dah hilang...nasib baik ada mama....:) mama...saya nak tanya ada tak resepi biskut mazola dulu2 punya resepi.... nanti hantar laporan biskut samperit ni ye...bluetooth kat rumah ni buat hal la pulak... salam aidilfitri dari saya utk mama sekeluarga....:)


14-09-2009, mama kastam tioman komen :

wa'alaikummussallam quinnie..terima kasih..oo dah siap wat ya..resipi biskut mazola tu rasanya sama aje dengan yang sekarang ni..atau ada tambahan apa2 yang lain ke..yang quinnie tau?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu