Google+

oleh: mama kastam tioman Biskut Rinta

Sdc12621

ambil dari keratan akhbar..dah lama dah...terima kasih lah kepada pencipta sebenar dan mama kongsikan disini..


Created on : 01-09-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mama kastam tioman




Bahan-bahan ( hampir 100 biji )

  • 250 gm mentega
  • 1 cawan gula halus
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan tepung beras
  • 1 cawan tepung ubi
  • 1 cawan kelapa ( yang dalam tin tu - di sangai )
  • 1 cawan kelapa panggang ( jika ada- terdapat di kedai menjual barang2 kuih )
  • 1 biji kuning telor
  • 1/4 sudu kecil baking powder

Cara-cara

  1. Kelapa kering biasa di sangai.
  2. Pukul mentega bersama gula hingga sebati.
  3. Masukkan kuning telor.
  4. Masukkan semua bahan dan uli sehingga menjadi doh.
  5. Canai dan terap mengikut acuan yang di sukai.
  6. Bakar pada suhu oven 180' C selama 15 - 20 minit sehingga masak.
  7. Bahagian bawah biskut dah nampak kecoklatan muda..maka bolih lah di keluarkan dari oven biskut tu..
  8. Sdc12656
    NOTA: Ini lah rupanya kelapa panggang.

Tag

biskut









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (8)

05-09-2009, Nadi komen :

Terima kasih mama. Pertama kali saya dapat resipi ini dari radio singapore lebih dari 20 tahun yg lepas. Tolong mak buat, semua org puji biskut ni sedap. Mak dah takde dan resipi ini pun dah hilang. Kali ini alhamdulillah dpt balik. Saya memang ingat biskut ni sebab namanya unik - RINTA. Thank you...


05-09-2009, mama kastam tioman komen :

alhamdulillah..selalu mama buat mama campur kelapa panggang ( roasted coconut ) maaf le kalau silap spelling..ada di jual di kedai menjual barang2 kuih..kali ni mama lupa nak beli kalau tak bolih gak upload gambar dia..


06-09-2009, quinnie komen :

salam mama....selamat menyambut ramadhan al-mubarak....:) mama...kelapa kering tu...kelapa ambil terus dari buah kelapa ke? ataupun beli yg dah siap dalam tin tu? ada beza ye kelapa kering ngan panggang? saya ingatkan sama jer...hehehhe


06-09-2009, mama kastam tioman komen :

kelapa dalam tin tu le..tak de sape nak panjat pokok kelapa pose2 ni...kelapa panggang tu dia agak kasar sikit rupa dia..kalenya pun perang...


06-09-2009, mama kastam tioman komen :

ahah...yang mama gi taip kelapa kering pulak...kan dah konpiusss...he..he..


18-12-2010, eitabaei komen :

biskut ni sedap..dulu2nye resepi ni..tp dah hilang..pnh buat zaman kecik2..ni baru jumpa balik..kena buat..


13-08-2011, umiicah komen :

salam. Ni memang biskut kegemaran family. Insyaallah dulu tiap2 tahun buat tapi dah 2 tahun miss....biasanya tepung2 tu pun saya sangai dahulu, lebih rangup kuihnya. kelapa saya tak guna yang dalam tin tapi sangai sendiri, baunye labih wangi dan masukkan sesudu kecil esen vanilla. pernah bagi resepi ni kat kengkawan and komen mereka, sedap sampai x sempat simpan ray.....


09-09-2011, mama kastam tioman komen :

wa'alaikummussallam..kalau rajin memang elok tepung2 tu di sangai terlebih dahulu..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd