Google+

oleh: mysajian Acar Buah

Acar_buah2

Sedap dimakan dengan nasi panas-panas :)


Created on : 31-08-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mysajian




Bahan-bahan ( 1 kg )

  • 1/2 Kg Buah-buahan jeruk @ kering
  • 10-15 Biji Bawang merah
  • 10 biji bawang putih
  • 50gm cili kering, rendam dgn air panas sebentar.
  • 5-10cm halia bergantung kepada saiz halia
  • 400gm gula dan 1 sudu teh garam
  • 2 cawan cuka
  • Sedikit rempah kari daging jika suka
  • Bijan goreng tanpa minyak sebagai hiasan
  • 1/2kg minyak masak

Cara-cara

  1. Mesin, cili, bawang merah, bawang putih dan halia.
  2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan-bahan mesin sampai naik minyak, tambahkan serbuk kari daging semasa menumis jika suka.
  3. Masukkan gula, garam dan cuka, tumis lagi sehingga naik minyak, masukan buah-buahan kering, kacau masak sampai pekat.
  4. Nota: masa memasak acar buah ni boleh mencapai sehingga 2 jam, jangan ditambah air demi menjaga ketahanan acar buah kita. Tabur bija goreng semasa hendak makan. Selamat mencuba :)

Tag

acar

Laporan Masakan Bergambar (1)

Acar_buah
21-01-2010
minyaknya saya kurangkan dlm 200g, bijan & rempah daging tak boh. resepi yg ringkas & boleh tahan utk 1st timer mcm saya ni. ops..saja letak gula melaka sikit!
Laporan oleh: cik aby


Komen (12)

31-08-2009, myaida komen :

Acar buah awak sama macam cara nenek saya buat


26-01-2010, lilisamin komen :

saya tak tahu kena bubuh rempah kari skit patut le lain saya buat saya nak cuba boh gula melaka skit


16-10-2010, sukamakanroti komen :

sedap.....rempah kari tu naik ngan cuka...saya tambah biji sawi........ngan cili api .:{saya celur dlm air panas, masukkan sebiji2 sebanyak 10 biji}


15-11-2010, meklina komen :

Dah lama nk buat ni. Harap2 menjadi la kali ni.


15-11-2010, meklina komen :

Dah lama nk buat ni. Tapi x pandai. Harap2 menjadi la kali ni.


25-11-2010, hasena ahmad komen :

dah lama nak buat acar buah ni...pasti nak cuba.


30-11-2010, rupidah rahim komen :

ui...sdpnya... rasanya mcm nak cuba bt la...hehe


14-12-2010, azif komen :

Baru baca resipi dah kecur air liur. Kena cuba ni...tq


01-01-2011, eddiezie komen :

xpernah buat, mesti cuba...untuk hidangan kuarga.


07-01-2011, Ainnurul komen :

Ibu saya pakar membuat acar buah ni.. Tapi saya masih menyimpan hasrat untuk mencuba!


28-01-2011, azienas komen :

arwah abah pandai bt acar limau...sedap.. skrg mak plk pandai bt acar buah....


21-05-2011, sunah komen :

akum..sya ada bljar wat acar buah gan jiran dp kdah...cili,bwg bsr dan bwg ptih d gorg dulu tampa myk..bru d blder..buah2 jruk d rbus skjap utuk buang asidnye.jgn rsau jruk 2 tak kan lbik..mmg sdap.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd