Google+

oleh: asma_d1510 Caramel Pudding

Puding_karamel

Resepi dari arwah Mama


Created on : 28-08-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi asma_d1510




Bahan-bahan ( Seisi keluarga )

  • 1 tin susu cair
  • 1 cawan susu segar
  • 1 senduk gula pasir
  • 5 biji telur
  • 1 sudu kecil tepung kastard
  • 1 sudu kecil tepung jagung
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • Untuk dibuat karamel/ gula hagus:- 1 senduk gula pasir

Cara-cara

  1. Campurkan kesemua bahan kecuali karamel/ gula hangus. Tepung kastard & tepung jagung perlu dibancuh dulu dengan susu segar supaya tak berketul.(boleh guna whisk, hand mixer/ blender)
  2. Masukkan karamel/ gula hangus yang dah siap dibuat tadi ke dalam loyang. (Kalau boleh jangan terlalu hangus takut puding jadi pahit)
  3. Masukkan adunan tadi ke dalam loyang tersebut.
  4. Kukus selama lebih kurang 45 minit.
  5. Setelah siap sejukkan dalam peti sejuk. (sangat sesuai dihidangkan ketika sejuk)

Tag

dessert








Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (4)

28-08-2009, jueeone komen :

asma_d1510... cara2 nye mn, xde pn... tgk gambo mcm bes bye, emm nk try buat la tp cara2 nk mbuat nye x ade la pulak... hehehe bagi ler cara2nye.


28-08-2009, jihah_edroos komen :

nak buat dia senang jew.. campurkan kesemo bhn tersebut... kaco sehingga larut.. pstu, hanguskan gula tu dlm loyang smpi sebati.. jgn hangus sgt.. then, masukkan campuran tersebut dlm loyang.. then, kukuskan la... hehehe.. smpai dia masak..


31-08-2009, asma_d1510 komen :

sorryla jueeone...hr 2 nk masukkn cara2nya, internet problem...so ni dh ada cara2nya blhla try buat...hehe...anyway thnx yer jihah sbb tlg bgtau cara2nya secara ringkas...hehe


08-05-2011, ageera komen :

emmm besnyerrrrrrr....nk try huhuhu


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu