Google+

oleh: unies Kuih bunga

Dsc00175

senang je nak buat..resipi dari nenek..jadi kegemaranku n hb skg ni.sesuai tuk bukak puasa


Created on : 27-08-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi unies




Bahan-bahan ( 2-3org )

  • 2 biji ubi kentang(direbus dan dilenyek)*
  • 250g tepung pulut*
  • 1cmb tepung gandum*
  • secubit garam*
  • air secukupnye..agak2 x melekat kt tangan
  • minyak masak
  • 2biji telur -dikocok(utk dicelup)

Cara-cara

  1. masukkan semua bahan yang bertanda * ke dalam bekas
  2. masukkan air sedikit demi sedikit.uli higga x melekat kat tangan(cam buat ondeh2 gitu lah)
  3. bulat-bulatkan mengikut kesukaan(lau kecik cepat skit masak)dan penyekkan jadi leper sikit
  4. celup satu persatu lam telur yg dikocok.leh masukkan lam ceper.taruk sikit je minyak jangan guna banyak minyak nanti berminyak kuih tu..
  5. bila warna dah berubah leh angkat la
  6. leh cicah ngn gula @ susu

Tag

kuih

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (10)

28-08-2009, aminahamin komen :

dah lama cari resepi ni.pernah makan yg arwah mak sedara buat tapi dia tabur gula mcm donut


28-08-2009, nor_67 komen :

salam unies, kalau tak silap k.nor kuih ni org panggil kuih tepung bunga.


28-08-2009, inaku komen :

best ni...k.nor, org trg mmg panggil tepung bunga...tp tepung bunga x pakai ubi kot...tabur gula kt atas...klu kt kg kuih ni org slalu buat wkt nisfu syaaban...


28-08-2009, nor_67 komen :

betul2.. versi k.nor pun tak guna ubi kentang dan tepung gandum, cuma tepung pulut jer dan cuma makan dgn gula yg ditabur. mak k.nor pun selalu buat time nisfu syaaban utk bawak ke surau :)


28-08-2009, adik mar komen :

hi unies, recipe nie nampak macam sedap ingat malam nie nak cuba, tapi saya ada satu soalan 1 cmb tu apa. tq


28-08-2009, unies komen :

salam kak nor..aaa..tepung bunga.nenek cakap lau taruk ubi ni rasa lain skit


28-08-2009, unies komen :

hi adik..1cmb tu(camca besar)..1sudu besar.selamat mencuba lah..memang senang


28-08-2009, aidairfan komen :

salam unies, ceper tu apa ya ?


28-08-2009, penyu88 komen :

ye la unies kita tak atu gak apa ceper tu.non stik pan ke? tak sabar nak buat nih.


28-08-2009, unies komen :

ceper (bhsa org kelate ) tu yg bt masak roti canai.lau guna non stik pan lg bagus,x perlu guna minyak banyak..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd