Google+

oleh: zheinysha Kek Lapis Tembikai

Dsc01878

Kek Lapis Tembikai atau Semangka dlm bahasa Serawak. Kek yg sangat menarik paras rupanya, seperti buah tembikai.. (kek bakar)


Created on : 12-08-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi zheinysha




Bahan-bahan ( tidak terhad )

  • 10 bj Telur
  • 16oz Butter (sy guna golden churn butter)
  • 200gm Gula halus (kalau x nak manis bole kurangkan)
  • 300gm Tepung Hong Kong (tepung gandum pun bole)
  • 1 tin kecil Seri Kaya
  • 1 tin kecil Susu Manis
  • 1 paket Serbuk Santan (50gm)
  • 1 botol Chocolate Chips (utk di jadikan biji Tembikai)
  • 1 sd mkn Ovallate
  • 1 sd kecil Esen Vanilla
  • Sedikit pewarna Hijau, Kuning & Merah

Cara-cara

  1. Pukul butter dan susu manis sehingga putih dan kembang. ketepikan.
  2. Di tempat yg berasingan, pukul telur, ovallete, gula halus dan esen vanilla hingga sebati.
  3. Satukan kedua2 adunan butter tadi dan telur. Pukul hingga betul2 sebati yer..
  4. Masukkan seri kaya dan serbuk santan, pukul hingga adunan sebati.
  5. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Gaul hingga betul2 sebati.
  6. Selepas itu, adunan di bahagikan kepada 3 bahagian. Adunan 1 (letak warna hijau), sebanyak 3 lapisan (satu lapisan diberi 2 senduk nasi) jadi semuanya 6 senduk utk lapisan hijau. Adunan 2 (letak wana kuning), sebanyak 2 lapisan (satu lapisan diberi 2 senduk nasi) jadi semuanya 4 senduk utk lapisan kuning. Adunan selebihnya letak warna merah, setiap lapisan 2 senduk. adunan di habiskan utk adunan warna merah.
  7. Lapiskan adunan hijau dulu, bila masak buat lah begitu sehingga adunan seterusnya. warna hijau sebanyak 3 lapisan.
  8. Kemudian lapiskan adunan kuning, sehingga lapis ke dua.
  9. Akhir sekali lapiskan adunan merah, bakar berlapis2. Setiap lapisan di taburkan chocolate chips. Buatlah sehingga adunan habis.
  10. Gambar yg di upload adalah gambar kek yg telah di tempah. So, mintak maap ler yer, sebab x dpt potong kek tu, so x dpt lihat rupa sebenar kek yg telah di potong. Tapi yg pasti kek tu seakan2 rupa buah tembikai or dlm bahasa serawak kek semangka heeee..
  11. ##SELAMAT MENCUBA YER...##

Tag

kek








Laporan Masakan Bergambar (4)

Dsc01007
08-09-2009
Hai zheinysha, dah buat guna buttercup aje n tak letak serbuk santan, apa-2 pun puashati dengan hasilnya. TQ
Laporan oleh: Sharm1969
Img_1371_2
16-10-2009
Taraaa...ni hasil resepi yang saya buat raya baru2 ni...tq..
Laporan oleh: ROSE80
07052010902
08-06-2010
tq...hasilnya memuaskan & sedap & moist...dh buat jual pun...tq ye..
Laporan oleh: LYndhiaZ
20130727_153500
28-07-2013
tq 4 d resipi...kek yg dibuat mmg gebu..
Laporan oleh: azwira

Komen (22)

12-08-2009, mamaizzat komen :

zheinsha, resepi ini bakar ke kukus?


12-08-2009, izzann komen :

tengok dari cara no 9. cam bakar je..leh kukus ke ni?


12-08-2009, zheinysha komen :

kek ni actually kek lapis bakar. boleh cuba agak nya kalau kukus,, selamat mencuba yer


12-08-2009, one2k komen :

teringin gak nak cuba, sebab dah beberapa kali dah dulu duk cuba tapi tak jadi, dia jadi mampat je........


12-08-2009, zheinysha komen :

one2k.. mampat mcm mane tu? kek yg ni walaupun bakar tpi sangat lembap. tak kering.


12-08-2009, atul05 komen :

salam zheinysha, kacak na rupa kek tok, gebu. berapa ukuran loyang pake kh? cam besar jak. bena kata one2k, mek pernah juak cuba kek semangka bakar tok tapi sik segebu ktk pun. lak mek cuba, makin nak raya tok oo..


13-08-2009, zheinysha komen :

slm atul05, kacak ka? hihi. aok nang gebu dan lembut. loyang di pakei kmk loyang 8 x 8, yalah nampak tinggi. selalu kmk makei loyang 8 setgh x 8 setgh. kmk sik tauk kenak kek ktk x gebu, resepi nya sama ka dgn resepi kmk tok ka? mun sik sama, coba ktk resepi tok.. ne tauk menjadi. TQVM utk komen ktk org smua.


13-08-2009, sherinaalissa komen :

terima kasih zheinysha sbb ktk post resepi tok dapat kmk coba drikpun thn tok. kmk thn ya tek berbeli ngn rg.


13-08-2009, zheinysha komen :

sherinaalissa, sama2. ya xda masalah, selagik ada rcp kelak kmk kongsi bersama. hehe. ktk cobalah , xpayah meli gik. bebaloi. kmk ada juak org nempah dr kmk kek tok, kmk jual RM55 loyang 8 x 8. ktk coba dolok rcp tok, kmk pasti ktk dpt molah , jgn di tukar2 bhn nya. gerenti hasil nya sama.


17-08-2009, atul05 komen :

slm zheinysha,saja jak nak ngaco.. 300gm tepung sik keras gilak kh?


18-08-2009, zheinysha komen :

atul05,.. sik nya keras. sebab nya ada ovallete , susu manis, sri kaya gik, sik nya keras. kmk nang nyukat 300gm tepung. ktk coba lah, sure kek tok very soft.. :)


08-09-2009, eenat komen :

bagus bagus...secara x langsung kamek belajar bahasa sarawak hehehe


11-09-2009, starflower6657 komen :

chantek giler kek tok. anak buah pun suka. kamek buat tuk jadi kek bday nya on 28 Ogos sariya. kaler merah ya kamek campur kaler pink sikit. sikda kaler hijau kamek guna ajak pandan paste baki buat kek evergreen. memandangkan nak buat kek utk bday, so kamek buatlah toppingnya sikit. kaler pink n bunga2 hijo... chantek.. thanks ya... pasti buat agik kek tok kelak utk xmas.


28-09-2009, izzann komen :

klu bakar, kena guna api atas & bawah ke? n berapa lama utk setiap lapisan tu. tq


17-11-2009, atul05 komen :

salam sha..ada sik ktk resipi kek lapis 3 rasa, ingin na kmk nk rasa kek ya. mun ada boleh share? lamak kmk carik resipi kek ya sik jumpa2. atau ada kwn2 yg terbaca msg tok ada simpan resipi kek ya


07-07-2010, siti311884 komen :

kita juga boleh masukkan watermelon flavor or watermelon icecream powder dlm warna merah tu..then u boleh rasa ketembikaiannya..sedapp


09-01-2011, abubakarsiti komen :

mana ek nak cari watermelon flavor or watermelon icecream powder tu??? dah cari kat kl dan shah alam tapi tak jumpa pun....


22-05-2011, Virus komen :

oz 2 brapa gram?


17-08-2011, mamacla komen :

slm sha,,kmk ingin nak cba resepi t0k...dah lma crik bru jmpa..kmk just nak tnya 1 tin kecil seri kaya dgn 1 tin kecil susu manis ya nak brpa ml h0??? harap ktk dpt bls secptnya..makceh..


17-08-2011, mamacla komen :

opps..lpk..bleh x ktk explain cra2 membakarnya..maklumlah bdak baru bljar..


28-08-2011, noob komen :

Menjadi! Lembap betul. Puas hati sangat. Tapi sangat manis. Adunan tuh saya "edit" sikit jadi 5 sb susu manis, 150g gula dan 2 sb kaya dan tak bubuh pewarna, sebab cadang nak tambah lapisan jem. Sekali bubuh jem, manis jugak. Hohoo. Yang muda2 suka, tapi yang tua2 makan, kata agak manis. Tapi mmg pueh hati. Terima kasih :D


03-09-2011, noob komen :

Telur saiz A ke?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu