Google+

oleh: dayang_jack Urap Pegaga dan Selom

Urap_pegaga_dan_daun_selom5

sajian enak utk kesihatan dan awet muda


Created on : 03-08-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi dayang_jack




Bahan-bahan ( 1 hidangan )

  • 200 gm daun pegaga(diracik)
  • 200 gm daun selom (diracik)
  • 2 biji bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • 1/2 inci belacan bakar
  • segenggam udang kering
  • 4-5 biji cili padi
  • 2 sm halia muda
  • 1 sudu makan jus limau kasturi
  • sedikit kelapa parut (ambil putihnya)
  • garam dan gula secukupnya

Cara-cara

  1. Kupas kulit bawang merah dan bawang putih. Satukan dgn udang kering dan halia di dlm kuali. Gorengkan tanpa minyak. Kemudian ditumbuk bersama cili padi dan belacan sehingga lumat.
  2. Urap_pegaga_dan_daun_selom6
    Gaulkan bahan2 tumbuk tadi bersama daun pegaga dan daun selom. Masukkan jus limau, garam dan gula. Akhir sekali masukkan kelapa parut dan kacau sebati. Hidangkan.
  3. **daun pegaga dan daun selom hendaklah dicuci bersih dgn air bergaram sebelum diracik
  4. **kelapa parut tak perlu digoreng. Tapi kalau nak goreng, boleh juga.

Tag

urap kerabu

Laporan Masakan Bergambar (3)

Imag0017
03-08-2009
salam dyg, kebetulan ada pegaga lebhan bt jus, tp x dak daun salom,tetap best n cukup rasa serta resepinya simple. mmg berbaloi.
Laporan oleh: rosaliza

terima kasih byk2 kak sb sudi mencuba & anta report resepi ni. xp xde daun selom, rasanya ttp sedap. thanks ya kak. :)

Imag0010
05-08-2009
salam dyg, bt lg ari ni dh ada daun selom, sedap sangat, tq ya dayang
Laporan oleh: rosaliza

wlkslm...terima kasih sekali lg krn akak sudi mencuba resepi ni. mmg sedap, kan....hehe

Wp_20130926_002
25-10-2013
salam Dayang..dh lame x buat sayur pebret hb ni, mse tinjau2 dapur Dayang, trnmpk plak urap ni. mula lah trliur. dan2 trus ke dapo buat. sbb rspi simple.. cpat je siap. mkn pon cpt gak sbb sdap sangat..hehe. jazakillah utk rspinye Dayang..
Laporan oleh: kakbesah


Komen (10)

03-08-2009, yasmin_niknur komen :

pening min pk ape urap 2,.. haha.. rupe2 kerabu,..lau kt klantan,krabu yang x masuk santan,... dipanggil "kerabu darat"..cz x perlu dimasak,.. rasanya masam2 manis, kurang lemak n sedap..


03-08-2009, dayang_jack komen :

yasmin_niknur : hehe...kerabu ngn urap tu same jer maknanya. Cuma cara membuatnya mengikut citarasa masing2. Yang ni adalah salah satu resepi kerabu dlm versi dyg. terima kasih yer krn sudi berkongsi info. :)


03-08-2009, meow komen :

nampak cam best neh.. utk org berdiet2 haa sesuwai sekali ye dak..


03-08-2009, dayang_jack komen :

meow : mmg best tau. bkn stkt sedap je tp khasiatnya pun byk selain mengatasi masalah berat badan. selamat mencuba.


03-08-2009, rosaliza komen :

dayang, pegaga tuh hiris kasar2 ke, tgk akak punya tu mcm hancur je, hiris halus sangat, tp mmg sedap


03-08-2009, dayang_jack komen :

k.rosaliza : lagi halus lagilah nampak seninya. tu gambar close up jek nk kasi jelas. tp sebenarnya, pegaga tu dihiris halus2...hehe. thanks yer kak.


04-08-2009, kakbesah komen :

lauk kegemaran arwah makmentua akak ni dik.memang sedap dan berhasiat.kalu dia mkan urap ni,tak peduli lauk lain dah. masa dalam pantang pun elok makan,tapi jgn bubuh belacan dan cili,bubuh lada hitam tumbuk.badan akan rasa cergas n air susu pun lancar,insyaallah.


04-08-2009, dayang_jack komen :

kakbesah : mmg btl tu kak. urap ni sedap makan dgn nasik panas. mmg x peduli dh dgn lauk lain. kdg2 tu main ratah jer. dlm pantang pun dyg makan gak tp versi xde belacan & cili tp bubuh lada hitam. samalah tu kak. apa2pun terima kasih yer krn sudi berkongsi info kat sini. Jadi, sesape yg blm pernah mencuba herba ni, cuba lah dulu. manalah tahu lepas ni persepsi anda ttg rasanya yg pahit & x sedap akan berubah stlh mencuba resepi ni.


19-02-2011, zahrilla komen :

saya baru nak cuba, tapi tak tahu daun selom tu daun apa? daun salam ke?saya ada daun pegaga esok nak cuba.insyakalla nanti kita kasi feedback tkasih


30-10-2011, asmareza komen :

best resepi nie boleh try


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd