Google+

oleh: quinnie Apam tepung gandum

Apamsusu

resepi ni kawan yg kasik....kalau nak cepat tu..selalu guna resepi ni....sedap sebab ada letak susu....


Created on : 26-07-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi quinnie




Bahan-bahan ( lebih kurang 20 biji )

  • 2 1/4 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan susu tepung
  • 3/4 cawan gula ( saya guna 1/2 cawan je sebab tak suka manis)
  • 1 paket yis mauripan
  • 1 1/2 cawan air suam
  • pewarna ikut suka (saya guna sirap)

Cara-cara

  1. mula2 ayakkan tepung gandum besama susu tepung. (ayak sekali je, kalau tak nak ayak pun tak pe)
  2. satukan bahan ayak bersama dengan gula kedalam mangkok. gaul2 rata.
  3. selepas itu buat lubang kat tengah2 bahan tadi dan masukkan yis mauripan.
  4. masukkan air suam ditengah2 bahan tadi dan kacau2 yis bersama dengan air. kalau yis tu elok...dia akan mengeluarkan buih. kemudian kacau2 rata bersama dengan bahan2 lain sehingga sebati. ( jgn ada ketul tepung)
  5. akhir sekali letak kan pewarna dan kacau2 rata. tutup mangkok dengan penutup dan biarkan selama 1/2 jam. resepi ni tak boleh peram lama2 sebab kita pakai yis sepeket...nanti dia rasa masam.
  6. panaskan air kukusan sementara nak tunggu bahan kembang/ naik.
  7. boleh guna acu bulat2 atau loyang biasa. kalau guna loyang biasa, gris kan dengan minyak loyang tu dulu supaya mudah di potong.
  8. bila kukusan dah panas, boleh lah dikukus. kukus dalam 20 minit...atau lebih....
  9. boleh dihidang bersama kelapa putih yg di kukus dengan garam.

Tag

kuih

Laporan Masakan Bergambar (8)

Apamgandum_
26-07-2009
Salam Guinnie. Umi dah cuba, sedap dan lembut, cicah dengan kelapa parut campur garam. Cuma tak merekah kat atas tu. Nanti nak cuba lagi sampai merekah. T. Kasih ya. Banyak pahala. Family Umi semua suka.
Laporan oleh: UmiHafiz

salam kak umi....alhamdulillah family umi suka...saya pun suka jugak apam ni...hehhehhe...kalau nak merekah kena isi penuh2 dalam acuan tu...

11012010667
11-01-2010
ni bru buat jap td.. panas2 lg ni... sdp... tp sy guna tepung pau bluekey..
Laporan oleh: nida_black

boleh juga ya guna tepung pau....alhamdulillah jadik...cantik kuih apam dia...:)

P1000093
28-03-2010
Buat dalam acuan besar aje,takde acuan kecik2 pun,tapi menjadi jugak,Alhamdullillah..
Laporan oleh: amiez150

acuan kecik ke besar ke tak kisah...janji menjadi...hehehhe..tq sebab mencuba..

Img0173a
19-02-2011
klay k2 wat........sdap
Laporan oleh: siti amira

thanks sebab mencuba....saya pun dah lama tak buat apam nih...:)

Imga0963
28-06-2011
Q,,,Astagfirullahalazim... trharu + gumbira kerna akhirnya sy brjaya gak bikin apam, jutaan trimakasih Q kerna brsusah-payah mmbri tips pd sy, bukan setakat senyum aja.. malah apam sy ada yg versi ketawa lgi ;D
Laporan oleh: DatinLulu

Alhamdulillah...menjadik jugak ye z...kita pun rasa seronok...risau sgt kot2 bila z buat tak jadik....hehehhe

Imga0952
28-06-2011
Q,,,sy dah buktikan yg sy bukan brdarah sejuk lgi...respi apam U mmg mabelesss, wlaupun sy ada adjust ckit.. sy nk antar laporan dr pgi lgi, tpi ada halangan ckit.. apapun seharian ni sy pasti trsenyummm aja ;)
Laporan oleh: DatinLulu

tersenyum lebar z hari ni...hahhaha

Imga0955
28-06-2011
Q,,,kuntuman apam yg mekar ni utk U...Kau umpama bunga Yang mekar di hatiku Ku harap kau mekarlah selama-lamanya~ Kau umpama bintang Menyinari hidupku Ku harap kau Terus bersinar...
Laporan oleh: DatinLulu

hahhaha...siap ada lagu lagik....tq z....lain kali kalau nak buat apam ikut cara2 ni z...especially yg guna yis...lepas ni boleh praktik kan cara2 ni nak buat apam u yg bantat hari tu...heheh...selamat mencuba..:)

Apamt
29-11-2011
dah lama betul tak buat apam ni...:)
Laporan oleh: quinnie


Komen (22)

26-07-2009, mama kastam tioman komen :

kalau tepong sebanyak ini, biasanya mama guna 1/2 paket atau 2 sudu kecil mauripan. Susu, mama guna susu pekat manis 1 sudu makan...jadi bolih ikut kedua2 cara..


13-02-2011, siti amira komen :

saya wat seperti cara mama..tapi kena peram lama sikit...tq guinnie & mama for resepi...ada rasa susu anak suka kena wat lagi


30-03-2011, sufyiman komen :

kalau makn dgn klapa parut lg sdap i dh cuba..


25-06-2011, DatinLulu komen :

salam..Q, nk try buat apam ni la pulak, sy ni kalo bab kukus apam mesti gagal.. apam x nk kmbang/gebu/mekar, Q ada tips yg baekkk x?


25-06-2011, quinnie komen :

biasa nye z saya kalau nak apam tu kembang saya letak penuh2 dlm acuan tu..lepas tu api besar...masak dlm 20m lepas tu baru angkat...cuba lah...saya pun kadang2 apam nye mekar kadang2 tersenyum manja jek...heehhe...elok ayak tepung tu nak kasi dia ringan...


25-06-2011, DatinLulu komen :

trimakasih Q.. utk pnjelasan d atas, InsyaAllah nnti sy cuba yg ni pula. 1 lgi soklan.. acuan yg sudah d sapu dgn minyak, prlu d panaskn juga ka? ni nk citer skit ptg kelmarin ada buat apam beras(ada antar laporan smlm), langsung x nk kmbang(ringan) adunannya wlaupun d perap 3 jam.. org len buat ok aja ;D


25-06-2011, quinnie komen :

lenser ngan minyak acu tu nak kasi tak lekat....setengah org dia panaskan z...kalau tak pun tak pe rasanya....oh buat apam beras ye...lama tu z 3 jam..tak masam ke? saya penah buat apam beras...dia kadang2 kembang setaman..kengkadang kantoi jugak...hehehe.....isi penuh2 ke? selalu kalau isi penuh2 elok naiknye...


25-06-2011, DatinLulu komen :

Q...ni bkn masalah x nk kmbang aja, tpi bantat@keras kejung. Perap 3 jam pun tpg(adunan) tu tak berbuih@x masam lngsung. Darah sy sejuk kot.. pasai tu buat apa2 apam pun x mnjadi ;D


25-06-2011, quinnie komen :

hahhaha..pandai je z....nasi tu panas ke tak? nasi kena nasi sejuk...sebab yis tak bleh bertemu dgn bahan2 panas...pakai yis mauripan ke? ke masalah tepung ek...kadang2 tepung pun satu hal gak...guna tepung beras cap apa? cap 3 gajah elok tuk buat kuih...tepung gandum pun kalau pakai cap sauh tu elok selalunye kuih..masa perap tu tutup tak mangkok tu?...apam kalau isi nasi ni memang dia ada cam padat skit tapi biasanye naik le adunan....saya penah buat apa versi cam nih...


25-06-2011, DatinLulu komen :

nasi sejuk la.. Q oiii, sy guna smua yg Q sbut tu.. mmg sy ni x sesuai buat apam kot, kalo bikin apam aja mesti bantat.. tpi x pa, sy nk cuba gak respi Q ni.. TQ ;)


25-06-2011, quinnie komen :

la ye ke z...takbleh nak kesan dah ni apa masalahnye...heheheh....cuba lah buat apa yg mekar....yg tu insyaallah jadiknye....yg pakai ovalate or ada apam yogurt dari kak yani tak silap....saya z...kalau apam doh tak naik ni...selalu saya buat gini....bila dah 1 jam tengok gitu je...taknaik2..saya ambik lagi yis mauripan tu...dlm 1/2 paket...ambik skit adunan apam tadi...bancuh dlm cawan..lepas tu tutup...dah 20m cam tu..saya masukkan dlm adunan apam yg taknaik tadi...biar lagi...tengok naik ke tak...saya penah terkena..apam taknaik..nak buang sayang..timbul idea nak buat cam ni.....aleh2 elok naik apam tu...lepas tu kukus...apam kalau tak naik yis nye memang kalau kukus pun akan bantat....


25-06-2011, DatinLulu komen :

Trimakasih banyak2 Q.. bnyak tips yg sy dapat, rupa2 nya Q ni x kedekut ilmu.. Alhamdulillah, murah rezeki Q. Kalo jdi apam respi Q ni, sy nk antar bnyak pict.. ;)


25-06-2011, quinnie komen :

hahaha...sama2 z...z rasanya saya dah dpt kesan apa masalah awak z...jgn ikut cara2 nak bancuh apam tu z...sebab kadang2 memang leh bantat....lain kali kalau u nak bancuh apam...tak kira la apam apa..especially yg jenis pakai yis ni..ikut cara cam nih....lepas u dah isi tepung beras,tepung gandum n gula...u gaul rata..pakai whisk or senduk....lepas tu u buat lubang kat tengah2 dia....lubang tu biar sampai nampak dasar mangkok tu....kecik pun tak pe...lepas tu baru yg letakkan yis kat dlm lubang tu....lepas tu nasi tu u blend ngan air kan...jgn habiskan air tu...tinggalkan dlm 1 cawan...yg 2 cawan tu u blend ngan nasi....yg 1 cawan tu...u masukkan kat tengah2 mangkok tadi...kira nya terus kena yis la...guna hand whisk....kacau2 sampai berbuih...ni cara2 nak hidupkan yis..kalau yis tu berbuih maknanya yis tu elok la.....kacau bulat2 sampai u kauk skit2 tepung tadi....lepas tu baru u letakkan nasi+ air yg diblend tadi...kacau la rata....kacau sampai tak dek gentelan....letak le kaler apa nak letak...lepas tu u tutup...peram la....tengok jadik ke tak? biasanya kalau guna kaedah ni memang apam menjadik....


25-06-2011, quinnie komen :

utk resepi apam gandum saya nih...air suam tu biar sejuk skit..jgn panas sgt..sat gi yis tak naik...kalau tak naik u ikut tips i yg bancuh yis dlm cawan tuh...insyaallah jadik nye..selawat bebanyak...heheheh


28-06-2011, DatinLulu komen :

Q.. mulanya risau gak, sbb yis tu ada yg brketul-ketul ckit, tpi sy guna hand whisk kacau adunan tu smpai sebati, skrg ni mood kukus aja.. mngkin akn muncul respi apam dr sy gak, cam2 idea dh mai@dpt. Alhamdulilah.. masalah sy dlm pmbikinan apam ni, dprmudahkn jalan apabila Q sudi mnghulurkn bantuan@tips. Keikhlasan dr Q, mmbuahkn hasil.. TQVM ;)


10-07-2011, ALIF ZULFAQAR ISHAK komen :

(MAMA ALIF) ASSALAMUALAIKUM QUINNIE, JIKA AKAK GUNAKAN TEPUNG CAP 'BLUE KEY' BOLEH TAK?


10-07-2011, quinnie komen :

boleh kak..ada org hantar laporan pernah guna tepung blue key....tapi saya tak pernah buat lagi....kalau akak takut dia cam kembang sgt...akak letak la separuh je yis tu....sebab tepung bluekey ni kan ada baking powder kat dlm dia...


10-07-2011, ALIF ZULFAQAR ISHAK komen :

(MAMA ALIF) TQ QUINIE,PTG NI AKAK CUBA BUAT. KALAU JADI BOLE LA SEDEKAH KE SURAU. MUDAH2AN BERTAMBAH LA ILMU. AMIN.


10-07-2011, quinnie komen :

moga menjadik apam akak ye....Alhamdulillah...memang elok kalau kita panjang2kan sedekah...:)


21-11-2011, wanhusna komen :

adik, bley ker kalau kita kasi kembang yis tu dlm bekas lain dulu , bila yis dah berbuih-buih@ maknanya yis tu hidup pastu baru campur dlm tepung???


22-11-2011, quinnie komen :

wanhusna..boleh kak...janji yis tu berbuih...saya suka guna cara ni sebab senang..:)


12-01-2012, zaitiezaini komen :

sy minta izin tag resepi ni ye..tkasih..nampak mcm senang je nak buat


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd