Google+

oleh: shamzura Mee soto

Iman1156

resepi dr ibuku tersayang senang jerk....resepi campak2 jer


Created on : 22-07-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi shamzura




Bahan-bahan ( 4-5 org mkn )

  • 1 ekor ayam (belah 4 dan cuci bersih) 2ltr air (utk kuah dan boleh lebih atau kurang ikut suka)
  • *2 labu bawang merah
  • *4-5 biji bawang putih
  • *1 1/2 inci halia ,
  • 1 btg serai(diketuk)
  • *1 cwn buah keras
  • 3/4 cwn @ 1/2 cwn rempah sup ADABI rempah tumis (pelaga,kayu manis,cengkih,lawang)
  • 1 kg mee (meehoon atau nasi impit)
  • daun bawang Dan daun sup
  • taugeh (dcelur)
  • bawang goreng utk tabur
  • begedel
  • utk sambal kicap:
  • 20bj cili padi (boleh tambah jika nk lebih)
  • 6 biji bawang putih
  • kicap manis cap kipas udang (blender cili n bawang putih hingga lumat lepas tu tuang kn kicap tadi, dan kacau....siap)

Cara-cara

  1. belnder@kisar bahn yg bertanda*
  2. panskn minyak, masuk kn serai yg dititik .
  3. masukkn bhn yg dkisar tdi , tumis sekejap, masukkan air dlm 2 liter biarkn mendidih,bru masukkan ayam
  4. biar mendidih lg ,kecilkn api,biar ayam mask perlahan2...seleps ayam mask tutup api.
  5. angkat ayam sejukkan utk disoyat2
  6. celurkn mee tadi...hiaskn dgn taugeh , bwg goreng n daun bawang n daun sup dan ayam yg tlh disoyat..makn bersama sambal kicap,mmg ho liao hahaha....

Tag

mee

Laporan Masakan Bergambar (1)

P1010843
10-12-2009
tak mkn nasi...me hoon je,,jaga bdn.huhuhu.
Laporan oleh: Mariani(KT)

bestnya , sedp tuh ....



Komen (6)

22-07-2009, shamzura komen :

1st time tulis resepi, x tau asl dia sambung sume ayat2 nya....


22-07-2009, admin komen :

shamzura.. saya dah tolong betulkan. lain kali boleh ikut cara yg saya buat ni ye


22-07-2009, shamzura komen :

thnx eh,


22-07-2009, shamzura komen :

actualy saya pun tgh adjust2 ni,hehe


08-07-2011, gyjie komen :

mmmmm...sedapnye..tiba teringin nak buat soto..tp sbb tak brp nak pandai kenala semak resepi dulu..thnx shamzura coz add d menu here!:)


18-09-2011, Fare komen :

i nak tanya skit mee soto .. berasal dari johor ker


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd