Google+

oleh: HaSue Tongkol Goreng Asam Jawa

Fish1

Untuk rasa yg sedap,pastikan bahan2 sudah meresap ke dalam isi ikan..dan digoreng jangan terlalu garing,cukup sekadar masak sahaja. Ikan tongkol boleh digantikan dengan ikan sardin


Created on : 20-07-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi HaSue




Bahan-bahan ( Bergantung saiz ikan )

  • 1 ekor ikan tongkol segar sederhana besar-potong2 dan cuci bersih
  • 1-2 sudu makan asam jawa
  • 1 sudu makan penuh garam-letak lebih sedikit agar senang meresap
  • Serbuk perasa-tak letak pun takpe
  • 1-2 batang serai-diketuk (utk aroma serai-tak letak pun takpe)
  • 1 cawan minyak untuk menggoreng

Cara-cara

  1. Lumurkan asam jawa pada keseluruhan isi ikan dan gaulkan kesemua bahan lain bersama ikan kecuali minyak masak.
  2. Rasa sedikit dengan hujung jari,harus terasa garamnya sebelum diperap.Perap sekurang2nya setengah jam sebelum digoreng
  3. Jangan goreng ikan terlalu lama kerana isi ikan tongkol yang garing rasanya agak kering..
  4. Selamat Mencuba! ^_^

Tag

ikan

Laporan Masakan Bergambar (17)

Imag0002
21-07-2009
salam sue, sedap ikan ni ada rasa masam2 sikit, mcm ikan rebus goreng, tp isinya lebih lembut akak suka tau. tq sue bg resepi ni.
Laporan oleh: rosaliza

waalaikumsalam kak..amboi ikan akak tu..basah2 lak nmpk..sue suke yg masih kebasah2an gitu..kalo yg rebus dulu tu rasa kering sket kan kak..tq kak,sudi cube yer..suka kite tgk :D

Ikan3
23-07-2009
pestaim nih sue goreng cenggini! cedap gak yerk! kakyung gune ikan saba@kembung jer! mekacih sue!
Laporan oleh: hana6877

cedap ekk..hehe..puas laa mkn sorg2 ek..hihi..err,patutnya kena cakap jawa sbb akak org jowo kan,resepi pun ada jawa kat blkg tuh..hihi..ampunnn :P

Ikan_tongkol_sue_2
23-07-2009
ish.. mak yung dah pintas ler, padahal akak dah buat semalam lg, tak per la ya.. sue, sedappppppp sgt, tambah lg wat cicah budu hehe
Laporan oleh: nor_67

hahaa..makyung tuh pantas dan tuntas skalinganto report ye..hehe.x kisah ler tu..janji akak suka makan...cicah budu eh?sue x pnh lg mkn budu.hee..akak goreng kejap je kan?kalo kering rase krg sdp kan kan?ke suka garing?hehe..anyway,tq2 :D

P1000663
25-07-2009
Sedap, macam ikan rebus yang digoreng..tq Sue.
Laporan oleh: rabiatun

yeke?kalo yg rebus tuh x kering ke rase isi ikan tu eh kak?pnh rebus tp x goreng dah..ape2pun tq sudi anta report :)

Ikanaya
01-08-2009
meh sue kita makan ikan tongkol masok asam jowo sambil ngomong jowo.. keh3x marah lak owang jawo nanti ..salah ngomong
Laporan oleh: yani

hehe..yelah kak..kang salah cakap mrh lak org jowo ek..takpelah,gurau2 jer...org2 jowo kan baik ati blako..tq kak,tepek gambo ikan tuh skali..hehee.. :D

129
07-08-2009
tongkol tadak tp sbb nak buat gak, akak guna ikan tenggiri..hehe
Laporan oleh: junjs11

sue x pnh lak wat ngan tenggiri..hehe..

Dsc_6744
07-08-2009
sedap sue,my mil selalu buat macam nih...
Laporan oleh: zaina

cantiknya ikan akak tuh posing..hehee..tq sudi kongsi kat sini :)

Patin_jawa
11-08-2009
salam hasue.....pes taim goreng ikan ngan asam jawa...not bad sedap juge...dek kerane teringin sgt nak merase, so hentam pakai ikan patin je...wat utk diri sendirik, ratah gitu jer ngan sambal belacan....sedappppp!~ tq sue.... :)
Laporan oleh: nOOrsha

wkumsalam..ngan sambal kicap pun sedap gak kalo nak cicah.ader org atas tuu(muncung mulut kat laporan kak nor) makan ngan budu..sedap gak kate k nor.hehe...mekasih noorsha sudi anta gamba kat sini. :)

Nasimy
24-08-2009
Buat sahurlah.... Nak kasi up sikit nafsu mkn pepagi buta.... ehehheh... best....
Laporan oleh: che'iza

aa..memang best nih makan time sahur..masam2 lemak gitu..heee

Aya_asam_jawa
07-10-2009
bertambah nasi mkn dgn ikan aya ni sue.. walaupun sedap tapi tak leh buat sokmo.. hihi... gemuk jadinya! hahaha
Laporan oleh: sunkist

takpelah buat sokmo..hang bagi kat kite.hang makan nasiknya jer..heee..beso ikan aya hang tuh ek,mesti lg lemak2 gitu.hehe

Ikan_tongkol_goreng
04-11-2009
Ada rasa ala-ala masam gitu..Makan dengan sayur air dan cicah sambal belacan boleh bangkitkan selera...Lagi-lagi makan ngan nasi putih panas-panas...Sedap...
Laporan oleh: Nenie

ermm..mmg menyelerakan dimakan dengan menu yg disebut tuh..hehe..tq nenie..

Imag0011
05-12-2009
Salam sue, hari ni myr laju je, akak hantar lg laporan, mmg sedap sangat, lebih2 lg tomato ni buat ulam cicah budu, sue mkn budu tak?? hehe
Laporan oleh: rosaliza

wkumsalam kak..sue x pnh lg try makan budu..ehee..insyaallah kalo bksempatan nak try tu..nmpk sedap ikan akak kbasahan gitu..nak seketui..ehee

P1050492
07-12-2009
thanks sue..mmg sedap ler ikan tongkol goreng asam jowo nih...
Laporan oleh: enas_eryna

ur welkam..enas eryna..nampak pun mmg sedap tu.. :)

15122009348
21-12-2009
Ni resepi mak elin sejak kecik lagi.Kat penang,kitaorg kadang guna ikan sardin.Penang panggil ikan curut.Goreng garing2 n makan panas2.Peh terangkat tu... cedap..
Laporan oleh: elin8888

a'ah,guna ikan sardin pun sedap kan.thanks elin sudi kongsi gambar dengan kami di sini :)

Ikan
01-03-2010
sedap makan dgn nasi panas2...ratah pon sedapp...thanks HaSue... :p
Laporan oleh: ctmas
P1020244
11-04-2010
slm sifu,sllu grg ltk knyit grm je,ghupanya ltk asam jwa lgi sdp....tq,tq..
Laporan oleh: Mariani(KT)
Dsc08695
16-01-2012
salam sue..akhirnyer dpt gak tunjuk gmbr :) mekasih ya.
Laporan oleh: k.zila66


Komen (28)

20-07-2009, ibufarzana komen :

Kita kurang suka ikan tongkol tapi boleh cuba kat tenggiri and geng ikan yang lain.


20-07-2009, nor_67 komen :

alahai sue, sedapnyer, akak minat sgt dgn ikan tongkol.. dah dpt bayang tu, mesti ada rasa lemak2 ikan dan masam2 dr jus asam jawa.. kena cari ikan tongkol dulu deh...


20-07-2009, HaSue komen :

ibufarzana>bleh gak try ngan ikan tenggiri..atau ikan gelama.. :)


20-07-2009, HaSue komen :

k nor_67>akak peminat ikan tongkol ek?bleh try nanti kak..ape yg akak bygkn tu mmg betul ler..hee..suke ada msm2 sket dlm masakan.kat umah nih kalo digoreng gini br seisi rumah nih laju skit nak mkn,selain dibakar..hehe..selamat mcuba ye :)


20-07-2009, HaSue komen :

k nor_67>akak peminat ikan tongkol ek?bleh try nanti kak..ape yg akak bygkn tu mmg betul ler..hee..suke ada msm2 sket dlm masakan.kat umah nih kalo digoreng gini br seisi rumah nih laju skit nak mkn,selain dibakar..hehe..selamat mcuba ye :)


20-07-2009, Sharm1969 komen :

Hai Ha-Sue, mesti sedap makan dengan nasi panas ni, tak payah lauk lain. Harus cuba, suami memang suka kalau lauk yang sempoi. Tq


20-07-2009, aludra komen :

hmm... sedapnyer nampak ikan tongkol tuh... dah lama tak makan ikan tongkol.. betul la k.sharm, mesti sedap makan dgn nasi panas nih..


20-07-2009, HaSue komen :

K Sharm>betul tu ka..kalo mkn ngan nasi panas..yg nampak melekit2 kat luar ikan tu terpalit kat nasi..jadik 'kuah' lak..mm..sedap..hehe..slmt mencuba :)


20-07-2009, HaSue komen :

aludra>kat sana takde ikan tongkol ke ek?ke susah nak carik?hehee..bleh try ngan ikan lain rasanya..tp sue biasa buat ngan ikan tongkol atau sardin..tp kalo nak sgt mkn perisa asam jawa nih,ikan gelama pun sedapp.. :)


20-07-2009, aludra komen :

HaSue.. thanks fo the idea.. ikan sardin melambak kat sini.. ok.. ok.. nanti hujung minggu pi market cari ikan sardin.. hmm.. ni nak peram berapa lama yea agaknyer?


20-07-2009, HaSue komen :

aludra>tu ade bgtau kat resepi..hehe.mcm ayam berempah n yg seumpama dengannya juga,lg lama perap lg sedap..just simpan dalam bekas tertutup n letak dlm pt sejuk..selamat mencuba yer.. :)


20-07-2009, aludra komen :

hehehe... sorry... tak perasan la HaSue.. next time kena pakai cermin mata... ;)


21-07-2009, manjasayang komen :

Sedapnyer...HaSue...mesti lah sodap klu mkn dgn nasi panas2 lagi2 klu patah kn cili padi..fuh..!tak boleh angkat...kata org S,pura..t.kasih HaSue dgn recip nye:)


22-07-2009, HaSue komen :

aludra>kena pakai spek tebal ek?hihi.. // manjasayang>haa,kalo nak lenyek cili api tuh ikut selera je manja..hehee..sama2,selamat mencuba ya.. :)


27-07-2009, iris samara komen :

last mak makan ikan goreng asam jawa ni lebih kurang 19 tahun yg dulu..huk..huk..sedihnye,,tu pun masa sekolah menengah..mak yang masakkann...mmg sedap ikan goreng style gini..mudah je watnye..tapi tak tau pe sal, iris sendiri tak wat lak ikan ni...tapi masa tu mak selalu guna ikan kembong..ni ingat nak wat la setelah tgok respi HaSue ni


27-07-2009, hana6877 komen :

hahaha lawak la ko nih sue! sampai kerna asam JAWA pong ko nk suh akak ckp jowo! seng eneng2 waie kuwe ki! muekekeke.... hah! hambik ko! :P


27-07-2009, HaSue komen :

iris asmara>uiii...lama dah tuuu...kalo ada anak,dah abis sek men pon anak tuh..hehe..ikan kembung pun sedap kan..cuma kalo nak sedap jangan goreng garing jer..nanti isi kering,x best..buat ler,leh hilang kerinduan ngan masakan mak iris tu.. =)


27-07-2009, HaSue komen :

hana6877>ahahak..iyo...iyoo..marang perapu kepunden marang sekeper kak ina...seng eneng2..ekeke...wes2!(maksudnya,dah2!)hak hak..adehh..sakit pewut gelak.malas laa cakap jawa pjg2..kang kak ina tpaksa bukak kamus jowo lak...ahahah


28-07-2009, as75 komen :

:D! :D! :D... gua mana ko nak tutup tu HaSue.. lps mangan iwak tongkol kue wes reti ngomong jowo yo sue.. Nek mangan Nasi goreng Tomyang ngomong tailen.. wallahhh..


28-07-2009, yani komen :

mari ngomong jowo.. mangan nasi tomyong dgn ikan gorong asam jowo.. minum kopi o ... sambil katawo.. ekekeke nak join cakap jawo wpun sepatah haram pun x paham bahsa jawo


01-08-2009, HaSue komen :

as75>>waduhhh2..kok di sereng mek jowo2 sedunia nih!kak as wes seng eneng ko?iwak tongkol jowo ngences berabesss..<--konfiden jer cakap jowo nih!)kakaka..kok ngeneng2 nasi goreng tomyam tailen kaappp..huehuee..


01-08-2009, HaSue komen :

yani>ahahaha..kak yani laagi 'terer' ngomong jowo rupo yo..ngomong jawo sambil ketawo yo kak yani..hihihi...rosak bahaso jawo dek kito nih.dah macam kecek klate pun ado jugok!!hahak..ampunnn


02-08-2009, as75 komen :

cayalah yani!!!... ;) adeh! terliur ngan Ikan2 u all.. Sue..sampai skrg akak cari ikan yg sesuai utk rcp ni.. wes ngences lo.. :P....


02-08-2009, hana6877 komen :

waahh mem beso pon iso ngomong jowo lorrr! orak opo la sitik2! hehehe.... tuh jowo derhaka tuh kak namanya! nek mbah wedok karo mbah lanang seng krungu kenek sennen ni! kikikiki... haaaa p bukak kamus sana wahai sekelian manusia! kehkehkeh..


02-08-2009, nor_67 komen :

adehh... fening.. fening... :p


25-10-2009, k.zila66 komen :

salam sue..nk join gak!.. x nk ketingalan...hehee..patut lh gamai wat rupanya...cedapp...leh gak wat lagii...tq ya...


29-11-2009, k.zila66 komen :

salam sue,buat lagi..m'kasih ya..bestlh..


20-01-2010, k.zila66 komen :

salam sue siaran ulangan lagi...sukaaa..m'kasih ya...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd