Google+

oleh: kak fida ♥Sambal Belacan Warisan™

Sambal_belacan_warisan

Dah makan sambal belacan begini sejak arwah nenek yg buat...campuran sambal belacan dgn hirisan kulit limau kasturi...sampai sekarang sambal belacan ini aje yg akak sajikan untuk keluarga... :)


Created on : 11-07-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( 5-6 orang )

  • 5 batang lada merah - hiris
  • 4 batang lada hijau - hiris
  • cili padi - jika suka pedas lagi
  • 2 sudu kecil belacan bakar atau secukupnya
  • gula secukup rasa
  • 3-4 biji limau kasturi

Cara-cara

  1. Limau kasturi dibelah dua,perah jusnya,buang biji dan hiris halus kulit limau kasturi dan ketepikan.
  2. Tumbuk kesemua bahan kecuali gula dan limau kasturi hingga halus.Bubuh gula secukup rasa dan tambahkan jus limau kasturi dan gaul sebati.Masukkan pula hirisan kulit limau kasturi dan gaul lagi.
  3. Keluarkan sambal belacan dan bubuh di dalam piring.Sajikan.








Laporan Masakan Bergambar (3)

P1020201
02-04-2010
slm kak.sya tmbh tomato.bio ppi licin mcm ct norhalija,hehe...
Laporan oleh: Mariani(KT)

w'slm Mariani...mmm..nmpk sedappp..tq krane mncube... :)

Dsc07571
18-07-2011
ini lh rupe nyer sambal belacan warisan kite hehe...tq..tq..^_^
Laporan oleh: k.zila66

mmng nmpk menyelerekn...heee.....mekaseh zila sudi mncube... :)

Dscn5628_1_
21-06-2012
Assalam Kak Fida, kli ni wat smbl belacan gaya Kak Fida lak, cdp tu dicecah ngan peria ktk n ulam tenggek burung...Time kasih ye Kak tuk ilmunye..
Laporan oleh: ietabeepee

Komen (24)

11-07-2009, bum.87 komen :

wah..fav huby nie,msti cube..nyum~


11-07-2009, kak fida komen :

bum.87...cube jgn tk cube...heee... :)


11-07-2009, pisces^amie komen :

aduiii... tgk resepi pun dah kecur airlior.. huhuuh slalu buat xder plak masukkan kulit dier.. rupenyer berguna gak yeak..


12-07-2009, kak fida komen :

pisces^amie...klau buat yg slalu buat tu cume tmbh jer dgn hirisan kulit limau....haaa...jadi same lh nnti...heee... :)


13-07-2009, zila66 komen :

salam fida, apa khbar..harap sht bsama keluarga tcinta aamiinn,...sambal ni serupa cam zila gak!..betul klu ada majlis kenduri/khawin kekadang tu ada yg buat sedapp!..lawan ngan ulam2,ikan masin..tapii.. jgn lupa mkn skli ngan hirisan kulit limau bru sedappp...hehee...menu kte ari ni...jemput mkn....opp!.. lupa lak..tq ya...


13-07-2009, mama kastam tioman komen :

ooo..memang sedap..dulu mama selalu minta sambal ni kalau suami jiran mama buat..la ni tak bolih dah..dia dah pindah..kena wat sendiri lah..


13-07-2009, kak fida komen :

w'salam zila...trima kasih...akak alhamdulillah siht sntiase,hrp2 zila n famili pon gitu jugak...amiiinnn...haaa...nmpk tgh menyandau,dh mkn tgh ari lh tuuu...heheee....sambal belacan ni mmng dr zaman nenek moyang dh ade...jgn2 nenek moyang kite ade main kontek2 tk zila??tu psl smbl belacn serupe.....ekkekekekee... :D


13-07-2009, kak fida komen :

mama...haaa..dh jgn main mintk2...kene wat sndirik,tk susah pon...klau mama tk nk wat sendirik...mama kene ikut jiran suami mama pindah jugak...ekkekekeee... :D


19-08-2009, eenat komen :

teringat pestaim makan ni, arwah tok buat..sedap..pedas giler..pastu cari toilet... :D


04-09-2009, MrsNaz komen :

Bulan2 puase nie tgk terliur plas


06-01-2010, nursaidatul akm komen :

nmpak mcm sdap jex smbl blcan nie . .


09-04-2010, mummy86 komen :

nak cubalah pas ni....mesti sedap


15-02-2011, ara cuteto komen :

sedapnyer x sabaq cek nk cube na


16-02-2011, kak fida komen :

ara cuteto..slmt mencube...jugak buat MrsNaz.nursaidatul akm,mummy86...trima kaseh... :) >>to eenat....lps melawak..awak trus menyepi yer...sonyappp jo...miss u... :)


17-03-2011, dina67 komen :

sedapnya nk meleleh ayerliuq ni...lama x makan sambal belacan pedas2 berapi perah limau kasturi pastu mkn ngan kulit dia skali lawan ngan ikan kering huhu sodapppp...ish pinggan sambal tuh sebijik sama cam pinggan kt umh arwah mak kite


17-03-2011, kak fida komen :

dina67...kenalh cpt2 buat smbl tuu...jadi tk ler trus mleleh airlioq tuuu...heeee....itu pon pinggan arwah mk akak,wat kenang2an, pinggan antik tuu...huhuuuu....slmt mencube...tk... :)


17-03-2011, HAIDA IMAN komen :

sy pn buat sambal blacan mcm ni cuma tambah bwg besar bakar,bwg putih bakar...dn hirisan buah tomato..


18-03-2011, kak fida komen :

HAIDA IMAN...brtmbh sdp dn boleh brtmbh2 nasik bila mkn...heee..... :)


24-05-2011, nurshar_6875 komen :

Sambal nih boleh tahan berapa hari ye?


27-05-2011, kak fida komen :

nurshar_6875...akak tk pasti sgt sbb klau buat slalunye utk sekali mkn habis tk pernh nk simpn2 tapi rase2nye klau simpan dlm petiais dlm seminggu boleh thn tapi jgn dicampur kulit limau nnti smbl jadi pahit....:)


20-08-2011, missie_yan87 komen :

blacan ape2 jek ke kak?akk guna brand/jenis yg mna 1?


22-09-2011, sweet strawbery komen :

kalau blend boleh ka? kalau tumbuk ssh sikit lah..


22-09-2011, kak fida komen :

missie_yan87...ma'af yer sbb akak trlps pndng komennye...boleh gune sebarng belacan yg rase2 sesuai dgn selere...akak gune blacan yg dh siap bakar dn tk ade jename...akak beli lebih2 mase g Melake dn bwk balek ke s'pore...heee... :D


22-09-2011, kak fida komen :

sweet strawberry...klau nk blend boleh tapi gune blender kering/blender yg tk perlu boh air...klau nk tumbuk rasenye tk susah dn tk memakan mase klau lada2 tu dh dihiris halus2 dulu..sambal pon tk akan mercik2...ppon slmt mncube yer.. :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu