Google+

oleh: ciku_hafi Taufu fah

No picture

sesuai dimkn ketika panas...


Created on : 03-07-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ciku_hafi




Bahan-bahan ( 1keluarga.. )

  • 250 gram kacang soya (direndam 6 jam)
  • 2 liter air...
  • 1 sk serbuk sekko(serrbuk glucono)
  • 1 1/2 sb tepung jagung...
  • 2 helai daun pandan...
  • 1 cawan air suam( untuk bancuh serbuk sekko ngan tepung jagung..)
  • (bahan untk buat air gula melaka...)
  • 3ketul gula melaka
  • 3 cawan air...
  • 2 helai daun pandan...
  • 1 sb tepung jagung....

Cara-cara

  1. kacang soya dbasuh sehingga bersih...setelah bersih blend kan dgn 1 liter air...
  2. perah menguna kan kain yg nipis...hampasnyer dblend sekali lg dgn lbhn air yg 1liter lg tu...
  3. setelah siap diperah air soya tu...bolehla di masak sehingga mendidih...jgn lupa msk kan daun pandan yg telah disimpul...supaya bau soya tu hilang...
  4. kacau sekali sekala soya tu...takut hangit plok kat bawah...sementara menunggu soya tu mengelegak...lehla bancuh tepung jagung & serbuk sekko tu...
  5. masukkan air bancuhan serbuk sekko ngan tepung jagung td tu kedalam bekas yg hendak di masukkan air soya tu...
  6. masukkan air soya td kedalm bekas yg berisi banchan serbuk td....tuang seperti membuat air teh tarik(tarik tggi)
  7. setelah siap tutup& alas kan ngan benda yg berat supay xterbuka..selama 1 jam...& jgn di buka sampai 1 jam...
  8. soya akan menjadi pejal ...dan bolehla di mkn bersama air gula melaka...
  9. campur kan sema bahan,gula melaka,air ,daun pandan,air bancuhan tepung jagung,masak sehingga gula larut & bolehla dihidang bersama taufufah td...

Tag

dessert

Laporan Masakan Bergambar (5)

P2080364
16-02-2010
menjadi taufu fa ni,teksturnya licn dan lembut betul.thanks for superb resepi
Laporan oleh: kieyah
Nov_10_077
06-12-2010
tq atas resepi yg best nie !
Laporan oleh: Zita Mohamad
Pc280840
31-12-2010
byk kali buat..rasanya dh boleh buat berniaga..buat 2 sukatan, x letak gdl jadi air soya..tq ciku.:)
Laporan oleh: Zita Mohamad
29052011222
29-05-2011
First time buat taufu fa ni. Sangat mudah dan boleh makan puas-puas. Banyak dapat dan jimat duit. Terimakasih banyak kongsi resipi ni. Alhamdulillah!
Laporan oleh: newbie123
050820111063
05-08-2011
tq 4 de resipi...kuah sye buat air pandan n tabur bluberry...=)
Laporan oleh: ellisya91


Komen (19)

03-07-2009, zetajones komen :

nak beli kat mana serbuk sekko ni??


03-07-2009, ciku_hafi komen :

selalunyer serbuk ni ada jual kat kedai cina...kedai ubat cina...sebut jer serbuk yg buat taufufa... tapi nama dia serbuk sekko...


15-07-2009, solawati komen :

salam...mmg halal la ye srbuk tu


02-08-2009, inawazrun komen :

glucono dgn gypsum sama ke?


30-08-2009, rosnaliza komen :

sy br cri kemarin d bake with me..dpt,tp tauke kdai ckp nama bhn 2 GDL singkatan dr GOA SUAN.cuba la kwn2 cri.sy nk coba resepi ni la,alang2 dh cri bhn utama dlu.heh2


27-10-2009, landak komen :

camne nak bagi licin mcm beli pasar mlm


13-03-2010, abrindu komen :

dalam buku masakan betty saw ada cara nak buat taufu fah..memang licin macam pasar malam..Nama buku Rasa Malaysia


13-03-2010, abrindu komen :

saya dah cuba..ikut aje resipi..memang jadi


08-12-2010, ieda ibrahim komen :

dah cuba buat byk kali,soya nyer xnak keras...mner silapnyer ye...huhu


03-01-2011, Wak Jeman komen :

saya buat taufu fah guna GDL tapi payah nak dapat di kedai biasa. Now dah dapat bekalan GDL(Glucono Delta Lactone) tu , senang sikit nak ganti sekko..jadik licin n cantik. tapi tak blh letak terlalu bnyk, nanti tauhu jadi rasa masam sikit.


22-01-2011, yiyinlah komen :

salam..nak tny wak..mcm mna nak dptkn gdl tu..blh mintak tlg belikn?


23-01-2011, ratu dapur komen :

alhamdulillah...bersyukur saya dgn adanya ruangan ini..saya nk cuba buat tau fu fa ni..anak2 dan suami berhantu betul makan benda ni..pantang ada pasar malam..lebih2 lg bila time buka puasa..kadang2 nk beli tk terdaya kalau dah sorg makan sampai 3-4 mangkuk..mudah2an jadi.amin..


28-02-2011, inasibu komen :

assalam...nk tanya, selepas air soya dituang ke dlm bekas yg ada serbuk GDL tu, tak payah kacau ke....terus tutup je??


03-03-2011, inasibu komen :

alhamdulillah....sya dah cuba buat semalam...jd, tp bhgian bwh nmpk mcm x brp pejal, mcm x betul2 beku....jd ketul2 kecil2......


29-03-2011, ida.taharim komen :

Asslm tuan pny resipi, byk soalan diats x djwp. Sy pun ade soalan gak, kenape soya sy x pejal, dh buat seperti yg di tujukajar...x jd gak, nk kene buang kulit soya ke. xcited sbb ank2 suke bebeno.


04-05-2011, chibi chakchibo komen :

Salam,elok anda sume pakai serbuk GDL sbb bahan ni berasaskan drpd ekstrak buah2an. Tekstur taufu fah pun akan nmpak lbih cntik,licin,lembut,gebu. mg mahal ckit tapi berbaloi,selain selamat dimakan. Lau anda guna sekko,gypsum bahaya. Sbb bahan ni digunakan dlm konkrit,pmbinaan. Lau mkn selalu...rosak badan. Maklumat ni pun saya dapat kat internet,de jugak kuar kat berita rasanye. Saya takut dah nk bli kat pasar mlm,tkut pggunaan bhn yg salah


24-05-2011, mieqa_chubby komen :

TQ chibi atas info tue....hmm..nak beli kat mane ek serbuk GDL tu?kat pasaraya ada ker?


24-05-2011, chibi chakchibo komen :

mieqa_chubby: cubala cari GDL kat kedai wat kek,atau pasaraya. Mgkin de. Kat tmpat saye,de dijual di pasaraya khas tuk bli perkakas niaga & kek. Tu yg jmpe. Tapi blum bli lagi,xdE mase.


29-05-2011, newbie123 komen :

GDL boleh beli kat kedai-kedai baking mcm Bake with Yen atau Bagus. Saya beli kat Bagus. Kat pasaraya biasa macam Tesco,Carrefour, Jusco, etc. tak pernah jumpa lagi.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd