Google+

oleh: HaSue Terung Masak Sambal

Terung1

Bagi mereka yg tak berapa suka makan terung,boleh cuba resepi ni..mana la tau kena dengan selera..cuma pastikan terung benar2 masak,sampai terpisah dari kulit pun tak apa


Created on : 27-06-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi HaSue




Bahan-bahan ( 2-3 orang )

  • 2-3 Terung panjang
  • 1 tangkai cili merah(ikut selera nak tmbh cili api)*
  • 2 ulas bawang merah*
  • 1 ulas bawang putih*
  • segenggam udang kering*
  • 1 sudu belacan*
  • Perasa-Garam,pak aji dan gula secukupnya
  • Limau Kasturi-Ketika menghidang

Cara-cara

  1. Terungsambal1
    Terung dikupas belang2,dipotong 2 dan belah agak nipis seperti dalam gambar
  2. Foods_020
    Bahan2 bertanda*ditumbuk/dikisar menggunakan pengisar bhn kering. Ini rupa terung yg sudah siap dipotong
  3. Foods_021
    Panaskan dalam 1/3 cawan minyak..tumis bahan yg ditumbuk/dikisar sehingga naik bau dan kekuningan.Masukkan terung dan kacau goreng seketika sehingga bahaan2 sekata.Kecilkan sedikit api..
  4. Apabila terung sudah kelihatan kecut dan mula masak,baru tambahkan air sehingga melebihi paras terung.Tutup periuk dan tunggu sehingga terung benar2 masak dan lembut. Perasakan dengan bahan2 perasa..
  5. Terung
    Apabila terung sudah lembut,(sila tambah air jika masih belum lembut ye)..sebatikan semua rasa dan tutup api.Pastikan tidak terlalu banyak kuah untuk rasa sambal lebih.
  6. Cara hidangan..Perahkan limau kasturi di atas terung yg sudah dicedok ke dalam pinggan makan.. SELAMAT MENCUBA! ^_^









Laporan Masakan Bergambar (17)

Terung_masak_sambal
03-07-2009
sue, dah buat ni.. sedap
Laporan oleh: nor_67

k nor masak apa2 pun nampak sedap..tuh limau nipis kan??uishh,kecur air liur kite...mesti lg sedapp..huhu.mekasih k nor sudi cuba n tepek amba kat cni..

Dsc_5688
05-07-2009
sue...akak pun dah buat,tapi sue punya terung tu nampak lagi menarik.hehe apa2 pun memang sedap la.thanks.
Laporan oleh: zaina

alhamdulillah..kalo sedap..sue nyertuh gune terung ungu kehitaman tuh kak.sue prefer terung yg tu..hehe..dan msk sampai overcook gitu..thanks ye kak maria sudi mencube :)

Terung_masak_sambal
11-07-2009
salam sue, wat utk mkn mlm..enak banget.TQ sue
Laporan oleh: Lina_pg

wkumslm...enak ek?kalo enak hasil air tgn lina juge..sue cume bg resepi je..selebihnya hasil tgn masing2...thanks yer sudi mencube n bkongsi pic kat sini :)

Photo1111
14-07-2009
Salam hasue..terung mmg fav saye, husb yg x suke pn leh cedok 2, 3 kali. Sedap la resepi sue ni. Saye perahkn lemon je, limau kasturi x. Anyway ttp best.
Laporan oleh: nora_kai

wkumsalam nora..yeke..bestnya hb join mkn skali ek.. kalo x perah limau pun masih sedap..limau tuh penambah selera gitu..timakasih sudi cuba resepi ni yer.. :)

Imag0012
15-07-2009
salam HaSue, memang sedap la sambal terung ni, dkt nk leburr terung ni akak msk , tapi memang sedap. tq sue
Laporan oleh: rosaliza

w'kumsalam kak rosaliza..penggunaan ayat 'lebur' tu membuatkn sue tersenyum sndiri.hehe..alhmdulillah,kena selera akak..mmg nmpk sedap tuu..tq kerana mcuba :)

Terung_sambal4
20-07-2009
dh buat ni sue.. mmg sampai lembik kita kerjakan heheh sedapp.. terung ada lagi tu.. nk buat lagi ;)
Laporan oleh: sunkist

lembik2 tuh yg sedap tuuu..hehe..nanti buat lebih utk kite skali yer.. :D

Imag0003
01-08-2009
salam sue, tgr msk sambl yg berkuah sbb anak suka sambalnya, tq sue akan akak bt lg n lg
Laporan oleh: rosaliza

wkumsalam kak..sori baru smpt reply.hehe..tq sudi buat lg n lg kak..pasnih anta ler gambo lagi n lagi n lagi gak yer..hihi..cayang akak! :D

Terung_masak_tumis1
04-08-2009
sue,resepi same ngan arwah mak akak punye resipi.cume tak de limau kasturi je.teringat dulu dia masak pepagi tuk bekal g keje...
Laporan oleh: sofieza

memang nostalgia laa sambal terung nih pada akak ek..tima kasih yer sudi kongsi gambar kat sini..nmpk sedaplah terung akak tuh.kaya dgn sambalnya.. ;)

Terung_masak_sambal
23-08-2009
salam sue, he..he..siaran ulangan la..kali ni wat berkuah sket. tq sue
Laporan oleh: Lina_pg

wkumsalam...siaran ulangan pun takpe,gambar kan lelain tuu..hehe..best gak kan buat berkuah.sue pun biasa letak kuah sket.hb sukee..terliuq nihh..iskh2

P1040301
23-07-2011
slm,sllu gak msk cengini tp xltk udg krg.bila letak brtmbhhhh sdp.tq ya.
Laporan oleh: Mariani(KT)
Dsc02526
13-09-2011
ini kegemaran saya.sedap...saya lebihkan cili.Thank you HaSue
Laporan oleh: aisyahsid82
1st_day_skool_2012_009
17-01-2012
Assalam sue akk meleburrr terung masak sambal lagi, suka sedap sangat
Laporan oleh: rosaliza
Dscn4831_1_
10-05-2012
Ieta wat gak terung sambal ni, tpi ieta tmbh cili padi nak kasi pds....pnh wat camni tpi x de ltk udg kering...lbh cdp la rcp ni...time ksih tuk rcpnyer...
Laporan oleh: ietabeepee
120815_terung_sambal
15-08-2012
salam. wat berbuka arini. kali ke 3 masak ni. resipi ni mmg marvellous. jd fav sy n hubby. sng n sedap. thx byk2 ye :)
Laporan oleh: moonbug
120905_terung_masak_sambal
08-09-2012
buat lg utk dinner. yummy!
Laporan oleh: moonbug
2013-11-22_15
14-12-2013
lama x wat. sdapnye mkn dgn nasi panas2. tq HaSue!
Laporan oleh: moonbug
Dsc06998
23-07-2014
Assalam sue, sedap lah ! mekasih ya utk rspi ni..salam ramadan..miss u ;D
Laporan oleh: k.zila66

Komen (9)

03-07-2009, zaina komen :

sue....akan ku cuba nih...sedap nampak.


03-07-2009, HaSue komen :

zaina/kak maria>>akan kunantikan laporanmu...hehee.slmt mencuba kak :)


11-07-2009, penyairmalam komen :

hi,sy nak mintak tlng kwn2..sape tau hidangan yg sesuai u vegetarian ape ye??


13-07-2009, HaSue komen :

penyairmalam:hidangan yg sesuai utk vegetarian?bleh klik kat cari resepi kat atas tu..mmg banyak pilihan..contohnya nak mkn yg berkaitan brokoli ke..tauhu ke..selamat mencuba ye :)


13-07-2009, HaSue komen :

Lina_pg:tertinggal lak nak komen td..mmg nampak sdap tgk gamba terung lina tuh..hrp memenuhi citarasa yer :)


13-07-2009, Lina_pg komen :

Mmg sedap sgt sue, anak2 pun suke..tapi lepas mkn, komplen tgn depa bau belacan keh..keh..emm..time dok mkn tuh x hengatt..


13-07-2009, HaSue komen :

Lina_pg:anak2 sue pun suke gak makan...u yg selalu buat x pedas sgt.pastuh kena masak overcook sebab kalo masih agak pejal tuh diorg xnak..(ngan babah diorg skali xnak)hehee..bila dah lembut tu,memang sedap perah limau..hmmm,membuka selera jer..bagus laa anak2 lina pandai mkn sayur2an ek.. :)


24-06-2011, emmaeito2214 komen :

nyum2~sukew sgt terung masak sambal.t ema try k..


15-08-2012, moonbug komen :

sy tambah cili padi 4 biji, dgn air asam jawa sikit. x guna limau kasturi. tp mmg sdap!


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd