Google+

oleh: myaida Agar-Agar Lumut

Pict0467

Selamat Berpuasa Hari Bulan Rejab & Selamat Menyambut Kedatangan Bulan Rejab Esok, 1st puasa bermula dari 24, 25, 26/6/2009 hinggalah hari ke 5, 7,8 dan seterusnya hari yang ke 15, itupun kalau sesiapa ingin berpuasa, sesuai dimakan ketika berbuka puasa, hari panas dan sebagainya, rupanya seakan lumut dan rumpai laut, resepi dari mak saya


Created on : 23-06-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi myaida




Bahan-bahan ( sedulang )

  • 7gm agar-agar strip
  • 850ml air + pewarna hijau
  • 1 gelas gula
  • 1 biji telur + sedikit pewarna hijau - pukul sedikit
  • 200ml air + 2-3 helai daun pandan - potong, blend, perah jusnya atau sedikit pandan paste
  • sedikit garam

Cara-cara

  1. Rebus agara-agar bersama 850ml air hingga larut, masukkan gula masak hingga gula cair, letakkan pula pewarna hijau, taburkan garam kacau rata hingga mendidih
  2. Masukan air jus daun pandan, didihkan seketika, tuangkan telur sedikit demi sedikit kacau denga pemukul telur supaya rupanya cantik seakan berlumut dan tidak berketul, tujuannya bagi mencantikkan lagi rupanya, tutup api, tuang dalam dulang, bekukan, potong, hidangkan

Tag

dessert

Laporan Masakan Bergambar (3)

Imag0060
25-06-2009
salam myaida, agar-agar lumut dh siap, cantik je berlumut2 tq
Laporan oleh: rosaliza

walikum salam rosaliza terima kasih kerana sudi mencuba

P8111723
11-08-2011
buat ptg td utk juadah berbuka..sekali buat terus menjadi..he he,lps ni leh buat lg tanpa was2 takut tak jd.tq tuan resepi..
Laporan oleh: aznina aziz

slm aznina aziz terima kasih krn sudi mencuba

Dsc07257
10-09-2014
sedap n sejuk je lalu kt tekak hehee...tq aida :)
Laporan oleh: k.zila66


Komen (8)

24-06-2009, jann komen :

dah lama x buat agar2 ni.


20-07-2010, azmira78 komen :

nak upload gambar, tapi tak dapat. sedap. tapi saya modify ckit. letak susu dan ganti dengan coklat. sedap.


04-02-2011, myaida komen :

azmira78 terima kasih krn sudi mencuba


23-02-2011, zuryana daly komen :

agar-agar strip tu mcm ner? guna 7gm jer ker?


14-04-2011, kaklela komen :

boley x kalau gunekan agar2 paket?agar2 strip ni ape?


08-06-2011, myaida komen :

zuryana agar2 strip itu agar2 biasa @ agar-agar tali, ye guna 7gm shj


08-06-2011, myaida komen :

kaklela boleh juga guna agar2 peket itulah agar2 strip itu agar2 biasa jenis bertali tu


29-02-2012, sitirahayu.harun1 komen :

Sk mkn tp x prnh wat lg.. nant bila2 nak try wat le, kena cr bhn dulu.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd