Google+

oleh: lan_ieza Rempeyek Kacang

Sayang_130

Sama macam adunan Kerepek Bayam resepi saya ari tu


Created on : 22-06-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi lan_ieza




Bahan-bahan ( 5 orang )

  • 150gram Tepung beras
  • 150gram Tepung jagung
  • 1/2 paket jintan manis yg harga 50sen - anggaran 1 sudu besar - Dikisar halus
  • 1/2 paket jintan putih yg harga 50sen - anggaran 1 sudu besar - Dikisar halus
  • 1/2 paket ketumbar yg harga 50 sen - anggaran 1 sudu besar - Dikisar halus
  • 4 ulas bawang putih- dikisar
  • Segenggam udang kering - dikisar
  • Segenggam ikan bilis - dikisar
  • 1 biji telor
  • 1 kotak kecil santan segera (200ml santan)
  • Air ikut cair yg diingini.
  • Garam dan minyak untuk menggoreng
  • Satu mangkuk kacang tanah yang sudah dibasuh dan dijemur kering
  • 10 tangkai cili padi (Optional) -dikisar - Jika mahu pedas

Cara-cara

  1. Sayang_122
    Campur semua bahan dan campur air dan kacau sehingga sebati,
  2. Sayang_128
    Jika adunan terlalu pekat tambah air begitu sebaliknya jika cair tambah sikit tepung.
  3. Sayang_131
    Ambil sesenduk adunan dan letak kacang, lengserkan tepi kuali - goreng dgn api yg perlahan.









Laporan Masakan Bergambar (2)

P1010376
21-11-2009
caye x letak kacang tanah sbb tkot jerawat....he3...(^-^)
Laporan oleh: Mariani(KT)

Terima kasih Mariani cuba resepi ni.. guna kacang dhal ek..saya pun nak cuba nanti

Img_1223
18-08-2010
ian..sedap..ranggup..projek petang td..thanks taw..
Laporan oleh: ibumuda

Komen (9)

22-06-2009, zheinysha komen :

lan_ieza, mana bhn and cara membuat rempeyek kacang tu? ingin sangat nak cuba lah...


22-06-2009, lan_ieza komen :

zheinysha.. ok dah siap..boleh cuba


23-06-2009, azanie komen :

salam, nak tanya, 1 kotak kecil santan segera tu berapa ml ya. sbb kat tanah arab x ada santan dlm kotak. rempeyek ni mmg kesukaan kami anak beranak. Nak try buat nie.


24-06-2009, lan_ieza komen :

waalaikumsalam azanie, maaf yer saya edit balik.. siap tgk kat internet santan ayam brand tu berapa ml. hehehhe...200ml


24-09-2009, itazul komen :

Salam Ian ieza, saya ada cuba buat rempeyek (bukan resepi puan), namun caranya lebih kuranglah, cuma saya guna senduk untuk menggorengnya (untuk mendapatkan bentuk). Masalahnya kacangnya tak rangup dan kerepeknyapun selepas disimpan didalam balang juga jadi tak ranggup. Entahlah apa masalahnya, takkanlah sebab udara sejuk disini menjadikan begitu. Kecewa sungguh selepas membuatnya. Harap puan dapat membantu. Terima kasih.


30-11-2009, sharifah azizah komen :

itazul, untuk dapatkan kacang rangup: kacang jangan dibasuh terlalu awal. sebaik saja dibasuh, tos supaya tak serap air. masukkan sedikit2 kedalam adunan yang hendak digoreng. menggoreng: gunakan kuali leper, minyak banyak, sendukkan sesenduk kecil, nanti adunan terapung macam dalam gambar.


24-02-2011, halida noor komen :

nak cbalah..ermmm nmpk sedappp


25-07-2011, SITI HAJAR AWANG komen :

lan_ieza, resepi mak saya pun lebih mcm ni....tp teknik menggoreng mak saya guna dua kuali, satu minyak sikit dan satu minyak byk...lepas goreng dan dah jd bentuk..transfer ke minyak byk..


09-10-2011, hencikerie komen :

boleh ke goreng dulu kacang ngan bilis?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd