Google+

oleh: andylau Nasi Putih

Dsc05359__1024_x_768_

Resepi sendiri cipta


Created on : 21-06-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi andylau




Bahan-bahan ( Makan 5 Orang )

  • Beras Siam 2 Cawan
  • Air secukupnya

Cara-cara

  1. Basuh beras 2 kali.
  2. Masukkan air paip sehingga mencecah aras 4 pada rice cooker.
  3. Lap periuk.
  4. masukkan periuk pada rice cooker.
  5. Jangan lupa tekan suis. Kalau x tunggu esok pun xmasak.
  6. p/s: selamat menjamu selera. resepi ni boleh masuk dgn mana2 lauk. ikut selera masing2 :p

Tag

nasi








Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (28)

21-06-2009, chef in komen :

time ksh kongsi resipi ni :p sgt mudah utk dicuba!


22-06-2009, lisa sharip komen :

hmm..sesuai utk bebudak yg baru nak belajar masak nasik dan mereka yg sebelum ni tak pernah masak nasik. good idea :-')


22-06-2009, yatteomar komen :

Saya dah cuba resepi ni.. tapi kenapa nasi tu jadi lembik?..


22-06-2009, azilairam komen :

hahaha...mmg sesuai resepi ni utk yg baru blajar masak nasi. ;-D


22-06-2009, beldandy komen :

ni buat lawak ke apa?


22-06-2009, yumna komen :

apa pulak buat lawak.. bg yg betul2 tak tau masak dia org mmg tak tahu cara nak masak nasi.. so kira ok andylau tunjukkan resepi masak nasi.. tak semua org tahu apa yang kita tahu :)


22-06-2009, Siti Cook komen :

rEsePi Yg sUnGgUh mEnYAnyAT Ati... Nk bAca Pun nGEri... HiHikk...


22-06-2009, smilez1030 komen :

hehehe....mcm ner ek kalau sy guna periuk atas dapur..buleh terangkan andy lau..:-D


22-06-2009, sofinar komen :

hehehe..... mcmn nak komen ni? best oooo ini nasi boleh makn dgn apa2 lauk kat myr ni... tolong kempen lagi


22-06-2009, mama kastam tioman komen :

kan nenek kata kalu dah pandai masak nasi bolih kawin..jgn ketawa..kalau guna rice cooker, kalau sukat dgn pot dia tu, cth..3 sukatan beras, airnya letak pada paras 4..kalu masak atas dapor..masukan jari, sukatan airnya 1 1/2 ruas jari kita di atas paras beras..mama masak nasi 3 pot ricecooker beras jenama biasa + 1 pot ricecooker beras wangi..sukatan air pada aras no. 5..selamat mencuba..


22-06-2009, nasiputih komen :

resepi yang tulus ikhlas, mengundang saya yg selama ini jadi SR untuk memberi komen di sini. walau apapun, tengok resepi ni buat saya gelak tergolek2


22-06-2009, Jue Hussin komen :

Ada org, tak tau pun cemana nak tanak nasi. Sekurang2nya, andylau tunjukkan cara masak nasi kepada sapa2 yg tak mahir. Percayalah... dalam dunia, mmg ada org yg tatau tanak nasi.


25-06-2009, azzahra_82 komen :

good idea...baik salin resepi ni bagi yang baru belajar nak masak nasi....sy dulu belajar dari mulut je drp mak,tak ditulis..hehehhe...tp ni bagus, leh dibaca ,disimpan dan dilekat kat dinding dapur...selamat mencuba


28-06-2009, anaiza komen :

jujur.....


05-07-2009, andylau komen :

haha seronok pulak ada yang enjoy bila baca resepi ni. buat yatteomer nasik tu jadi lembik mungkin kerana tak guna beras siam. beras siam keras sikit kena guna byk air dibandingkan dengan beras biasa....hahal awak ke...


09-07-2009, eastna komen :

huhuhuhuhu teringat zaman2 skolah dulu.. smpai btekak dgn member psl isu bsuh beras.. tup2 terus pecah rahsia yg beliau selama idop 15thn mase tu lgsg xpnh masak nasik pe tah lg basuh pggan.. sume mak wat huhu anak mak la katekan


22-07-2009, addamira komen :

adoiii laaa......sakit perut dok gelak sorang2... nak suka tgk resepi ni n komen kat sini...lawak sungguh!samapi hubby tanya betul ke x tgk respi pun gelak..ni bukan resepi sindri dah ni... ni sblm zaman kesultanan mlyu mlaka lg dah org tahu masak nasi.. apapun mmg ada org x reti msk nasi.. jgn amik ati andylau...OOPPPSSS!!! ni andlau actor hong kong tu ke? beldandy n siticook.. x leh baca komen awk.. nak suka aje!!!!


22-07-2009, nurulj75 komen :

wei.. x baik gelak kt resipi ni tau.. betul ckp anaiza mmg resipi ni jujur. kalu setakat masak nasi guna rice cooker pas tu tekan aje, tok sah la nk gelak kn org. bg sapa2 yg nk tanak nasi atas dapur tu.. kalu nk tau nasi tu dh masak ke belum.. agak2 nasi dh nak masaknya, cuba renjis sikit air kt bdn periuk tu. kalu air renjisan tu terus kering/hilang.. maknanya nasi dh sedang elok masaknya. ayah saya ajar cara ni. insya allah tak hangit. cuba la..


22-07-2009, addamira komen :

SORY!... suka baca komen2 di atas... kepada yang terasa... minta maaf..andylau jangan marah eh..


11-08-2009, alin_77 komen :

kongsi resepi, cara masak nasi putih kosong sesuai untuk orang dalam proses diet dan mahu jaga kesihatan. 2 cawan beras biasa basuh 3 kali 6 cawan air masak dalam periuk biasa atas dapur gas hingga beras kembang toskan untuk buang kanji. sedia untuk dihidang tetapi rasa nasi ni agak tawar kerana kandungan kanji telah kurang. selamat mencuba............


03-09-2009, wafaiffah komen :

huahuahua...klaka...tapi bagus sbb skrg tak ramai tahu cara masak nasi x guna rice cooker


08-09-2009, Rozmar2305 komen :

andylau,kau pun tak agak2 kasi resipi,siap dgn gambar sekali.tertipu aku baca recipi kau,tergolek golek aku ketawa baca komen2 dia org semua,terutama komen CITI COOK sampai nangis aku baca komen dia.


24-11-2010, azella komen :

btl3!!!ank2 skrng sekali nk msk nasi tnya mk....elok jg bg mrka yg mlu brtnya....nnt kna mrh asyk tny bnda yg sma....hehehehehe


06-12-2010, maneh komen :

wah.. nti nk try lah... kih kih


24-01-2011, zaieyda komen :

herm..... bukan senang nak masak nasi yg memang ngam2 nak makan.... lagi2 beras dr borneo. klu x reti masak ,boleh jd bubur nasi...... ok la resipi nie utk anak2 dara yg asyik ngan pesbuk yg x reti masak nasi tu.....


04-04-2012, zils84 komen :

baca resepi ni wat aku ketawa sorg2..


31-10-2012, dikmay70 komen :

kikiki...! tengok resipi ni macam tak caye je. bila baca komen, den golak sampai nangis....keh,keh,hehe... sambung golak lagi. apa pun andy lau nih buat lawak la.


06-11-2012, sinchan_2525 komen :

nie palik sedap!!! terbaik... hahaha... seribu satu rasa


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu