Google+

oleh: lan_ieza Singgang Ikan Tongkol

Sayang_265

Lauk mudah waktu tengahari


Created on : 30-05-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi lan_ieza




Bahan-bahan ( 3 orang )

  • 1 ekor ikan tongkol - dibersihkan dan dipotong
  • 1 labu bawang besar - dihiris nipis
  • 1 ulas bawang putih - dihiris nipis
  • 1 inchi halia - dihiris nipis
  • 1 inchi lengkuas - dihiris nipis
  • 1 inchi kunyit - ditumbuk
  • 2 batang serai - diketuk
  • 4 biji cili api merah - ditumbuk kasar
  • 1 asam keping atau air asam jawa
  • 3 cawan air
  • Garam dan serbuk perasa

Cara-cara

  1. Satukan semua bahan dan masak hingga mendidih dan hidangkan didalam mangkuk. Sesuai makan dengan nasi panas diwaktu tengahari.

Tag

singgang









Laporan Masakan Bergambar (5)

Dsc_6876
10-08-2009
ni first time buat guna ikan tongkol...emm sedap.
Laporan oleh: zaina

tq cuba resepi.. la ni saya pn tgh pantang wat lauk camni jer cuma tukar ikan sama cili jer..

Singgang_ikan
20-08-2009
memang sedap mkn lauk ni ketika cuaca panas...tapi inda guna ikan selar aje...TQ ieza... :p
Laporan oleh: inda77

boleh juga guna ikan selar..yang penting kuahnya sedap boleh tambah nasik berpinggan..hhehehe

Dsc01797
19-10-2009
Tukar ikan selar kuning yang digoreng, masa hidang tak sertakan bawang, serai n lain bahan sebab anak-2 nak senang senduk kuah ke dalam nasi. Anak-2 suh buat selepas menikmatinya masa raya kat umah pak sedara. Sedap makan nasi panas-2 kata mereka.
Laporan oleh: Sharm1969

tima kasih sharm...lauk ni memang anak2 suka..warna kuning tu yg buat selera..

Singgang_tongkol
03-08-2011
Singgang ni jadi hidangan berbuka kami semalam.. sambung ke sahur.. sedap dan hb saya suka.. Ieza, terima kasih sudi kongsi resipi ni..
Laporan oleh: LynnSham
Singgang_ikan_tongkol
08-09-2011
Alhamdulillah dah pun siap masak singgang ikan tongkol ni .. Tapi aya guna serbuk kunyit skit dan lebihkan asam keping .. mmg sedappp !! tq lan ieza ...
Laporan oleh: LilyJasmine

Komen (4)

30-05-2009, tfsalihah komen :

Sedap ... my fav zaman kecik2.. da lama tak mam singgang ikan tongkol nie...


06-06-2009, mama_hawish14 komen :

best.....


09-06-2009, erdalicious komen :

aduh mak! lauk feveret! makan dgn sambal tempoyak and ulam petai...sgt sedappp!


12-11-2010, JambuManis komen :

Senang sangat nk masak..yg penting sedappp...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu