Google+

oleh: mama kastam tioman Talam Ubi Kayu

Sdc10440

ubahan sendiri..


Created on : 26-05-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mama kastam tioman




Bahan-bahan ( Saiz loyang 30 cm )

  • 4 cawan ubi kayu siap di parut dan di buang airnya ( anggaran 2 kg ubi kayu )
  • 1 1/2 cawan air gula merah ( 1/2 kg gula merah dimasak dgn 2 cwn air )
  • 1 cawan gula pasir
  • 2 cawan santan cair
  • Bahagian Atas
  • 4 cawan santan pekat ( 1 biji kelapa )
  • 2 sudu kecil garam ( sudu kfc )
  • 1 1/2 cawan tepong gandum

Cara-cara

  1. Panaskan kukusan.
  2. Ubi kayu yang telah di parut, di perah buang airnya dgn menggunakan tuala bersih.
  3. Masukan kedalam loyang. Masukan santan cair, air gula merah dan gula pasir. Gaul sebati.
  4. Kukus sehingga masak.
  5. Setelah masak, tekan2 seperti membuat pulut seri muka.
  6. Satukan santan pekat, garam dan tepong gandum, kacau sehingga sebati. JANGAN BLENDER, sebab nanti bila masak kepala dia akan pecah2. Guna pemukul telor tangan aje..
  7. Tapiskan adunan dan tuangkan keatas adunan ubi tadi. kukus selama 30 minit.
  8. Buka penutup kukusan, lap wap yang ada di permukaan kuih dengan tisu..biarkan sebentar dan tutup api..
  9. Sejukan..sedia untuk di makan..

Tag

kuih-muih

Related Recipes










Laporan Masakan Bergambar (6)

100_0429
12-08-2009
yea.yea...dah dapat snap pic...tu pun pinjam camera opis punyer....selalu wat, baru x\kali ni berjaya posing.....let tea time....
Laporan oleh: sitinor

maaf sitinor, baru perasan kuih siti yang cantik ni..mama cuti gi tgk anak konvo kat usm,pp. Ni mama nak buat gak ni, baru dpt ubi kayu..kuih ni ramai sgt peminatnya..

P1020085
27-12-2009
salam ma..wat utk srpan...anak saya yg 5 thn suka sngt,tp dia x suka yg warna putihnya....saya plak yg kna mkn....
Laporan oleh: Mariani(KT)

wah! nampaknya Mariani dah berjaya buat talam ubi..terima kasih

258439_1808943546187_1317915241_31639390_6426727_o
19-06-2011
best kuih nie....buat terus menjadi...terima kasih pada mama yg menyumbangkan resepi ini
Laporan oleh: cikliz

Alahamdulillah..sama2 kasih : )

Talam_ubi
24-07-2011
Sedap la mama kuih ni. Ni klu mak saya dtg rmh blh la wt lg kuih ni, mak mmg minat kuih ni. Mekasih ats resepinya... =)
Laporan oleh: Purple.T

Alhamdulillah..sama2 kasih

20130606_095529
06-06-2013
saya tersalah sukat air. anyway masih sedap
Laporan oleh: cikgunita

Tak pe lain kali cuba lagi..

Img_20140130_220545
13-02-2014
Salam mama, suspen mnunggu hasilnye cz agk2 je mase nk tukar air gula merah ngn jus pandan. namun Alhamdulillah..mnjadi ngn eloknye. sbb hasilnye bnyak..rmai la yg dpt mrasa. Jazakillah mama share rspi yg mudah ni..
Laporan oleh: kakbesah

wa'alaikummussallam..Alhamdulillah


Komen (8)

26-05-2009, mama kastam tioman komen :

Kuih muih mama semuanya menggunakan loyang 30 cm sebab mama buat untuk jualan..sape2 yg tak ramai tu bolih le buat setengah aje ya..maaf le kalau menyusahkan..selamat mencuba..seeloknya ubi kayu yg kulitnya warna merah dan isinya putih..


26-05-2009, quinnie komen :

mama ni memang pandai buat kuih la..:) kalau ada ubi kayu...insyaallah saya cuba...ni tengah tak dek ubi kat kg ni.....


27-05-2009, mama kastam tioman komen :

tak le pandai sangat quinnie..bila mama rasa dah mendapat tempat di hati pengemarnya, tu yang mama nak kongsikan disini..mama pun tak jumpa gak ubi kayu lagi nih..


27-12-2009, kakyush komen :

fav saya ni mama..nak cuba!


28-12-2009, mama kastam tioman komen :

terima kasih..cuba sampai jaya.. : )


16-02-2012, @zana@ komen :

kak tq atas resepi kuih nie..mmg sedap. tapi kenape bawah die saye wat agak lembik ye.. xblh nak potong lak?


09-06-2013, mama kastam tioman komen :

kadang ianya bergantung pada jenis ubu kayu tu juga..lain kali boleh kurangkan sikit sukatan santan cair tu..


05-07-2013, Snur komen :

Salam mama,1st time buat talam ni..x prcayala plak dpt buat sndri..sdpp..syukran sher rsipinya.Selamat Berpuasa..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd