Google+

oleh: hmaria78 Sayur bening

Dsc00284

resepi dr suami tersayang


Created on : 25-05-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi hmaria78




Bahan-bahan ( 1 keluarga )

  • Sayur kobis panjang (separuh/sebelah saje)
  • Segenggam kacang hijau
  • Secubit garam
  • Air secukupnye (untuk kuah)

Cara-cara

  1. Basuh dan rebus kacang hijau dlm periuk bertutup hingga lembut.
  2. Sambil tu boleh la di potong sayur kobis panjang. Bilas hingga bersih.
  3. Bila kacang hijau dah lembut, tambahkan air secukupnye (utk buat kuah) dan kemudian masukkan sayur yg telah di potong tadi.
  4. Masukkan secubit garam dan rebus sayur td dalam 2-3 minit saje.
  5. Siap untuk di hidang ngan nasik ... slmt mencuba ye ...

Tag

sayur

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (12)

25-05-2009, hmaria78 komen :

resepi pertama saye dlm myr nie ... harap2 sudi mencubanye... mudah dan berkhasiat. Lagi sedap di mkn ngan sambal tomato dan ikan bakar :)


26-05-2009, ayu898 komen :

Tak pernah lagi makan sayur macam ni. Uniknya! Nanti jumpa kacang hijaunya bolehlah dicuba.. ; )


26-05-2009, hmaria78 komen :

cubelah ayu898 ... mudah ssgt memasaknye ... nnt anto le laporan @ komen ye .. :B


06-06-2009, mama_hawish14 komen :

best


09-06-2009, hmaria78 komen :

hi mama_hawish14 .. nnt cube ahh ... sayur nie mudah penyediaan nyer ... :)


16-06-2009, ann hamani komen :

he.he...mmg senanglah wat sayur bening tu, saya selalu wat kat rmh kalo malas nak pakai minyak,tapi saya guna terung dan kacang pjg,campur bawang putih&merah,asam jawa sikit,halia,garam&ajinomoto.....sesiapa yg berminat try lee...no kolestrol


16-06-2009, hmaria78 komen :

ann hamani, betul x3.. saye pun kdg2 guna terung n kacang pjg, mmg xde kolestrol ... :)


01-07-2009, FyQa komen :

kcg hijau ke kacang peas?


02-07-2009, hmaria78 komen :

FyQa ... kacang hijau sayang .... nnt cube la yek... ^_^


15-09-2009, chiema komen :

ermmmm...sedap nyer resepi...mana kamu belajor masak sayur ni maria...hik..hik... cam simple t aku cuba............ko kenal x aku nih.....hikk..hik...


29-03-2011, Yuyunn82 komen :

Mmg snang wat syur bening nie,tp sy guna kcang pjang,terung dn daun kelor dn lg tambah kn daun cemangi skit mmang sadap d mkn panas2 kena2 lg dgn ikan masin goreng,org sabah ckap ikan kering.anda cuba la,mentua lalu depan mata pun tak prasaan. -- Sent on a phone using T9space.com


06-06-2011, misrano alimino komen :

betul ke sayur bening ni....lain benar dari masakan sayur bening yang biasa saya makan


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd