Google+

oleh: nora_kai Rendang Daging Ibu Mertuaku

Photo902

Masakan orang Pahang. Biasenye mak mertua buat rendang ni time raye mkn dgn lemang. Tapi saye buat mkn ngn nasi himpit or nasi lemak pn sedap gak.


Created on : 23-05-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi nora_kai




Bahan-bahan ( 5-6 orang makan )

  • 1 kg daging lembu (daging batang pinang)
  • *1 biji bawang besar
  • * 3 ulas bawang putih
  • * 2 cm halia
  • * 2 cm lengkuas
  • * 2 cm kunyit hidup
  • * 2 batang serai (* dikisar)
  • 3 sudu besar cili kering kisar
  • 1 paket santan serbuk / 200ml santan pekat (nak lebihkan santan pn blh)
  • 2 sudu besar kerisik
  • 1 keping asam gelugur
  • Daun kunyit (diracik halus)
  • gula & garam secukup rasa

Cara-cara

  1. Gaul daging dengan bahan2 kisar & masukkan dalam kuali. Masak hingga daging hampir empuk.
  2. Masukkan santan, kerisik, asam keping & daun kunyit. Masak lagi hingga daging benar2 lembut. Tambah air sedikit sekiranya daging masih tak lembut lagi.
  3. Masukkan garam & gula secukup rasa. Kecilkan api dan biarkan kering.
  4. * Kalau suka rendang tu basah2 skit jgn masak smpi kering sgt ok.
  5. SELAMAT MENCUBA









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (11)

25-05-2009, manjasayang komen :

masak daging2 dgn bhn2 tk yah bubuh air ke?


25-05-2009, kak fida komen :

manjasayang...dlm step 2 kan dh ade catit...tambah air sedikit sekiranya daging masih tak lembut lagi... :)


25-05-2009, nora_kai komen :

Salam k.fida, time ksh byk2 tlg jwbkn. Buat manjasayang saye x bubuh air mula2 tuh sbb air dr daging akn kluar bile kite masak nnti.


25-05-2009, nora_kai komen :

lg satu daging yg saye guna ni jenis senang empuk. Dulu mula2 buat saye bubuh air byk & then smpi ke sudah rendang saye x kering2 airnye, & then mak mertua ajar suruh bubuh air skit2 je. Klu rase2 daging tu pyh lmbut bubuh la air lebih skit.


25-05-2009, hmaria78 komen :

nak mencelah skit nora_kai ... cara2 nak lembutkan daging ... masak daging dlm kuali @ periuk b'tutup dgn api perlahan. Masak hingga air daging tu hampir kering (wap dr kuali @ periuk b'tutup akan melembutkan daging tu). Proses nie mmg ambik masa skit, tpi hasil nye... daging tu akan lembut la .. nk gigit daging pun mudah. Kemudian ikut la step memasak seterusnye .... :)


25-05-2009, manjasayang komen :

TQ nora beri keterangan almaklumlah lain org lain cara


25-05-2009, nora_kai komen :

Thanks hmaria78 atas tips berguna tu. Insyaallah akn dipraktikkan.


25-05-2009, nora_kai komen :

Same2 manjasayang. Ye la mcm2 stail msk rendg ni ade yg ditumis dulu ade yg lebur sume skali mcm ni. Sejak ikut resepi rendang mak mertua ni alhmdulillah menjadik je. Sebelum ni saye blasah je wat rendg nih ikt sesuka hati. he..he.. X sesedap mak mertua la & husb mkn skit je (x sdp la tu).


01-10-2009, salom komen :

belum cuba resepi ni lagi......tenah mencari-cari resepi yang mudah dan sodap...


18-11-2009, mamarocks komen :

sye dah lame tcari2 resepi rendang yg kaw2 ni.. slalu wt pn main hentam jer.. pndek kata tak dek pun orng cakap sedap gitu..so leh ler i cuba rendang u tuk raye haji nii...


02-12-2009, nora_kai komen :

Salam.. to mamarocks & salom..selamat m'cube.. Dh lame saye tak msk rendang nih..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd