Google+

oleh: kak fida ♥Rendang Padang™

Rendang_padang

Sesuai dimakan dengan nasi,lontong,ketupat,roti dan lain2..


Created on : 19-05-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( 8-10 orang )

  • 1 ekor ayam - dipotong kecil ...ATAU
  • 1 kg daging - dihiris nipis dan lebar
  • 1/2 biji kelapa parut dijadikan kerisik
  • 1 ltr santan pekat drp 1 1/2 biji kelapa
  • garam, gula secukup rasa
  • 10 - 12 biji cili merah*
  • 3 biji bawang besar*
  • 8 ulas bawang putih*
  • 1/2 ibu jari halia*
  • 1/4 ibu jari kunyit hidup*
  • 2 hiris lengkuas*
  • 4 batang serai*
  • 2 helai daun limau purut - disiat2
  • 1 helai daun kunyit - disiat2
  • 2 helai daun salam
  • 2 sb air asam jawa
  • secukup air - jika perlu

Cara-cara

  1. Kisar bahan2 bertanda * hingga halus.
  2. Rendang_padang_d_saji
    Masukkan kesemua bahan2 di dalam periuk kecuali air asam,garam dan gula dan gaul rata dan masak di atas api sederhana hingga mendidih dan empuk.Tambah air jika perlu dan masukkan air asam,garam dan gula secukup rasa dan gaul sebati dan masak lagi hingga kering atau berkuah pekat ikut selera.

Tag

ayam daging








Laporan Masakan Bergambar (5)

Rendang_padang
22-05-2009
sedapnya kak fida, hingga menjilat jari, masak utk birthday saya. terima kasih kak fida.
Laporan oleh: azanie

epi b'day buat azanie,mudh2an sntiase d beri kesihatan dn kbhgiaan dn sgale2 yg indh dlm hidup...amiiinnn...klau yg tuuu akak pulak nk 2 kutul...heheee... :D.. tq azanie krane mencube... :)

Hidangan_lengkap
22-05-2009
hidangan lengkap, jom makan, minta peha ayam x dpt, masak sendiri, jgn marah kak fida
Laporan oleh: azanie

waaahhh...hidangan lengkap yg berkaler2 utk b'day yer...nmpk sdp tuh...haaa...klau yg ni akak nk sepinggan pulak...ekkekekee.... :D

Rendang_padang
06-09-2009
salam kak,1st time msk rendang tanpa rempah tapi mmng best,buat utk berbuka dan sahur semalam...boleh buat utk raya pulak sebab mudah dan enak banget...tq kak... :p
Laporan oleh: inda77

w'salam inda...tanpa rempah pon mmng mnjadi rendang sbb aroma daun2 dan kerisik yg membangkitkn rase rendang...tq inda krane mencube dn slmt mncube lagi hari raye nnti...heee... :)

Imag1257
01-05-2011
soo easy and yummy! cuma saya punya x berapa minyak mcm k.fida laa..best lg kalau byk minyak kan..
Laporan oleh: Mrsazman

tapi klau utk jage kesihtn, tk brminyak tkpe asalkn sdp...btol tk??...heheee...mekaseh Mrsazman krane dh mncube... :)

Rendangpdg1
10-05-2011
tq fida..memang sedap walau tak letak banyak cilis...kesian kat budak kecik nak makan...memang sedap!! boleh buat lauk raya nanti !!hihi posa dak lagi dah ingat raya!
Laporan oleh: mokwo

betol tu, rndng ni mmng sdp jugak klau tk pds..kire2 ni lauk testing2 sblom raye ler...hehee...mekaseh mokwo krane sudi mncube... :)


Komen (22)

19-05-2009, rosaliza komen :

salam kak fida, pe kbr. akak ada x apa2 masakan pakai tempe versi s'pore, nk cuba ni. tq


19-05-2009, kak fida komen :

salam jugak buat rosaliza...akak sihat alhamdulillah,mudh2an rosaliza pon gitu jugak...ma'af lah ros..mskn tempe versi s'pore mmng tk tau yg mane satu...sbb klau tempe ni slalunye digoreng garing atau brtepung atau bersmbl atau msk smbl goreng jawa,msk lemak,lodeh...tuu lah lauk harian kt sini...rasenye kt MyR ni resipi2 tu sume ade...tapi yg istimewa bagi nk msk tempe ni akak tk der lah...jgn mrh yer rosaliza...mungkin boleh jenguk2 lagi kt MyR ni mane tau ade lagi special care nk msk tempe...trimakasih yer... :)


19-05-2009, rosaliza komen :

Tq kak fida bg jawapan, ari ni dh msk kari len kali boleh msk rendang padang yg mengacam ni


19-05-2009, k.tirah komen :

salam k.fida, rajinya k.fida msk, mcm2 resepi ada tentu anak n hb syg. sya dah cba 2,3 jns resepi kak brasaskan ayam n daging, sedap... esok cdg nk cba rendang padang plk sbb campur ayam n daging.


19-05-2009, kak fida komen :

salam jugak buat k.tirah...trima kasih krane sering mengikuti resipi2 kt Myr nih dan mencube...k.tirah kene bace betul2 bahan2 rendang padang tuh ...bukan campur ayam n daging tapi ayam ATAU daging...heee :)...slmt mencube yer...tq... :)


19-05-2009, k.tirah komen :

ops sorry...tk k.fida tlg ingatkan, insyaallah esok siap sbb semua bhn2 dh ada.


20-05-2009, lisa sharip komen :

K.FIDA..NMPAK BEST JE RENDANG NI. KAK..LISA TERINGIN SANGAT NAK MASAK RENDANG MINANG YANG GUNA DAGING, TAPI WARNA HITAM TU. AKAK TAU TAK? PE PUN ARI MINGGU NI NK CUBA RESPI NI. MESTI CEDAAP NI KAN.


20-05-2009, azatie komen :

aii kak,rajin btl akak kita sorang ni.ari2 msk resepi akak ni msti btambah berat bdn ni.hehe...gurau je.tie ni br kawin n br start2 bljr msk...n byk bnda xtau..daun salam tu apa n camne ya kak?byk jgk resepi kt MYR buh daun ni...


20-05-2009, kak fida komen :

lisa sharip...kene lah cube baru rase sdp ke tidak yer....ma'af lah rendang minang tk de dlm simpnn lah...tapi klau rendang tok jugak berwarna hitam...kt MyR ni mesti ade....kenelah lisa jenguk yer...slmt mencube dan tq... :)


20-05-2009, kak fida komen :

azatie,kene lah rajin msk sbb nk mkn...mkn dulu baru diet lah..heheee...daun salam mmng sdp buat aroma dlm masakan...klau daun salam ni tk bubuh dlm mskan rendang tk pe,ttp sedap tapi jgn tk bubuh serai....klau daun salam mudah didapati skarng ni di pasar2 basah...kene lah bertanye klau ke pasar yer...heee...tq azatie... :)


20-05-2009, azanie komen :

salam kak fida, sedapnya rendang tu, bak peha ayam seketul heheh.


20-05-2009, azanie komen :

salam kak fida, sedapnya rendang tu, bak peha ayam seketul heheh.


20-05-2009, azatie komen :

ok k.fida,nti p psr nk cari...tq..:D


22-05-2009, kak fida komen :

salam jugak buat azanie...haiii...bukan tk nk bagi...mase tuu, lauk dh 3 hari lps baru upload gmbr...dah basiii...hihiiii...epi b'day skali lagi buat azanie...mudh2an btmbh rajin mmsk yer...heheee... :)


22-05-2009, azanie komen :

terima kasih kak fida kerana mendoakan kebahagian azanie yg jauh diperantauan nie, semoga kak fida pun diberi kesihatan yg baik, dptlah masak n bagi resepi yg sedap2 lagi hehehe


26-06-2009, cahayer komen :

pergggg sebut ketupat lontong tak sabo nak raye.... sedapnya.... sy sukeee sgt bau daun salam, tapi pokok kat tanah kosong sebelah nak mati da..... tak le tak pun tak pekan


26-06-2009, kak fida komen :

cahayer...posa dulu baru raye..heheee...dlm mskn tu tk de daun slm tk per...tapi kurng lah aromanye tapi ttp sdp...slmt mencube ye...tq... :)


20-08-2009, kak fida komen :

ann melati...boleh cube yg ini...kalau cili merah diganti cili kering pon sedap jugak.... :)


03-11-2011, orang kampung komen :

salam kak fida saya ni org jerantut nak tau jugak knapa setiap kali saya masak rendang cepat basi n ni lah kali pertama saya nk cuba buat rendang padang . t.ksh jaDI KE X TK TAU LAG


03-11-2011, Mr nice guy komen :

celup pakai tangan memang la,,,pakai sudu,,,,le,,,,


04-11-2011, kak fida komen :

salam orang kampung...rendang berkuah mmng tk thn lame seperti rendang kering,paling lame pon 2-3 hari...tapi klau nk elakkn rndng drp cpt basi, cube msk sntn berasingan hingga mendidih dulu baru dicampurkan ketika proses memsk rndng dan gunekn ayam yg telah digoreng dahulu...atau sekirenye memasak lauk rndng yg ditumis awal2, tumis bhn2 hingga garing, biar lame sedikit dgn api perlahan..apabile semua bhn dh dicampurkn dlm kuali,renehkn lagi atas api kecil...lauk yg dh sejuk juga hndklah rajen dipanaskn utk mengelakkn drp cpt basi..klau boleh elakkn mncampurkn semula lauk belen yg tk habis ketike mkn ke dlm kuali...slmt mencube yer rndng pdng ni...semuge brjaye dn slmt menyambut Aidil Adha.. :)


07-07-2013, Snur komen :

Salam k.fida..di smping smbl wajib utk d mkn dgn nasi lmk Datin, sy buat rendang ni s menu tmbhn sbb hr ni all in one!!:)..sdpp..TQ sher rsipinya..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu