Google+

oleh: watierman Kerabu Ikan Tonggkol

Gam4

Resepi mudah yang saya dapat dari ibu mertua


Created on : 18-05-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi watierman




Bahan-bahan ( Untuk 3-4 orang satu hidangan )

  • 1/2 ekor ikan Tongkol(ikan Kayu) sederhana besar
  • 2 labu bawang besar
  • 2 biji cili merah
  • 5 biji cili api (boleh tambah kalau suka)
  • sedikit air asam jawa dicampur dengan secubit belacan dibancuh
  • secubit garam ikut selera anda
  • air perahan limau kasturi/ limau nipis

Cara-cara

  1. Ikan tongkol dicuci bersih dan dibelah dua
  2. Gam2
    lumurkan sedikit garam pada ikan dan dibakar
  3. Gam1
    Biar ikan masak sebelah baru dialihkan ke sebelah lagi
  4. Sementara menunggu ikan masak bolehlah menghiris nipis...bawangbesar, cili merah dan cili api
  5. Gam3
    Bila ikan dah masak perisi ikan macam nak buat kuah laksa
  6. Campurkan dengan bahan yang dihiris tadi
  7. gaulkan bersama dengan air asam & belacan, garam secukup rasa dan perahkan limau kasturi ....dah siap untuk dihidangkan...Cubalah!

Laporan Masakan Bergambar (8)

Kerabuikantonkol
13-01-2011
sedap sgt.. menambah selera mkn
Laporan oleh: yani
Dsc_0065
19-01-2011
sedap sangat2....tengkiyu
Laporan oleh: nOOrsha
Kerabu2
11-02-2011
memang sedap!mekasih kak watie.. :)
Laporan oleh: HaSue
Imag1699
26-04-2011
sedap, secukup rasa
Laporan oleh: rosaliza
Ktongkol
08-07-2011
best kerabu ni...sebenarnya saya ada ikan tongkol yg direbus kan peti ais..ingat nak masak gulai...aleh2 tak jadik buat gulai...saya buat kerabu...tapi saya panaskan dulu kat oven..lepas tu tambah skit bunga kantan dan tomato...terima kasih kak atas resepinya
Laporan oleh: quinnie
_image__842_
11-07-2011
Sy wat utk dinner td,tmbh tmato skt,tak sangka sdp ikn tongkol bl dibuat kerabu.mmg mbuka selera.sy mkn ns siap btmbh2,wlupn mkn sorg2!hihihi..tq utk resepi yg best ni:)
Laporan oleh: Ain86
Dsc02394
13-07-2011
sedapppp sangat........nak buat lagi nanti.....
Laporan oleh: mass80
Dsc00734
30-05-2012
salam watierman, akk buat seekor ikn. benda sdp, x brbaloi kalo buat skiit..hehe. best sngt, lg2 bila tergigit cili api & bawang mntah tu.. jazakillah watierman utk rspi mabeles & mudah ni..
Laporan oleh: kakbesah


Komen (9)

18-05-2009, fiqima komen :

mcam sedap je...resipi ni reka sendiri ke?.............


18-05-2009, watierman komen :

Hai fiqima....resepi ni first time dihidangkan di rumah mertua saya...dia org ni org acheh...agaknya resepi org acheh kot....I dpt resepi dari mak mertua...la!!


13-01-2011, idash868 komen :

emm..cam menarik..nanti nak cuba..


22-01-2011, kaseh dhamirah komen :

lau guna ikan lain leh x?


26-01-2011, aien aqilah komen :

hmm...mcm sedap...leh try ni...thanx


26-04-2011, kakbesah komen :

ha,a. akak pun tringin nk buat... mekaseh kongsi respi watierman..


26-04-2011, Alysa79 komen :

lauk mcm nie lawan dgn lauk apa yg sedap... ???


08-07-2011, darth vader komen :

enak


17-11-2011, suedagemini komen :

nmpak cam best je..sy suke mkn ikan tonggkol..nnt nk try la..:)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd