Google+

oleh: mamadiana Apam kukus istimewa

Dscn1756

senang..sedap.masa buat 15 min saja resipi dari mak


Created on : 17-05-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mamadiana




Bahan-bahan ( 3-4 org )

  • Bahan A:-
  • 3 cawan tepung gandum
  • 1/2-3/4 cawan gula(kalau yang suka manis letak 3/4 cawanlah
  • 1 cawan air sejuk
  • 2 sudu besar mentega/marjerin
  • Pencelup merah dan susu pekat manis 3 sudu besar
  • Bahan B:-
  • 11 g yis kering (mauripan)
  • 1 cawan air suam

Cara-cara

  1. Bancuh Bahan B dan kacau hingga yis larut.Ketepikan
  2. Satukan semua Bahan A dan kacau hingga semua sebati.
  3. Ambil Bahan B dan masukkan dalam adunan tepung (Bahan A) tadi .Kacau lagi sehingga sebati.
  4. Adunan selepas di kacau hendaklah tidak terlalu cair dan tidak terlalu pekat.Lebih cair dari adunan kek tapi lebih pekat sedikit dari adunan kuih cara/ketayap.
  5. Biarlah seketika dalam 15 minit untuk adunan naik...lepas tu boleh la kukus dalam 30 minit.
  6. Nak test dah masak ke tidak ,try masukkan lidi satay ,kalau kering,tak melekat adunan tepung tu,dah masak la.Boleh la angkat.
  7. Lepas angkat ,sejukkan seketika..boleh potong,makan ngan kelapa parut..oishiii..des









Laporan Masakan Bergambar (1)

P5200330
28-05-2009
Mamadiana...kalau tengok rupa memang cun naik..tapi tak gebu pun..apa yang kureng yek...isy..kena cuba lagik ni...sendiri buat, sendiri kena perabis ni...anyway terima kasih share resepi...
Laporan oleh: saba3003

Saba3003,tak pala..cuba lagi kukus lama sikit kot...anyway..gambatte!!!!!


Komen (16)

17-05-2009, nawida komen :

mana daa cara-cara membuat nya...


17-05-2009, mamadiana komen :

Sorry...baru 1st time masuk myr ni.....tu yg lambat sangat..edit banyak kali sgt


17-05-2009, oKaaSan komen :

simple jer tgk resepi nie...nak try buatlah nnti....


18-05-2009, cikiah komen :

mcm best je...


18-05-2009, nishinihonjin09 komen :

ni lah apam kegemaran saya !ssy suka mkn tp tak tau buat,slalu mkn kat kg je,hah ni br dpt respinya,oishi des ne......


18-05-2009, ainsarah komen :

nk try for sarapan sok.. harap2 mjadi..hehehe


19-05-2009, ainsarah komen :

thanks mamadiana, dh try.. sedap.. sama rasa mcm mak mertua buat..


19-05-2009, sueraya komen :

mesti sedap kan.....nak try la...


20-05-2009, mamadiana komen :

ainsarah,okay la tu...masukkan gambar la..mesti gebu n lembut.


20-05-2009, mama_arianna komen :

nak try resipi nih,,,


10-03-2011, linslyspys komen :

Nk kena try nie. Selalunyer beli kat kedai jer..


11-04-2011, mimi syairah komen :

bahan2nya macam pelik tp xpelah saya pasti cuba... tq


06-07-2011, hoop_ima@yahoo.com komen :

xda la pelik mcm senang jer


09-12-2011, noriswan komen :

Thanks.. 4 da recipi


27-03-2012, geesha komen :

air sejuk tu..air dlm peti ais ke @ air kosong biasa???


23-06-2012, shery0105 komen :

dh try buat dah.. not bad.. thanks...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd