Google+

oleh: kak fida ♥Kuih Bakar Bombay™

Kuih_bakar_bombay

rasa enak dan aroma kuih bakar ini datang dr bahan2 yg ditumbuk pecah2...satu kelainan...menggunakan tambahan daun sirih sebagai aroma dan perasa....resipi atas permintaan ACEK.


Created on : 08-05-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( 10 keping acuan kuih bakar pecah 8 )

  • 7 biji telur - yang besar
  • 500 g gula halus
  • 450 g tepung gandum
  • 700 ml santan pekat - hangatkan dan sejukkan
  • 700 ml santan cair - untuk dikisar bersama daun pandan
  • 6 helai daun pandan
  • 2 helai daun limau purut*
  • 2 helai daun sirih*
  • 2 batang kulit kayu manis*
  • 1 sk jintan manis/kasar*
  • 350 g minyak sapi - dicairkan
  • 1/2 sk garam
  • 1 sk pewarna hijau - jika suka

Cara-cara

  1. Kuih_bakar_bombay_rmph2
    Kisar daun pandan bersama santan cair hingga halus,tapis dan perah. Cuci rempah2 sebelum dipecah2kan.
  2. Kuih_bakar_bombay_rmph_yg_dipch2kn
    Satukan bahan2 bertanda * di dalam batu lesung dan tumbuk setakat pecah2 saja.Atau pun boleh juga ditumbuk berasingan.Campurkan dgn bahan2 (1) tadi dan tapis lagi.
  3. Didalam mangkuk,pukul telur dan gula hingga gula larut dan masukkan tepung,santan pekat dan campuran (2) dan tapis lagi supaya tepung tidak bergentel2.
  4. Kuih_bakar_bombay_d_sebati
    Masukkan pula minyak sapi,garam dan pewarna hijau.Kacau hingga sebati.
  5. Tuang adunan kedalam acuan dan bakar hingga garing. Cara2 membakar sama seperti kuih bakar sarang madu di http://www.myresipi.com/top/detail/6642

Laporan Masakan Bergambar (2)

Pic
11-07-2011
Kak Fida, ni hasil kuih bakar Bombay yang saya buat.. rasa minyak sapi dah tenggelamkan rasa bahan 'rempah'nya.. nanti saya cuba lagi..
Laporan oleh: LynnSham

Lynn..minyk sapi leh cmpur minyk msk dn rempah boleh ditumbuk lebih halus jika hndk membngkitkn rase rmphnye yer... :)

Pic2
11-07-2011
Ni rupa kuih yang dipotong.. tekstur kuih ni lembut.. kak fida, terima kasih share resipi ni ya..
Laporan oleh: LynnSham

mmng molek jer garing keliling kueh tuu...mekaseh yer Lynn krane mncube... :)



Komen (19)

08-05-2009, kak fida komen :

salam acek...atas permintaan acek,akak dh edit resipi kuih bakar bombay...selamat mencube... :)


14-05-2009, acek komen :

sorry lah kak...saya tak perasan sbb tak ade gmbar kot. resipi ni memang tak pakai daun serai wangi ke kak? sebab seingat saya arwah nenek sedara saya dulu ada gunakannya, klau tak silap sayalah,itu pun masa saya kecil dulu.


14-05-2009, acek komen :

apa2pun saya akan cuba gak resipi ni. mkasih kak.(org sekarang mana tau kuih2 lama ni)


14-05-2009, kak fida komen :

hai acek..akak gurau jer tuu...resipi akak antr on the spot jadi tk sempt sediakan kuihnye so tk der lah gmbr...esok2 klau akak buat akak tepek gmbrnye...tapi biaselah rupe kuih bkr lebih kurang same jer dgn kuih bkr hijau....acek,dlm resipi ni tk gune serai wangi...tu lah resipi asal akak bljar dgn arg lame jugak...mula2 pelik sbb ade daun sirih tapi bile mkn...rasenye lebih sedap drp kuih bkr biase....acek cubelah dulu yer...nnti boleh kasi komen smule yer...slmt mencube...tq... :)


15-05-2009, acek komen :

salam kak, pagi ni saya tgh dok buat kuih ni ,tapi saya ada compues sikitlah iaitu bahan2 yg dipecah2kan tu nak dikisar ataupun masukkan aje dalam adunan.kemudian ditapis (maknanya bahan2 tu akan jadi hampas?) Tlg jelaskan tak fahamlah kak..


15-05-2009, acek komen :

disebabkan tak sabo2 nak buat, bahan2 yg bertanda* saya pecah2kan and than saya kisar bersama2 air daun pandan yg telah ditapis tadi and saya tapiskan lg. atas permukaan kuih tu saya taburkan dgn bijan dan bakar. hasilnya bau ada rasa tak tau lg sbb blum rasa.


15-05-2009, acek komen :

oh ye,akak bakar berapa minit dan suhunya berapa? kuih saya kelihatan hangus disekelilingnya tetapi bahgian bawah dan atas tak pulak. dan lg satu boleh ajr kan teknik mengeluarkan kuih drpd acuannya sbb kuih saya senget benget jadinya, tekstur kuih ni memang lembik sikit ke kak? psl tu kot jadi senget benget . tapi akak punya cantiklah.


15-05-2009, kak fida komen :

slmt tghari acek...ma'aflah baru dpt jwb komen..pagi shibuk ckit...acek bhn2 tu cume d pch2kan seperti step 2,mmng bhn2 tu jadi hampas,tk bolehlah masuk skali nnti tk boleh mkn pulak....yg dikisar hanya daun pandan aje...klau bhn2 * acek kisar nnti bau dan rasenye kuat sngt...bimbang kuih pahit pulak....kiuh akak bkr pd suhu 170C dan bkr 1/2 jm ....tapi klau akak buat bnyk...biasenye akak tenggekkan atas api dan masak hingga kuih kelihatan 1/2 msk dan masukkan pula dlm oven dn bkr 15-20 min dh ok...itu klau akak menggunekan 2 acuan bergilir2 sbb oven pon kecil jer dan bile kuih siap seperti dlm gmbr...kuih ni tak lembek...bile dh siap mmng tepinye kechoklatan dan utk menggaringkan permukaan akak bkr sekejap dgn api atas....care2 ini mmng akak lakukan setiap kali mmbkr kuih bkr wlaupon cara2 dlm resipi tk ade...kene gune krativiti masing2....heheeee... sbb suhu oven masing2 ni tk same....ikut selera masing2 klau nk tabur bijan mmng sedap,1/2 org suka tabur kcng cincang,dlm resipi mmng tk ade tabur ape2 sbb 100% resipi asal.....tq acek krane mencube...hrp2 kuih yg dh acek bkr menepati citerase acek....tq skali lagi....ma'af skali lagi klau bnyk kkurangan... :)


15-05-2009, babykiko komen :

salam kak, tak penah dgar gi daun sirih bleh jd bhn utk buat kuih. mcm mana pun saya akan cuba sebab saya suka mencuba resipi baru.tq kak.


15-05-2009, kak fida komen :

salam jugak buat babykiko..slmt mencube...ini resipi org lame,satu kelainn menggunekan daun sirih dlm adunn...cume resipi jer baru kluar kt MyR ni...tq... :)


15-05-2009, acek komen :

apa pulak mintak2 maaf ni kak,malu plk saya dibuatnya. Patutnya saya yg patut mintak maaf sbb banyak sngat pertanyaan. Saya dah bg adik beradik saya rasa diaorg cakap ok. nampaknya tak ada masalah klau bahan2 yg dipecah2kan tu dikisar sekali. Dan disebabkan nak puas hati adunan tadi tu saya masukkan dgn daun serai wangi 2 helai. Apa pun saya ucapkan bnyak2 terima kasih sbb akak sanggup berkongsi resipi ni. Hanya Allah saja yg dpt membalas kemurahan hati dan ilmu yg akak berikan.AMIN


04-11-2009, haida76 komen :

sedap ke kuih ni..sbb x pnah mkn kuih yg gune daun sirih n daun limau purut....tapi rasenye mcm nk try...ape komen you kak fida??


29-04-2010, Kak Sapurah komen :

Dah 3 x buat kuih ni memang sedap, cukup segalanya. Tapi sy kurangkan pengunaan minyak dlm adunan. Tk Fida rcp Fida memang best.


29-04-2010, Kak Sapurah komen :

Dah 3 x buat kuih ni memang sedap, cukup segalanya. Tapi sy kurangkan pengunaan minyak dlm adunan. Tk Fida rcp Fida memang best.


29-04-2010, kak fida komen :

haida76...klau nk tau sdp ke tidk,haida kene lh try...nk mintk ma'af sbb lmbt bls komen...heee... :)


29-04-2010, kak fida komen :

Kak Sapurah..mekaseh bnyk2 sbb dh sering mncube... :)


18-02-2011, d'jay komen :

tak penah dgr kuih ni letak sirih....nnt nak cuba la


19-02-2011, kak fida komen :

d'jay...slmt mencube yer...boleh lh rase kelainn kuih bkr ni..klau nk kurangkn bau rmph pd kuih ni,tumbuk bhn2 bertanda* kasar2 aje tapi tumbuk halus bhn2 brtanda* klau sukakn kuih bkr yg lebih beraroma dn terase rempah ... :)


12-07-2011, LynnSham komen :

kak fida, terima kasih atas tips tambahan.. insya'Allah saya akan cuba lagi..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd