Google+

oleh: rizalia Asam Pedas Ikan Pari

Image035

resipi mak... cuba la... org Melaka mesti biasa kan


Created on : 06-05-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi rizalia




Bahan-bahan ( boleh makan satu family 6 org )

  • 1/2 kg ikan pari
  • 6 biji bawang merah (ditumbuk)
  • 4 ulas bawang putih (ditumbuk)
  • 1 inci halia (ditumbuk)
  • 2 batang serai (dipecah2kan)
  • belacan sebesar duit 50 sen
  • 2 helai daun limau purut
  • cili kering (bila kite blend dlm blender tu dia jadi 500 ml)
  • *** rempah yang perlu disangrai
  • 1. 1 sudu makan ketumbar
  • 2. 1 sudu makan jintan manis
  • 3. 1 sudu makan lada hitam
  • ### aksesori tambahan
  • 2 biji buah tomato
  • 5 batang bendi
  • asam jawa segenggam (dicampur dgn air menjadi 1 liter)
  • garam secukup rasa

Cara-cara

  1. Basuh bersih ikan dengan limau kasturi. sediakan bahan2 tumbuk
  2. Image033
    panaskan secawan minyak masak. tumis bahan tumbuk seperti bawang merah, bawang putih, halia, serai dan belacan. bila dah garing masukkan cili yg telah dkisar tadi.
  3. setelah pecah minyak, boleh la masukkan daun limau purut dan juga ikan pari yg telah dibersihkan
  4. masukkan juga rempah2 yg telah disangrai dan juga ditumbuk tu
  5. setalah ikan separuh masak, masukkan pula air asam jawa.
  6. biarkan mendidih untuk beberapa ketika. dan boleh lah ditambah dengan lain-lain aksesori tu. tomato dan bendi. jgn lupa masukkan garam dan rasa la kemasinan dan kemasaman kuah tu tadi.

Tag

ikan

Laporan Masakan Bergambar (3)

Asam_pedas_pari_rizalia
14-05-2009
seperti mskn kakak akak di Melaka...pastinye sedap...tq rizalia... :)
Laporan oleh: kak fida

terima kasih kak fida.... mesti dah lepas rindu kan kat masakan tu... leh ganti ikan tu dgn ikn lain gak.. lia suka ikan jenahak :-)

P1020190
28-03-2010
slm.guna ikan mta beso je,tp xltk blcn.resdung la.waaaa.
Laporan oleh: Mariani(KT)

hihi... ikan mata beso ke? ape2 ikan pun boleh kan :-)

Dsc00045
27-04-2012
guna ikan parang, sedap! tq2..
Laporan oleh: k.zila66


Komen (10)

06-05-2009, pu3honey komen :

mesti sedapkan..my febrete nie..nyum..nyum..


06-05-2009, rizalia komen :

hai pu3honey... suka ke? cuba la ye. pedas sket sebab ade lada hitam. sangat wangi dan manikkan selera makan :-)


06-05-2009, cutevirus8 komen :

kite biasa letak jintan putih.. takpelah... kali ni buat tak letak jintan putih.. letak lada hitam plak... sure menyengat...


07-05-2009, rizalia komen :

cutevirus8.... jintan putih pun boleh letak... bila kite sangrai sume rempah tu... wangi je... lepas tu bila makan mcm berasap sket le telinga sebab pedas.. selamat mencuba :-)


07-05-2009, mama adam faris komen :

sedapnyer asam pedas... tmbh2 ikan pari... maza nnt aku g melaka ko mskkn tuk aku ye


07-05-2009, rizalia komen :

hai mama adam... boleh.. no problem.. sape2 singgah sini dan teringin nak makan ckp le ye... x pun cuba la resipi ni... skrg dah leh buat sndr kan... hehehe


14-05-2009, azura amy komen :

wah sedapnye, terliur dah ni. Nak cuba masak lah..


20-05-2009, zila66 komen :

salam rizalia, menu ari ni mmg bestt..org melaka katakn hehee....tq..


22-05-2009, rizalia komen :

to azura & zila66... sorry lambat reply... selamat mencuba ye... ikan tu boleh ditukar2 ikut kesukaan kite.. biasa ikan kembung, ikan tenggiri, ikan jenahak, ikan parang & ikan terubuk (ni utk org2 yg sabar melayan tulang le... hehehe)


09-10-2011, ummu ahmad komen :

sedap...tapi saya tambah sedikit halba n biji sawi masa menumis tu...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd