Google+

oleh: mama kastam tioman Tat Nenas Gulung

Sdc12540

olahan dari ramai org maka jadi lah adunan ini..kalau tersama, minta maaf le..kita kongsi di sini..


Created on : 05-05-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mama kastam tioman




Bahan-bahan ( Anggaran 85 biji )

  • 250 gm butter
  • 50 gm ( 1/2 cawan ) gula aising
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 100 gm ( 1 cawan ) tepong kastad
  • 1 biji kuning telor
  • 375 gm ( 3 1/2 cawan ) tepong gandum
  • 1 biji telor ( pukul + sedikit esen kuning utk di sapu di atas biskut )

Cara-cara

  1. Pukul butter dengan gula sehingga sebati kemudian masukan telor dan esen vanila dan pukul lagi sehingga sebati.
  2. Masukan kedua2 tepong, uli sehingga menjadi doh yang lembut. Kalau terkeras tambah sedikit lagi butter dan kalau terlembik tambah sedikit tepong gandum.
  3. Sdc12526
    Sediakan papan pencanai, terap adunan dengan menggunakan acuan tat gulug. Bahagian bunganya hendaklah berada di bahagian bawah.
  4. Sdc12530
    Tekan memanjang. Potong mengikut panjang yang di kehendaki. Isi sedikit inti kemudian gulung.
  5. Sdc12539
    Dah siap semua, sapu kuning telor di atasnya dan bakar selama 15-20 minit atau sehingga masak..kepanasan oven 180' C

Tag

biskut








Laporan Masakan Bergambar (5)

Imag0011
08-09-2009
salam mama, menjadi tat gulung saya ini, terima kasih byk2 pd mama n hasue kerana byk membantu, tq
Laporan oleh: rosaliza

alhamdulillah..sukanya..raya nanti tgk le jap je balang kuih tu kosong....

12092009385
02-10-2009
gulung pun buat, terap pun buat. best. tq mama.
Laporan oleh: baya74

terima kasih le..kerana baya rajin mencuba resipi2 dari mama..

P1010371
26-11-2009
wat utk raye hji nie....(n_n)
Laporan oleh: Mariani(KT)

terima kasih kerana rajin mencuba..mama pun buat jugak..selamat hari raya haji juga buat Mariani dan semua..

Tart_nenas
31-08-2010
setelah setengah hari menggulungnya...rasa nak pitam dah ni..haha..t.kasih mama share..
Laporan oleh: naa_q

hahaha..sama2 kaseh

Photo-0255
10-07-2014
salam mama,ni baru keluar dari oven tak secantik mama punya tapi oklah 1st time cuba buat tart gulung ni sedap nanti nak buat untuk kekawan terima kaseh mama.
Laporan oleh: Razzizz

wa'alaikummussalam..Alhamdulillah oklah tu


Komen (30)

05-05-2009, mama kastam tioman komen :

Bolih le cuba..mane tau bolih wat jual hari raya nanti..mama akan masukan lagi resipi biskut, insyaallah..kasi can org muda pulak..mama dah tak larat dah..kalau tak tau camne rupa sagat n acuan tat, mama dah masukan gambar dlm glossary..


05-05-2009, awek_utara komen :

bestnye mama..nampk mudah jek..dh lama teringin nk buat..tp takut x jadi..selalu buat kuih msti kembang semacam jek...tu yg maleh nk wet..tp kali ni sy msti cube..caiyokkk...huhu..mama masukn lagi resipi kuih raye yg mudah2...k...


05-05-2009, awek_utara komen :

mama..resipi mama ni menghasilkn berapa biji kuih tat?...100 bji ada x?


05-05-2009, mama kastam tioman komen :

resipi mama ni memang tak muaiii..makan memang puashati..anggaran dalam 50 biji aje bagi satu adunan..bolih le cas mahai skek..he..he..


04-09-2009, baya74 komen :

salam mama...pukul butter dgn gula sehingga kembang....maksudnya kembang sikit2 @ kembang mcm buat kek tu.


04-09-2009, mama kastam tioman komen :

wa'alaikummussallam baya74, maksudnya sehingga sebati semuanya, buat biskut tak perlu kembang mcm buat kek tu..maaf mama dah edit semula..


05-09-2009, shahmiadam komen :

mama..... kalau saya guna tepung jagung ganti tepung kastad boleh tak ?


05-09-2009, mama kastam tioman komen :

bolih tapi rasanya tak sama..kale pun pucat kalau tak taruk esen kuning..tapi tak menjadi kesalahan..mama dah cuba tapi mama lebih suka guna tepung kastad..


07-09-2009, rosaliza komen :

salam mama. terima kasih kerana serta kan cara2 sekali, sy ni acuan dh ada tp x pndai nk bt. terima kasih mama


07-09-2009, mama kastam tioman komen :

wa'alaikummussallam...sama2 kasih..mama pun dulu macam tu jugak..tanya org, tak nak jawap...rahsia betulll..last mama gi umah dia terserempak le masa dia sedang membuatnya..kan dah pecah rahsia... : )


10-09-2009, ma ani komen :

tahniahla mama,koi suka sgt sbb mama dah tunjukcara resepi dulu-dulu.Koi rasa guna sukatan cawan lagi senang.Koi guna cawan tupperware je.ada 7 jenis sukatan,tapi bila pindah rumah ni dah tinggal 3.Xtau ada jual lagi gak.Kalau sape2 yang tau tolong ye,koi nak beli la 1 set.mama ada resepi agar-agar liat tak?


11-09-2009, k.zila66 komen :

nnti nk watlh masuk list dulu heheee..tq ya mama..


12-09-2009, mama kastam tioman komen :

terima kasih le ma ani..mama guna cawan arcoroc putih tu aje..apa2 biskut mama, semua guna cawan tu..nak timbang2 ni leceh sikit..awok kala nak beli, gi aje le kat kedai tupperware tu weh!..kat sana tentu banyok agoknya...kawan guna tipuware jek sbb tupperware asyik pecoh penutup dia..pedap betuiii...he..he.. : )


12-09-2009, mama kastam tioman komen :

k.zila66...kumpul dulu bebanyak resipi tu..mama punya kumpul resipi korang semua, sampai rosak printer...nampaknya papa kena belikan mama yang baru le lepas raya ni...


28-08-2010, madam komen :

nak tanye utk adunan mmg tak guna putih telur yerk...??


28-08-2010, liza@yahoo komen :

Dah buat ni td,sedap! gebu je tartnye...terima kasih mama kongsi resepi...


29-08-2010, mama kastam tioman komen :

madam..mama selalunya elakkan dari masukkan putih telur sebab dari pengalaman mama biskut jadi keras bila masukkan putih telur.. liza..sama2 kasih..


31-08-2010, Batu Giling komen :

mama.... boleh tak.... kalau butter tu digantikan dgn marjerin boleh tak??? Gula Icing diganti dgn gulakasar yang diblend??


01-05-2011, ifti komen :

salam kak knpa ea..klu kita nak tekap tat ni dia melekat kat acuan tat 2,dan klu kita nak gulung dia akan jadi pecah2...siap2 yang tahu tips macam mna menyelesaikan masalah ni tolong sy ye


03-06-2011, jaja1977 komen :

raye tahun nak buat.....dah lame x buat sendiri...dulu gune respi jiran di kg...tp kali ni nak cube resepi mama pula....


26-06-2011, faizahborhan komen :

ok insyaallah rayer tahun ni buat sendiri....


15-07-2011, favouritemanja komen :

mama..... macam mana bentuk acuan tart gulung ya, boleh tunjuk kan tak, kita baru nak belajar buat ni ,tolongya..............


15-07-2011, mama kastam tioman komen :

tengok di sini acuannya..http://www.myresipi.com/top/glossary/296 ifti..sapu sedikit tepung gandum pada acuan...gulung pelahan2..mula2 dulu mama pun mcm tu jugak tapi kena belajar dari kesilapan kita sendiri baru le mama dapat buat elok jadinya


15-07-2011, mama kastam tioman komen :

butter bolih di ganti dengan planta dan bolih guna gula yang di kisar sendiri..mama suka guna gula aising


18-08-2011, meira komen :

mama..saya dah cuba resepi ni..memang menjadi..pertama kali buat kuih terus jadi ..happy sangat...sedap..hb pun kata sedap..masuk je mulut terus hilang hihihi.......terima kasih mama kerana sudi berkongsi resepi...


27-08-2011, humayra_aqeem komen :

thanks mama.. pas sahur karang nak cuba buat. tahun lepas x pandai gulung, ni dah tgk caranya baru paham he he


25-09-2012, sitira1 komen :

mama tioman..saya suka mencuba resepi anda..memang menjadi.. pertama kali buat kuih terus jadi ..happy sangat...sedap.. kawan2 pun kata sedap terima kasih mama kerana ikhlas berkongsi resepi...


27-02-2013, pokadotsempire komen :

Assalam Mama, saya suka buat kueh resepi mama..mmg menjadi dan sedap. Alhamdulillah.. Hari tu ader sembang dgn org Tioman, depa kata mama dah pindah ye..dah x duduk Tioman. Saya dulu kerap ke sana..eh...lain plak citer... Mama, saya ni x pernah seumur hidup buat tart,so rasa nak try... nak tanye pasal oven tu. api nak atas ke bawah ke shaja atau atas bawah ON. tolong mama...bole ke letak bertray2 dlm oven? tq mama


30-06-2014, Razzizz komen :

Mama,raz nak cuba wat ngan daisy margarine baru beli 1 tin saiz gergasi-ada raya sale kat supermarket-cantik betul tart gulung mama!


09-07-2014, mama kastam tioman komen :

Assalammualikum semua..masya'allah maafkan mama kerana dah lama tak berkesempatan berkunjung di sini..terima kaseh kepada yang telah sudi mencuba resipi2 mama..Razzizz..wah! besarnya daisy..silalah mencuba tat gulung mama tu..buat dengan jiwa dan hati yang tenang..Insya'allah semuanya akan menjadi cantik..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu