Google+

oleh: Batu Giling Puding Karamel Gula Hangus

Karamel

Cara yang paling mudah membuat Puding.Resepi dari kawan tapi dah modified. Anak2, wife & mak mentua kata... best


Created on : 30-04-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Batu Giling




Bahan-bahan ( 22cm )

  • Bahan Untuk Puding:
  • 10 biji telur ayam gred B
  • 1 tin susu/krimer pekat manis (505gm)
  • 1 tin susu air (guna tin susu tadi)
  • 1/2 sudu kecil esen vanilla
  • Bahan Untuk Karamel:
  • 5 sudu besar gula pasir
  • 3 sudu besar air panas

Cara-cara

  1. Sediakan Karamel terlebih dahulu. Campurkan gula dengan 1 sudu air. Panaskan sehingga jadi warna perang. Kemudian tambah 2 sudu besar air panas lagi. Boleh tambah sedikit air lagi jika terlalu pekat. Padamkan api. Tuangkan ke dalan bekas untuk dikukus.
  2. Pecahkan telur kedalam mangkuk (cuci dulu telur tu). Masukkan susu/krimer pekat manis, Air dan esen vanilla bersama telur tadi.
  3. Kacau rata bahan bahan tadi. (Jangan dipukul nanti kembang pulak).
  4. Dah rata, Tapis dan tuang ke dalam bekas yang telah dituang karamel tadi. Kukus selama 30 minit.
  5. Dah masak sejukkan dan bolehlah diterbalikkan ke atas pinggan hidangan.Selamat mencuba.

Laporan Masakan Bergambar (2)

250820181842
25-08-2010
ni hasilnyer...
Laporan oleh: erniey

terima kasih kerana mencuba

Puding_karemel_gula_hangus
22-07-2012
Salam Batu giling ari ni kite buat manisan karamel dua resepi gune cepi ni n satu lagi cepi riena..Tapi lum waktu huk la tak rasa lagi nampak rupa sedap...nanti kite anta laporan penuh lepas terawih ye...Ap2 tq ksi cepi ni...sesekali nak gak rasa karemel yg guna susu pekat manis..selamat beerposa..
Laporan oleh: Resepi2011

hehehe.... terima kasih kerana mencuba. Amacam??? ok tak?? tapi jgn makan banyak2 sebab manis. :-)



Komen (7)

01-05-2009, gulahangus komen :

wow...... nampak sedap....yummy...yummy..... mesti cuba sekarang jugak..... eh! Batu Giling species Mat Gebu ker....


02-05-2009, Batu Giling komen :

Selamat mencuba. Nama pun gulahangus. Memang saya ni kaum sejenis Mat Gebu tapi dia pandai masak. Saya ni baru belajar.


03-05-2009, kaknita komen :

mmmmm...nampak mcm best...kena try nih..


04-05-2009, bunga81 komen :

adik i suka sgt caremel nie..bulan posa x miss beli..ni dah dpt resipi mesti cuba..dah jdi nanti i komen kagi ye..


04-05-2009, Batu Giling komen :

Boleh juga masukan dalam bekas-bekas yang lebih kecil supaya senang dihidangkan


09-09-2011, wanbariah komen :

boleh ke susu pekat manis ni saya kurang kan dan campur dgn susu cair jadikan satu tin..


23-07-2012, Resepi2011 komen :

Em sedap..TQ..sejuk je masuk ke tekak waktu buke tadi..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd