Google+

oleh: syidamustafa Nasi Beringin @ Nasi Serai

Ube_3

Nasi kegemaran suami. Enak dimakan bersama lemak cilipadi atau ayam masak opor...Baunya...emmm menusuk kalbu..tak caya bleh try!!


Created on : 20-04-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi syidamustafa




Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 2 cawan beras biasa
  • 1 sudu kecil jintan kasar
  • ½ biji bawang besar (yang kuning)
  • 4 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 5~6 Batang Serai
  • 1 sudu Besar marjerin
  • Air untuk menanak nasi
  • sedikit garam

Cara-cara

  1. Tumbuk bawang putih, bawang besar, halia
  2. Titikkan serai
  3. Panaskan periuk dan cairkan marjerin
  4. Tumis dahulu jintan kasar
  5. Kemudian tumis bahan2 yang ditumbuk bersama-sama serai yang dititik
  6. Masukkan air dan garam dan masak nasi seperti biasa
  7. Tunggu lah nasi ni.. dan tahanlah perut bila hidu bau wangi nasi ni...ok...selamat mencuba!

Tag

nasi









Laporan Masakan Bergambar (12)

Myr
21-07-2009
Resipi yang mudah dah sedap! Saya guna beras basmathi. Aroma nasi buat perut lapar.. boleh buat selalu sebab suami saya pun suka.. siap bertambah makan hari ni.. terima kasih Syida!
Laporan oleh: Lynn Sham
160
18-08-2009
sedap, x perlu santan...tq yer
Laporan oleh: junjs11
22082009334
22-08-2009
Menu hari pertama berbuka puasa, lawan dengan honey prawns k dayang, ringan dan beraroma, tq
Laporan oleh: hishwa
111020091740
11-10-2009
1st time try x mengecewakan, harum semerbak satu dapur, hehe..sedap, tQ utk resepi ni..leh wat lg ;)
Laporan oleh: aa_iezah
P1000618
27-03-2010
tersangat la sodap nasik nih...mkn ngan opor ayam....buek tuk besday d other half...mekasih share....
Laporan oleh: chamcham
Imag1001
24-01-2011
salam syida mmg sedap n harum nasi ni..tq kongsi resepi. akk mkn ngan kari ayam n aym msk merah
Laporan oleh: rosaliza
19022011211
22-02-2011
Dah cuba... sedap... makan ngan ayam masak merah... tq syida...nak tanya, agak2 kalau xletak jintan tu masih sedap x ek??
Laporan oleh: suzzlyn
Img_0864
04-05-2011

Laporan oleh: noormala75
2011-06-30_18
30-06-2011
Bau nasi yang harum dan tanpa santan memang enak
Laporan oleh: surinah
Nasi_beringin1
05-07-2011
sedap nasi ni..nk wat pun senang,nnt lenkali bleh wat lagik.tq
Laporan oleh: Lina_pg
Img00114-20110717-0925
17-07-2011
Dah byk kali saya cuba buat, menjadi dan sedap...terima kasih yg bg resipi ni..
Laporan oleh: solina
Img-20130915-wa0002-1
16-09-2013
mmg harum semerbak bila masak nasi ni. time tumis je da sedap bau ya.. bila makan, lagiiii best! hehe.. first time try ni. yg bestnye psl resipi ni, tk guna santan. so kira sihat lah kan.. hehe.. thank u for the resipi. nxt time bleh buat lagi.
Laporan oleh: black1205e

Komen (13)

20-04-2009, Bang Aji komen :

saya pernah tengok ada setengah orang campurkan jus pudina. Blend dulu pudina dan tapis utk dapatkan jus. pastu campurkan dgn bahan2 tersebut untuk memasak nasi tu. Lagi terangkat sebab rasa berangin sebab pudina tu. Selamat mencuba


20-04-2009, syidamustafa komen :

Memang ada orang buat camtu...cuma hubby saya tak suka ngan daun pudina tu..


20-04-2009, shafea komen :

salam hai..akk pun biasa buat nasi serai ni mmg sdp wangi je dan x muak...TQ sharing resepi :-)


20-04-2009, yanizz komen :

salam syida, nasi ni x payah masukkan garam ker


20-04-2009, yumna komen :

yumna baru je buat nasi beringin semalam.. hehe.. makan ngan sambal tumis.. gulai ayam.. :) yumna pun tak suka bau daun pudina kat nasi.. huhu..


22-07-2009, ibumimi komen :

Salam Syida. Nak tanya skit.. jintan kasar tu jintan manis ke jintan putih yea? Ingat nak buat laa. Thanx


22-07-2009, Penyulawa komen :

Ibumimi saya tolong jawab, jintan kasar tu jintan manis. Kalau yang halus tu jintan putih.


15-08-2009, resipe komen :

ok resipenya try la kalau tak caya


27-10-2009, Princess Iman komen :

mmmmm mcm sedap.. xsabar nk cuba buat esk ni...


18-12-2009, etane komen :

pernah makan sekali member bawa dari rumah. nak suruh suami n anak rasa pulak. masa cuti ni bolehlah masak.


13-04-2011, qaseh ibu komen :

kaknor rasa makan ngan ayam goreng berempah, kari daging. sambal sikit dan ulam timun mesti terangkat punya..tak caya try aa..esok nak masak ni..


07-07-2011, GEBENG komen :

uii memang best la..thanks kak syida..kalah ns aym wanginyee..


15-09-2013, black1205e komen :

sedap ni! nk kena tryyy..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd