Google+

oleh: cik_ct1208 Kuih batang buruk

Image_239_

wat untuk menghabiskan stok kacang hijau & kulit popia...


Created on : 18-04-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi cik_ct1208




Bahan-bahan ( ramai org boleh makan )

  • 1 bungkus kulit popia (5" x 5")
  • kacang hijau (secukupnya)
  • gula halus(icing) secukupnya
  • minyak untuk menggoreng

Cara-cara

  1. potong kulit popia 1 inci lebar, kemudian gulung, lekatkan gulungan menggunakan telur @ air. potong pendek (seperti gambar)
  2. goreng terendam sehingga kulit popia kekuningan @ masak.
  3. untuk kacang hijau pula, kacang hijau digoreng terlebih dahulu menggunakan api perlahan tanpa minyak. goreng sehingga kulit kacang hijau bertukar warna
  4. bila dah masak, sejukkan, kemudian kisar sehingga halus. kemudian ayak.
  5. campurkan kacang hijau kisar dgn gula halus. salut kulit popia menggunakan campuran kcg hijau dgn gula. simpan dlm bekas kedap udara. Gula adalah mengikut citarasa anda









Laporan Masakan Bergambar (1)

431051_10150643964712753_542482752_9560762_963558942_n
19-03-2012
ubah bentuk ikut trend terkini. hehe.
Laporan oleh: ainezar

Komen (14)

23-04-2009, Teratai Desa komen :

ha..ha idea baru n senangnya, rasanya sama tak ?


25-04-2009, mashimaro komen :

ha ah nanti nak try la... bestnya dgn cara mudah dan senang.. tapi rasanya sama tak ek,,,,,,


30-04-2009, cik_ct1208 komen :

hai cik teratai desa n cik mashimaro, resipi ni mmg mudah dan sedap. rasanya sama jgk ngan tepung kacang hijau yg selalu kita guna, cuma hati2 semasa mengoreng kacang tsbt, jgn smpai hangit. tp rasanya mmg sedap la mcm tepung kacang hijau yg d beli tu


30-04-2009, cik_ct1208 komen :

harap2 sudilah mencuba yer...


23-08-2009, aziahsharifuddin komen :

sy bkn nak komen tp nak bg idea br. ape kate kt bleh tkr kcg hijau tu dgn kcg tanah.cara bt yg same. sy penah rase btg brk kcg tnh ni dr johor thn lps. mmg sdp. lgpn sy x brape sk kcg hjau. nti kt cb same2 k. tq


23-08-2010, merpati_lurve komen :

ader sesape leh bg tips x tok resepi ni.. da try tp hasilnyer kurang memuaskan.. mase gulung oke tp mase mengoreng kulit popia xmembentuk ngan cantik.. nmpk leper.. goreng mmg gune api yg kecik.. :(


21-06-2011, fauzeta komen :

sedap.....tp xda ke resepi kulit popia yg asli guna tepung,,,xperlu kulit popia?


14-07-2011, siti rohayu romawati zakirai komen :

MASA GULUNG.. BIARKAN KUTIT DIA MENJADI KERAS SEDIKIT.. BARU GORENG.. OK LAH..


08-08-2011, r41494 komen :

merpati, masa gulung guna la benda2 yg bulat cam btg betik,btg senduk,pastu susun tegak atas dulang,biar keras skit cam kata rohayu baru goreng tak jd leper:) kwn baru bg tips kat saya..boleh share2..


09-08-2011, abdulwahub komen :

minat jugak kuih ni


09-08-2011, azie16@ymail.com komen :

wah senang je jimat kos.....mesti cuba ni....


10-10-2011, shasiro yung komen :

tq, kak. resipi ni tlh i buat. Ternyata best sekali kuih ini. Anak2 habiskannya dlm sekelip mata je. Juga dikirim pd saudara-mara di Bintulu dan Sarikei. Semuanya memuji kesedapan kuih ini.


23-12-2011, charmwife komen :

baru nak mncuba nih...hihih


03-09-2012, aswak03 komen :

br tau yg buat kuih ni guna kulit popiah...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd