Google+

oleh: zaikulim1 Mee sanggul

Besday_anak_kak_ina19

resepi diri sendiri


Created on : 15-04-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi zaikulim1




Bahan-bahan ( 2org )

  • * 1/2 peket mee sanggul
  • * 2 ulas bwg putih- tumbuk
  • * pes goreng bihun goreng adabi
  • * 3 ulas bwg merah
  • * 1/2 sudu teh lada hitam- tumbuk
  • * 4-5 biji cili api- tumbuk
  • * 1 biji telur
  • * kucai
  • * udang

Cara-cara

  1. Tumis bawang putih dan bwg merah sampai naik bau, jgn lama sangat nanti hangus. (api sederhana)
  2. Masukkan pes goreng bihun adabi dan masukakn udang biarkan masak.
  3. Masukkan lada hitam, biar sebentar, kemudian masukkan 1/2 cwn air dan sedikit garam.
  4. Masukkan mee sanggul dan dikacau rata, kemudian barulah dimasukkan telur dan kucai.
  5. Bila masak barulah diangkat dari api.
  6. Siap dihidangkan.

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (7)

15-04-2009, nuanza komen :

salam zai ekekekek...jumpa lagi kat sini... ni mcm kena edit skit ni cara2 masuk bahan kena wat satu2, pastu save, pastu tulis yg lain, save lagi.. apepun, sedap nampak mee sanggoi tu... lama x mkn


15-04-2009, sagashi komen :

salamm.... saya pon dah lama tak makan mee sanggol nie. Tapi kalo mak saya dia letak sayur kangkung...eemmmm sedapppnya


15-04-2009, yumna komen :

yela kena edit.. sbb macam keliru sikit nak baca.. :)


15-04-2009, sarina_abr komen :

zai, u punya mee sanggul tu nampak buatan orang islam kita. ye ke? u beli kat ner


16-04-2009, cekyah komen :

mkum zai...suami akak jawa muar, jd mee sggul ni mmg makanannylah tapi kami goreng aja dan cicah dg sambl kicp..x prnh pula dibuat begini...tp mak akak biasanya buat bubur/pengat cmpur halia mcm pengat pisanglah(kmi org PD)..tmpt akak ni x ada mee ini(sandakan) jd bila sesekli blk kg tu kami boronglah....insyllah akan akan cuba resepi ni


12-08-2010, fidah74@yahoo.com komen :

saya teringin belajar buat mee sanggul,adakah cara membyatnya sama seperti mee kuning???tapi bagaimana ia boleh jadi kering mengikut acuan???harap dapat tolong..terima kasih.


17-04-2011, lindasham komen :

zai: mee sanggul 2 x payah rendam ke?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd