Google+

oleh: Batdeaz Rojak Kateh

S6305625

Masakan Terengganu. Resepi asal menggunakan kaki lembu yang dibakar tapi yang nih versi senang.. yelah mana lak nak carik kaki lembu kat pasaraya kan? Kurang-kurang leh gak mengubat kerinduan kat rojak kateh original kat Pasar Payang.


Created on : 04-04-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Batdeaz




Bahan-bahan ( Berkali-kali leh makan )

  • 1/2 kilo daging lembu (lebih sedap kalau guna daging tetel, yang ada lemak-lemak sket)
  • 1 senduk kecil lada giling
  • 2 senduk kecil cuka makan
  • Segenggam asam jawa (campur air dan di ambil jusnya)
  • 1 keping gula nisan'/gula anau/gula melaka (kalau tak der sgt guna la gula merah)
  • Sedikit garam & gula

Cara-cara

  1. Daging lembu atau daging tetel di rebus hingga betul-betul empuk. Setelah empuk, tos dan ketepikan. Jika saiz daging agak besar, boleh lah potong kecil-kecil.
  2. Panaskan kuali atas api sederhana dan masukkan lada giling, jus asam jawa dan cuka.
  3. Kalau terlalu pekat boleh masukkan sedikit air. Masukkan gula nisan'/gula anau/gula melaka dan biarkan gula larut.
  4. Perasakan dengan garam dan gula. Kuah rojak kateh nih ikut kesesuaian masing-masing. Yang penting ianya mesti ada rasa masam, manis dan pedas sekali.
  5. Campurkan daging yang telah di potong kecil tadi ke dalam kuahnya dan biarkan sekejap. Agak-agak dah mendidih tu tutup api dan biarkan sejuk.
  6. Siap! Rojak kateh nih sedap di makan begitu saja atau di cecah ngan keropok. Nak lagi sedap simpan dalam peti sejuk dan panaskan semula esok hari, lagi perghhhh!
  7. * Nota: Rojak kateh yang original menggunakan urat/gelatin dari kaki lembu yang telah dibakar dan kemudiannya di rebus. Dan juga adakalanya di campur dengan lidah lembu.









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (2)

20-04-2009, zalieda77 komen :

adui..tringat lak masa arwah ayah ada..dia suka sgt menu ni..bl time raya korban,sanggup ambik kaki lembu nak wat rojak kateh ni..terliur lak..sebab dah lama sgt tak mkn...


16-05-2009, Batdeaz komen :

tu la.. nak bikin guna kaki lembu mmg rumit sket la.. Bat kalau balik Tgganu mmg gi carik rojak nih..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu