Your MyResipi.com has been updated. To get started with new version of MyResipi.com, Reset Your Account Password using Forget Password
If you face any problem, please contact us at support@myresipi.com

Resepi Rojak Kateh

 Submitted By On 04 April, 2009
Category: 
Cuisine: 
Preparation time: 
Servings: 
0 Persons
Description

Masakan Terengganu. Resepi asal menggunakan kaki lembu yang dibakar tapi yang nih versi senang.. yelah mana lak nak carik kaki lembu kat pasaraya kan? Kurang-kurang leh gak mengubat kerinduan kat rojak kateh original kat Pasar Payang.

Ingredients
  • Segenggam asam jawa (campur air dan di ambil jusnya)
  • 1 senduk kecil lada giling
  • 2 senduk kecil cuka makan
  • 1/2 kilo daging lembu (lebih sedap kalau guna daging tetel, yang ada lemak-lemak sket)
  • 1 keping gula nisan'/gula anau/gula melaka (kalau tak der sgt guna la gula merah)
  • Sedikit garam & gula
Instructions
  1. Daging lembu atau daging tetel di rebus hingga betul-betul empuk. Setelah empuk, tos dan ketepikan. Jika saiz daging agak besar, boleh lah potong kecil-kecil.

  2. Panaskan kuali atas api sederhana dan masukkan lada giling, jus asam jawa dan cuka.

  3. Kalau terlalu pekat boleh masukkan sedikit air. Masukkan gula nisan'/gula anau/gula melaka dan biarkan gula larut.

  4. Perasakan dengan garam dan gula. Kuah rojak kateh nih ikut kesesuaian masing-masing. Yang penting ianya mesti ada rasa masam, manis dan pedas sekali.

  5. Campurkan daging yang telah di potong kecil tadi ke dalam kuahnya dan biarkan sekejap. Agak-agak dah mendidih tu tutup api dan biarkan sejuk.

  6. Siap! Rojak kateh nih sedap di makan begitu saja atau di cecah ngan keropok. Nak lagi sedap simpan dalam peti sejuk dan panaskan semula esok hari, lagi perghhhh!

  7. * Nota: Rojak kateh yang original menggunakan urat/gelatin dari kaki lembu yang telah dibakar dan kemudiannya di rebus. Dan juga adakalanya di campur dengan lidah lembu.

Tags 
Who has tried this? See their cooking reportSee All
Related RecipesSee All
Recipes You May LikeSee All
Comments