Google+

oleh: lan_ieza Kerepek Bayam versi Adunan Rempeyek

Sayang_021

Resepi mak - Minta resepi malam tadi sebab teringin nak kunyah2 sambil minum teh tengok cerita KLIWON


Created on : 03-04-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi lan_ieza




Bahan-bahan ( 5 orang )

  • Satu ikat daun bayam hijau yang segar - basuh dan toskan.
  • 150gram Tepung beras
  • 150gram Tepung jagung
  • 1/2 paket jintan manis yg harga 50sen - anggaran 1 sudu besar - Dikisar halus
  • 1/2 paket jintan putih yg harga 50sen - anggaran 1 sudu besar - Dikisar halus
  • 1/2 paket ketumbar yg harga 50 sen - anggaran 1 sudu besar - Dikisar halus
  • 4 ulas bawang putih- dikisar
  • Segenggam udang kering - dikisar
  • 1 biji telor
  • 1 sudu besar air kapur
  • 1 kotak kecil santan segera
  • Air untuk bancuhan adunan
  • Garam dan minyak untuk menggoreng

Cara-cara

  1. Campur semua bahan (kecuali daun bayam) dan campur air dan kacau sehingga sebati,
  2. Jika adunan terlalu pekat tambah air begitu sebaliknya jika cair tambah sikit tepung.
  3. Celup daun bayam kedalam adunan dan goreng - goreng dgn api yg perlahan.
  4. NOTA- Jika daun habis dan adunan ada lagi boleh laa tambah kacang tanah buat rempeyek.








Laporan Masakan Bergambar (1)

Dsc04361
21-03-2013
salam ieza, nie pun wat num ptg,smbil tgk tv krup..krup..tgk2 dh abiss...belan adunan tu akk wat keraknya..tang kerak yg abis dulu...timekacihh :)
Laporan oleh: k.zila66

Komen (12)

03-04-2009, sweetfarah komen :

thanks for sharing the recipe. tengok pun dah tau sodap tu.


03-04-2009, NuruLHanafI komen :

nampak sedap tp..


03-04-2009, lan_ieza komen :

naper ye Nurul.. bahan banyak sangat ker..


03-04-2009, nora_kai komen :

Wow sdpnyer la tgk kerepek bayam tuh..t'ingt mase kecik2 dulu wat ngn cikgu kt skolah. Kt sini ade spinach je, nk carik kt bazar esok.. projek ujung mggu..


03-04-2009, zurasham komen :

i tgk mcm sedap, nti senang i nak try buat la


03-04-2009, Apisza komen :

Nak cuba lah.. Anak2 asyik mkn keropok jer, This one definately healthier snacks.. Boleh buat rempeyek lagi....


09-04-2009, shuk komen :

knape nampak lain jeeeeeeeeeeeeeee


23-04-2011, sallyspongebob2010 komen :

pehhh..sdap tuuuu


18-05-2011, ieda mohd salleh komen :

nyummmmm......sdap snguh...x susah pun buat....lazzzzzzzaaaaaaatttttt


24-05-2011, kerepek komen :

uuu tima kasih lah bebanyak sebab bagi resepi kerepek sedappppppp tttuuuu


08-07-2011, omarneez komen :

sedapnya....nak cubalah


11-07-2011, esarah komen :

trm ka c sbb bg resepi ni. wlpn simple ta p sedap....... mmmmmwa.anak2 saya sk klu ada mknan mcm ni. biar x mkn nasi


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu