Google+

oleh: ati_hayat udang bakar

Image055

sesuai utk d buat BBQ, sedap d mkn gitu aje, dicicah sos, atau d buat lauk


Created on : 02-04-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ati_hayat




Bahan-bahan ( 4-5 orang )

  • 1/2kg udang (saiz sederhana)
  • 7 biji bawang kecik*
  • 5 ulas bawang putih* (kalau x suka sgt rasa bwg putih, boleh kurangkan ke 3 ulas)
  • 2-3 inci halia*
  • 5 sudu makan madu (lebih pun xpe, sedap je, kalau xde madu, blh gantikan dgn gula)
  • sedikit serbuk lada hitam
  • sedikit garam (ikut selera lidah masing2)
  • sedikit serbuk kunyit

Cara-cara

  1. untuk membuat bahan perap:
  2. kisar bahan2 yg b'tanda * sehingga halus (kalau rajin, tumbuk dgn lesung batu, lg sedappppp)
  3. Tuangkan bahan2 kisar ke dlm mangkuk besar. kemudian, tambahkan madu, serbuk lada hitam, serbuk kunyit dan garam. Gaul sebati
  4. masukkan udang yg dh dicuci (saya x suka buang kulit utk buat udang bakar) ke dalam bahan2 perap dan perapkan semalaman (lg lama perap lg sedap)
  5. udang sedia utk bakar (boleh dibakar terus atas api, boleh dibalut dengan daun pisang, aluminium foil, atau daun kunyit, antara daun pisang dan daun kunyit, daun kunyit lg sedap baunya)
  6. yum...yum...udang yg siap dibakar, sekejap saje sudah disambar org









Laporan Masakan Bergambar (1)

18072009172
04-12-2009
salam.kekawan smua mai la jmput mkn.nyam nyam....
Laporan oleh: Mariani(KT)

wahhhh...tergodanya tgk udang-udang itu...nak sikit....


Komen (6)

18-12-2009, Mariani(KT) komen :

saya pon tergoda gak.x leh mkn bnyk....resdung la.huhuhu


21-12-2009, ati_hayat komen :

laa...adik ati pun resdung gak, tp dia belasah je...huhuhu...tp lps tu, mmg sian ah tgk dia menahannya


03-02-2011, sherilrizal_8890 komen :

sye cdg bru nk wt hri nie,smlm dh perap udang,pz ny akn tgk hsilnya......msti best....


07-03-2011, ati_hayat komen :

sheril: so cmna, menawan hati x rasanya? lagi lama perap lagi sedap sbnrnya, kalau buat bbq party dgn fmly, bdk2 suka tggu n myibuk kat dapur panggang tu


19-10-2011, ainnurairil komen :

nk try..... kalu di buang kulit masa perap ni ok x ea...


12-09-2012, ati_hayat komen :

ainnurairil: maaf ye lewat sgt balasnya, xpernah try pulak buang kulit bila m'bakar udang, mgkin ain blh cuba


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd