Google+

oleh: kak fida ♥Soto Banjar™

Soto_banjar

Soto yang tidak menggunakan rempah jintan ketumbar dlm bahan2...walaupon supnya kelihatan jernih tapi rasanye enak sekali....sesuai dimakan bila2 masa saja...


Created on : 01-04-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( 10-15 orang )

  • 1 ekor ayam - dipotong 4 dan dibersihkan
  • 4 ltr air
  • 6 helai daun limau purut
  • 3 batang serai - dititik
  • 1/2 jari lengkuas - diketuk
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 20 ulas bawang merah*
  • 7 ulas bawang putih*
  • 1/2 jari halia*
  • 1/2 jari kunyit hidup*
  • 1/2 biji buah pala*
  • 1 sb lada putih biji*
  • garam secukup rasa
  • 1/2 cawan minyak - untuk menumis
  • BAHAN2 SAMPINGAN :-
  • nasi himpit,mee kuning atau mee hoon yg dicelur
  • begedil,telur rebus,tauge
  • su'un yg dicelur-utk tabur (kalau makan dgn nasi himpit)
  • daun sup,daun bawang,bawang goreng
  • sambal kicap cili padi

Cara-cara

  1. Rebus ayam dgn 5 bahan2 berikutnya.
  2. Kuah_soto_banjar
    Kisar bahan2 bertanda*.Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga garing dan curahkan bahan tumisan ini ke dalam rebusan ayam tadi.Tambah garam secukup rasa.Biarkan kuah soto mendidih dan ayam empuk.Matikan api.
  3. Keluarkan ayam.Siat2 isi ayam dan goreng dgn sedikit minyak dan ketepikan.
  4. Bubuh bahan2 soto di dalam mangkuk,tuangkan kuah soto dan tabu dgn bahan2 taburan dan juga isi ayam yang telah disiat2 tadi.
  5. ***ayam boleh dipotong kecil2 dan tk perlu disiat2...boleh juga menggunakan kepak ayam yg dipotong kecil.








Laporan Masakan Bergambar (1)

Soto_banjar_kk_fida
05-04-2009
kak fida...inda buat sarapan pagi ni...dh ternyata soto ni sedaaaappp sangat...tq kak krane berkongsi resipi... :D
Laporan oleh: inda77

tq jugak buat inda krane mencube.... :)


Komen (25)

01-04-2009, inda77 komen :

kak fida,saya rasa mesti soto ini jugak ade rase tersendiri...resipi yg akak sumbangkan mesti tk mengecewakan klau dicuba....soto ni jugak akan saya cube...thanks kak fida...


01-04-2009, May Hickman komen :

Salam sis Sudah lama tdk makan soto banjar. kalo setiap lebaran pasti ada menu yg satu ini. jauh dari tanah air rindu rasanya dgn masakan Indonesia.


01-04-2009, kak fida komen :

mmng btol tu inda...soto ni kelihatan jernih dan cair tapi rasenye sdp...ppon inda cubelah dulu yer dan boleh rase kelainannye...slmt mencube....tq... :)


01-04-2009, kak fida komen :

salam jugak buat May Hickman...mmng menu ini jugak biase akak buat juadah pd hari lebaran lebih2 lagi bila ade lebihan ketupat dan lontong....klau tmpt May berada skrng ni cukup bahan2 boleh lah cube utk melepaskan rindu yer.... :)


01-04-2009, aymy komen :

k fida, biasa pun aymy masak soto lebih kurang camnie jer... mmg jernih skett tapi sedappp.. tambah2 bau daun limau tue... mmg beshhh...


02-04-2009, Nenie komen :

akak....buah pala tu akak guna yang dried punya ya?


02-04-2009, kak fida komen :

Nenie...buah pala, akak gune yg bijik...klau kite beli msti bijik pala tu berkulit keras pastinye yg kering...klau nk sng boleh jugak gune serbuk pala/nutmeg powder... tq.. :)


02-04-2009, kak fida komen :

aymy...bahan2 yg dicampor dlm rebusan ayam tu lah yg buat soto ni rase sedap... :)


03-04-2009, Nenie komen :

Ok..kak....thanks...saya pernah nampak dried pala tu kat bah. rempah ratus di pasaraya....Senang2 nanti insyaAllah boleh gak cuba resipi ni....


05-04-2009, inda77 komen :

salam kak fida...soto yg inda buat tu smpai 2 ekor ayam,mkn beramai ngan famili dan antr kerumah2 jiran yg ade pagi ni...isi ayam tk disiat2 tapi ayam tu dipotong kecil2,rasenye lebih mudh lagi....semua famili saya suke dan kate, soto ni sesuai dimsk pd bulan puase,hari lebaran dan ketika merewang2...tq skali lagi kak krane tk lokek ilmu.... :D


05-04-2009, kak fida komen :

salam jugak buat inda...trimakasih skali lagi krane dh mencube...btol kate inda,mmng soto ni sesuai pd hari2 yg inda sebutkan tu...lagi pon bahan2nye mudh didapati....hrp rajin2lah mencube resipi2 yg ade...ilmu yg tk seberape setakat utk dikongsi bersame...heee... :)>>slmt mencube jugak buat Nenie... :)


18-04-2009, Seri Mutiara komen :

Soto banjar ni asal asulnya dari negeri mana kak fiza?... Nampak menyelerakan...nantilah kita nak cuba jugak. :)


18-04-2009, kak fida komen :

Seri Mutiara...kak fida.. bukan kak fiza... :)....soto banjar asal dr Indo. tapi akak blajar satu set soto,ade 4 mcm dgn org s'pore....boleh lah Seri cube yer....tq... :)


21-04-2009, chica komen :

soto nih cam aneh je pasal lain dr lain tp best ... tak kisah le lain ke ape tp chica suka ... anak pon makan sampai tak cukup2


23-04-2009, PinkDaisy komen :

Dah try dah soto ni...ngancam habiss.. Skali skala tukar resepi soto yang lain ok gak.. Tapi buah pala ngan taugeh tadak laa...maklum le duk negeri Arab laaa...Kak fida ni mmg terror masak lah....nti nk cuba resepi yg lain lak


23-04-2009, kak fida komen :

hai chica...trima kasih krane dh mencube...mmng aneh pade yg blom pernh mencube tapi bhn2 biase aje....dan mudah didapati...tq skali lagi chica...:)


23-04-2009, kak fida komen :

trima kasih PinkDaisy krane dh mencube....alaahaiii....akak msk pon ikut resipi jugak...biaselah...heheee....slmt mencube resipi2 yg lain jugak yer...tq skali lagi...mudh2an sentiase slmt ketika berade diprantauan.... :)


26-05-2009, adiemah78 komen :

nampak mcm menyelerakan.....nyum-nyum......


04-09-2009, itazul komen :

salam Kak Fida, saya dah cuba semalam untuk bukak puasa, alhamdulillah memang sedap kuah soto ni, dimakan pulak dgn sambal kical (tak da cili padi, cili merah saya blend, jadi gak) dan pegedil serta kacang goreng dan telur rebus, memang tak bangun. Selalu buat tak guna daun limau purut, kali ni ikut resepi Kak Fida, rupanya memberi aroma yang tersendiri. Terima kasih Kak Fida ya kerana berkongsi resepi. I love you.


04-09-2009, itazul komen :

salam Kak Fida, saya dah cuba semalam untuk bukak puasa, alhamdulillah memang sedap kuah soto ni, dimakan pulak dgn sambal kicap (tak da cili padi, cili merah saya blend, jadi gak) dan pegedil serta kacang goreng dan telur rebus, memang tak bangun. Selalu buat tak guna daun limau purut, kali ni ikut resepi Kak Fida, rupanya memberi aroma yang tersendiri. Terima kasih Kak Fida ya kerana berkongsi resepi. I love you.


04-09-2009, itazul komen :

Alamak nak tulis sambal kicap tertulis sambal kical, kih kih kih. keluar 2 kalilah pulak.


26-04-2011, norzaidah komen :

as salam kak fida..sy penah juga buat soto ni tp bahan2 nya guna paru,babat,daging..kwn sy wife dia yg ajar,ms tu dia buat utk buka puasa hari pertama puasa kat rumah sy.wife dia org indon.tp mmg sedap..


27-04-2011, kak fida komen :

w'salam norzaidah....akak pon ade jugak rcp soto yg menggunekn daging dn segale perut lembu...tapi itu soto sulung namenye...bhn2 pon lebih kurang jer....tapi mmng sdp dn sesuai dimkn waktu brbuke dn sahur dn bile2 mase aje... :)..>>>buat itazul...mekaseh krane dh lame mncube...ma'af komen itazul baru akak prasan arini...heeee... :)


14-09-2011, Snur komen :

Salam kak fida..Tq share rspi soto yg sdp ini...!


15-09-2011, kak fida komen :

w'salam Snur...dh rase sdp mesti dh cube yer...mekaseh Snur... :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu