Google+

oleh: Hoora-perantau Crispy Kulit Popia Snack

Photo-0012

dpt idea utk dinner mlm td...snak yg ringkas tp memang sdap..buatnya dlm 15min je..kwn2 mesti cuba ni..memang x menyesal..rasanya ala2 mexican snack...


Created on : 25-03-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Hoora-perantau




Bahan-bahan ( utk 12-13 biji mcm dlm gmbar-rspi ni agak2 je )

  • beberapa keping kulit popia saiz besar tu -potong 4 segi(1 kpng kulit popia ptong 4)
  • 4-5 ekor udang saiz sederhana(buang kulit ptong kecil-kecil)
  • 3-4 sudu besar capsicum hijau yg diptong dadu + 1 sudu besar cili merah besar (cincang halus)
  • 3-4 sudu besar tomato segar yg dipotong dadu
  • 1-2 kping kraft cheese(yg mkn dgn roti tu-koyak2 kecil)
  • 2-3 sudu besar whiping cream
  • 2-3 sudu besar mayonis
  • 1 sudu besar butter
  • sedikit daun parsly-hiris halus(klu x ada x pyah letak)
  • sedikit sngat garam & serbuk lada hitam-sebagai perasa
  • 3-4 sudu besar bawang besar yg diptong dadu + 1 ulas bwang putih(cincang halus)

Cara-cara

  1. Photo-0015
    amik kulit popia yg telah diptong 4 td n susun dlm muffin tray(mcm dlm gmbar) & bakar skeja dlm oven hingga berwarna perang(dlm 5 min-suhu 200C-agak2 je ni)
  2. panaskan kuali(guna api perlahan je)n msukkan butter,bila butter dah cair msukkan bwang putih,bwang besar,udang,capsicum,cili merah n kacau biar smuanya sdkit layu n udang agak2 msk,kmudian msukkan sdikit sngat garam n serbuk lada hitam-rasa ikut citarasa jgn msk lama-lama(dlm 5 min je)
  3. matikan api,kmudian msukkan cheese yg telah dikoyak2,msukkan mayonis,whiping cream n tomato.kacau biar smuanya sebati.
  4. kemudian blehlah diisi dlm kulit popia yg telah dibakar td...selamat mencuba ya....(bila dah diisi dgn inti kena mkn ya x bleh simpan lama nti kulit tu dah x jd crispy lg)

Tag

snack









Laporan Masakan Bergambar (1)

Photo-0002
20-04-2009
btul la..sdapp sngat..rasa mcm starter kat hotel...anak sya mkn smpai 5 ketul...kena buat lg..tq utk rspi yg sdap ni.
Laporan oleh: ainreen

Komen (3)

26-03-2009, McE komen :

hai..just nk tanya..kalau tak taruh cheese tu xpe ke?ke x sedap kalau x letak?


26-03-2009, awek_utara komen :

cheese leh x tukar ngn mayonees? x lalu la sos cheese...


26-03-2009, Hoora-perantau komen :

askum...McE,awek..cuba buh je dulu cheese tu dulu,letak skit je dlm 1 kping or less dah ckup...rasa dulu mcmana...tp saya rasa x ada pun rasa kuat sngat cheesenya tu.....mayonise dah memang ada dlm rspi tu..klu bnyk sngat nti rasa msam plak..rasanya x balance....


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd