Google+

oleh: Teratai Desa Kuih Getas-Getas

Kuih_getas-getas

Kuih ni favourite masa kecil sampai sekarang. Jarang jumpa org jual kuih ni.


Created on : 25-03-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Teratai Desa




Bahan-bahan ( 25 keping )

  • 1 peket Tepung Pulut (500grm)
  • 1 biji Kelapa Parut (guna yg putih & muda)
  • Sedikit garam
  • 2 cawan air
  • Bahan-bahan untuk Sira Gula :
  • 1/2 cawan Air
  • 1/2 cawan Gula
  • Minyak untuk mengoreng

Cara-cara

  1. Satukan Tepung pulut dan kelapa parut.
  2. Campurkan air dengan garam
  3. Masukan campuran air garam ke dalam mangkuk tepung dan kelapa tadi
  4. Uli sehingga sebati dan menjadi doh, jgn lembik sangat/ keras sangat.
  5. Ambil sedikit doh, gentel memanjang dan leperkan.
  6. Goreng dengan api yang sederhana.
  7. Cara untuk buat sira, campurkan Air dan gula di dalam kuali. biar pekat baru masukkan kuih tadi dan gaul rata.
  8. Matikan api dan biarkan kuih tadi kering sedikit dan siap untuk dihidang.









Laporan Masakan Bergambar (2)

Kuih_getas2
19-08-2009
Salam Teratai,apa kabar?..kuih ni akak wat 1/2 adunan jer utk srpn pagi tadi,dh lama tk wat,sskali mkn mmng sdp...favorite famili nih...tq Teratai dn slmt menyambut Ramadhan... :)
Laporan oleh: kak fida

kbr baik, betul2 lagipun senang je buatnya..

20120229_165503
01-03-2012
saya buat semalam....sedap....
Laporan oleh: haz_amon

Komen (15)

25-03-2009, suzzlyn komen :

Hehe, salam teratai desa...saya pun minat kuih ni...lemak2 kelapa mmg sedap...


25-03-2009, shafea komen :

salam yelah lama dah x mkn kuih ni ..trgat zmn kanak2 leh lah try TQ


25-03-2009, ezanmanja22 komen :

dia orang kata kuih ini kalau goreng meletup betul ke macam mana cari nak kasi tak meletup teratai desa layu ditasik tajuk lagu lah pulak


25-03-2009, inda77 komen :

salam Teratai Desa...teringat mk cik yg meniaga kuih kt kg slalu buat kuih ni...tapi gulanya bersalut cantik aje...dh ade resipi ni boleh jugak cuba....Tq..


26-03-2009, suzzlyn komen :

Kalau xnak meletup, guna api perlahan je goreng..insyaallah xde letupan, haha tapi saya suka makan yg meletup skit, macam gebu2 gitu..huhu..


26-03-2009, Teratai Desa komen :

To ezanmanja22, kalau tak nak meletup kena guna api yang sederhana dan sentiasa kaup balikkan. Lagi satu kalau nak garingkan pun boleh tapi nanti keras sangat kalau dah sejuk.


20-04-2009, mamadhia komen :

Canne nak sira gula tu....I buat kacau lama2 jadi gula hangus pulak,...


23-02-2010, rosiedah komen :

sy pun selalu buat kuih ni..tapi takpayah sira gula. tabur je gula halus macam donut


23-11-2010, ayzanur komen :

kuih nie mase bln ramadhan je baru dpt mkn...huhuhuhu...hari2 biase x de org jual...


25-11-2010, angah_nany komen :

ada tepung pulut kat umah..so leh try resepi nie..dah lama tak makan kuih nie..agak2 kalau sira pedas sedap tak..hehehe


08-03-2011, kak yung komen :

suke sgt dgn kuih nie


29-03-2011, misspid komen :

rasa nak mencuba, asyik beli je...kuih getas kat stesen komuter serdang pun not bad la rasa cam yg kampung la...nyum3


23-06-2011, ibuleez komen :

dpt gak jumpa resepi kuih ni....kuih kesukaan masa arwah nenenk@mak ada suka buat kuih ni.....x sempat nak belajar..ermmm nak cuba buat kuih ni agak2 sama x ngan arwah buat.....


01-01-2012, rohana fadzli komen :

ada resepi yg saya buat, bubuh sedikit tepung beras ..ye ke?


04-04-2012, norwati komen :

terima kasih teratai desa...share resepi ni. nnt saya nk try buat, anak2 n suami suka kuih ni...tq


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu