Google+

oleh: 14sept Kacang Goreng Bawang Putih

Kacang_goreng_bawang_putih

peberet kacang


Created on : 16-03-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi 14sept




Bahan-bahan ( - )

  • 500gm kacang tanpa kulit
  • 15-20 ulas bawang putih (diblender dengan sedikit air dan sedikit garam) - masin ikut selera sedirik la yer...
  • 20 ulas bawang putih (dihiris) - banyak pon boleh, suka hati.
  • Segenggam ikan bilis (kalau suka)
  • Air
  • Minyak

Cara-cara

  1. Didihkan air didalam periuk. Bila dah didih tutup api dan tuangkan kacang. Biarkan selama 3-4minit pastu toskan.
  2. Gaul kacang dengan bawang putih yang diblender tadi. Perap setengah jam.
  3. Panaskan minyak. Goreng kacang tadik sehingga hampir kekuningan kemudian masukkan bawang putih yang dihiris dan ikan bilis sehingga bawang putih/ikan bilis garing dan kacang masak. (Kalo takut kacang/ikan bilis/bawang putih hangus boleh goreng asing)
  4. Bila dah masak toskan dan biarkan sejuk. Bila dah sejuk bolehlah dimasukkan dalam balang kedap udara. Selamat untuk dimakan...









Laporan Masakan Bergambar (1)

Kacang_goreng_bwg_putih_2
28-10-2009
salam 14sept, ni le ghope nye kacang yg akak buat semalam...ai bolehle ngap ngap sambil tengok tv atau sambil search resepi kt Myr ni...tp akak x taruh ikan bilis coz kehabisan stok....
Laporan oleh: mas9540

takda ikan bilis pon masih sedap kan kan kan... hehehehe! tq kak mas


Komen (13)

16-03-2009, dayang_jack komen :

mmg favorite. especially yg ade garlic. thanks 4 sharing. nanti kte try...


16-03-2009, cik kieah komen :

14sept...apa yg i tahu resepi mcm nie org indonesian yg berketurunan madura suka buat. Bila raya pegi rumah bangsa dia org mesti ada..but thanks 4 sharing...


18-03-2009, sofinar komen :

amboi.... bau wangi bawang putih tu hingga ke sini....


18-03-2009, lily66 komen :

hai 14sept, boleh kah kalau kita campur dgn tempe dan cili giling. saya pernah rasa snek ni. mmg cukup sedap. tq


25-03-2009, 14sept komen :

cik kieah >> ye ker?? tatau plak sbb resipi ni jumpa kat majalah. majalah apa tatau sbb ambik resipi dari majalah ni pon dah lama sangat.


25-03-2009, 14sept komen :

lily66 >> campur tempe dan cili giling??? masak sambal tempe kacang ker?? hehehehe


13-05-2009, riduanamirhamzah komen :

kacang tu kalau masak guna oven boleh tak?


30-05-2009, 14sept komen :

riduanamirhamzah >> tak penah wat lg. jd tatau... hehehe..


13-09-2009, katun komen :

nak buat la raya ni... peberet ni..


01-12-2010, amienuar komen :

Dah try tapi kacangnya tak berapa rangup. Nak buat macam mana nak bagi dia rangup yer?


28-02-2011, belitong komen :

14sept - minyak utk menggoreng tu bnyk mana ya?


21-06-2011, sofizaa komen :

Minta izin nak cuba buat...tk.


13-11-2011, kak ann komen :

sedapnya... mmg suka kacang ni... ralit je bila makan... bawang putih tu bila digoreng jd wangi dan sedap sgt..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd