Google+

oleh: ieza_beledza Sambal Hitam Pahang

-4316988972194831103

Dari seorang cikgu orang Pahang


Created on : 16-03-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ieza_beledza




Bahan-bahan ( 5 orang )

  • 500gm belimbing buluh
  • 5 biji bawang merah
  • 15-20 biji cili padi hijau
  • 2 genggam ikan bilis yang telah dibelah
  • garam dan gula secukup rasa

Cara-cara

  1. rebus belimbing buluh selama 8jam
  2. tumbuk bawang merah dan cili padi hingga lumat
  3. tumbuk ikan bilis separuh lumat
  4. tumis semua bahan yang telah di tumbuk.
  5. masukkanbelimbing buluh yang telah di toskan
  6. masukkan garam dan gula
  7. gaul rata dan biarkan ia kering sedikit.

Tag

sambal









Laporan Masakan Bergambar (3)

Sambal_hitam4
15-08-2009
Kita cuba buat sambal ini berpandukan resipi ini. Dah lama nak buat tp tak tau camana sbb org yg ajar main cakap jer... terimakasih ye. Tp rasanya tak cukup hitam macam yg kita selau makan masa kenduri di pahang, bab rasa mmg mabeles...
Laporan oleh: Penyulawa

bagi kengkwn yg malas nak rebus belimbing buluh tu.. skrg dah ade jual yg dah rebus tau... cer cari..

2013-08-27_22
01-09-2013
xpnh mkn sambal ni tp tbaca dlm paper. trus try wat. wpn rebus belimbing tu ssh n mkn masa, tp hasilnya mmg sdp sgt. mcm serunding. mak sy mkn dgn roti lg. wpn rebus belimbing tu 2 jam je (dh x lrt), tp puas hati sambal mmg hitam n rasa best! tq ya
Laporan oleh: moonbug
20130910_202050
10-09-2013
kak ipar mkn smbal hitam masa beraya rmh sepupu..blk rmh sibuk citer betapa sedapnya smbl hitam pahang. jmpa resepi ni terus cuba..mencabar kesabaran tang merebus belimbing tu. tp mmg puas hati dgn hasilnya..tima kasih atas perkongsian
Laporan oleh: cutie_winkle

Komen (11)

29-03-2009, eemah komen :

saya selalu rebus dalam periuk vision.kalau rebus dalam periuk besi nanti cepat hakis periuk tu sebab belimbing buluh ni asidic .buat kekawan yang tak pernah cuba belimbing ni kena rebus sampai kering dan warnanya bertukar jadi hitam.cubala pasti terangkat beb!original Pahang mari!


21-05-2009, ieza_beledza komen :

Fuh!! memangs sedap... satu bekas kecik jual kat pasar pudu rm5.. x berbaloi.. buat sendiri lagi besh.. leh mkn byk2..


10-07-2009, baby ainin sofiya komen :

Kenapa kena rebus belimbing selama 8 jam ? jika kurang 8 jam tak sedap ke?


06-12-2010, syue303 komen :

hmm ade kawan saya buat.. mmg sedaplah.. sy try buat... bolehlah.. hehe kena cuba lagi ni... thanks


23-12-2010, wantet komen :

salam....belimbing tu kene rebus lama.....tanpa guna air sebab belimbing tu sendiri dah banyak air....kene rebus sampai kering air die...klu 1 periuk rebus nnti tinggal dlm 1/5 periuk.... klu wat sambal dlm kuantiti bnyk boleh tambah kicap pekat utk hitamkan sambal.... klu nak pelbagai lg pun boleh gak klu mak saya masak tumbuk petai cikit mesti lagi terangkat....


23-12-2010, wantet komen :

satu lagi klu resepi mak saya....lebihkan minyak masak sampai garing ckit....mnyk die pun dah sedap dah....tp pd yg jg badan xchat la kan....


19-03-2011, julaili1 komen :

marvellous.....sangat sedap dimakan dgn nasi panas


07-05-2011, norzailan komen :

cubalah sambal ni...kalau rasa cam tak lalu makan sebab demam cubalah makan sambal ni degn nasi panas....anak2 saya pun suka...dah minta suami saya tanam banyak2 pokok belimbing..nak komersilkan sambal ni sampai ke luar negara...


20-06-2011, paklong komen :

kat kl or terengganu ada jual tak sambal ni... mana nak beli ye


06-08-2011, ieza_beledza komen :

bg kengkwn yg malas nak rebus bimbing buluh tu, skrg dah ade jual yg dah siap... cre cari...mmm lg kalau yg malas nak masak.. masuk blog saya...http://mysambaldelight.blogspot.com


10-09-2013, cutie_winkle komen :

Saya mkn dgn roti + timun je..sedapppp..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd