Google+

oleh: Mamalyana Bengkang Roti

No picture

Nak abihkan roti yang hampir expired...


Created on : 16-03-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Mamalyana




Bahan-bahan ( +- 5 orang )

  • 7-8 keping roti gardenia
  • 3/4 tin susu cair
  • 3 sudu besar susu pekat
  • 2 biji telur gred 'B'
  • 2 sudu teh esen butter vanila
  • 1 sudu besar butter
  • Sedikit butter utk disapu pada permukaan bengkang yang dah masak nanti.
  • 2 sudu besar tepung gandum

Cara-cara

  1. Rendam roti dalm susu cair utk lebih kurang 10 minit.
  2. Masukkan roti yang telah direndam dengan semua bahan lain(kecuali bhn terakhir)ke dalam blender.
  3. Blend semua bhn tadi hingga hancur dan sebati.
  4. Sapu sedikit butter ke dalam loyang dan tuangkan bancuhan tadi.
  5. Bakar dengan suhu 200 darjah celcius selama 1 jam. (Ikut oven laa.. ada yang perlu kurangkan time dan suhu)
  6. Bila dah masak, keluarkan dari microwave dan sapu ngan butter. Tgu sejuk baru boleh potong, kalau x nanti lembik...








Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (7)

17-03-2009, bondanik komen :

mama..kukus x bleh ke? atau pon bubuh dalam bekas bengkang..pastu bakar atas api?


20-05-2009, Mamalyana komen :

Sorry lambat respon.. Tak pasti plak boleh ke kukus... tapi kalau letak dalam bekas bengkang dan bakar tu InsyaAllah boleh...


25-01-2011, Alysya komen :

Askum akak,tepung gandum xblanded sx ka?


14-02-2011, aiziesal komen :

nak cubalah hujung minggu ni


01-04-2011, anira komen :

teme kacih bnyk2 t nk cube la wat ngan mama..


07-08-2011, kasih ummi komen :

tqqq...leh la cuba dr buang jer roti yg x hbs...klau nk amk bahagian tepi roti jer leh x?ank mkn roti,bhgian tepi dia buang...syg la plak


10-01-2012, masita85 komen :

mcm sedap jer,,,nk cuba jugak tp bahan last tu nk letak bila?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu