Google+

oleh: surayu Kek Pelangi Simple

Kek_pelangi_1

Resepi yang mudah bagi minum petang. Menambahkan koleksi resipi kek pelangi.


Created on : 15-03-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi surayu




Bahan-bahan ( saiz kek 20cm )

  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 cawan tepung jagung
  • 1 cawan mentega
  • 1 cawan gula halus
  • 3 biji telur
  • 1 tsp baking powder
  • 1 tsp esen vanila
  • 2 tsp serbuk koko
  • sedikit pewarna hijau dan merah

Cara-cara

  1. Pukul gula halus dan mentega hingga kembang.
  2. Masukkan telur satu persatu dan pukul lagi.
  3. Masukkan esen vanila dan baking powder dan kacau hingga sebati.
  4. Masukkan tepung jagung dan tepung gandum sedikit demi sedikit dan kacau hingga sebati.
  5. Asingkan kepada 4 bahagian. Biarkan satu bahagian dan tambah pewarna hijau, merah dan serbuk koko kepada 3 bahagian masing-masing.
  6. Tuang setiap bahagian berselang seli ke dalam loyang pembakar berdiameter 20cm yang telah dilenser dengan mentega.
  7. Bakar pada suhu 150-180 darjah celcius mengikut kesesuaian oven masing selama 35 minit atau hingga masak.

Laporan Masakan Bergambar (1)

Dsc01202
10-11-2010
nyam2..love baked da buat td,teros upload nih, pas tgk terus buat, teringin sgt..mmg sedappp..mmwahx!
Laporan oleh: love baked


Komen (18)

15-03-2009, mardi komen :

salam..cantik keknye...bagilah skit.


15-03-2009, are3646 komen :

kek yg arwah ma suka buat time kt kecik2 dulu...siap buat utk tempahan lg!!!


15-03-2009, GEBENG komen :

MISTI CUBO....!!!!NNGGEEEEE....


16-03-2009, miazahira komen :

salam surayu betulke sukatan tepung jagungnye 2 cwn, saya ada buat kek marble sukatannya tpg gandum 2 cawan tepung jagung 1 cawan tapi cam tak beberapa masak knape erk dimana silapnya tulun lah saya ni nampak sedap kek ni


01-04-2009, surayu komen :

kek ni tak brape manis, ye miazahira..mmg tepung jagung 2 cawan. So kek tu x akan jadi rapuh x mampat.


01-04-2009, surayu komen :

ops sorry..silap..kek jadi rapuh dan x mampat.


18-11-2010, aych2007 komen :

salam surayu..sy ni budak baru nak belajar ..ngok kek tu mcm sedap je...nak tanya "tsp" tu apa ye..


25-11-2010, mom_zeyra komen :

kek ni berderai lar...


29-11-2010, iffah shamila komen :

salam.. tepung tu xperlu di ayak ke ?


02-01-2011, zana@jm komen :

boleh cuba nampak sedap


17-04-2011, erniekamal komen :

nmpk sedap....resepi senang.....bahan2 mudah semua ada didapur....nk kena cuba buat nie.....


14-05-2011, hajar94 komen :

senang je?...wahh nak buat laa.. trima kasih :)


10-06-2011, eceS.H komen :

wahh first time try nih..minta2 lah jadi macam dlm gambar nih heheheh...


23-07-2011, Shima Yon komen :

boleh cuba untuk raya yang bakal menjelang tahun ni...


06-08-2011, ijahamran komen :

We tried this recipe last night and followed it exactly. The cake did not turn out well - it was dry and crumbly, and when it was cool it hardened. Afterwards we made another cake, omitting the corn flour; we also compared this recipe with marble cake recipes from all over the world - our conclusion is, if you want to add the corn flour, the right amount should have been 2 tablespoon only, to give it some gloss and make the cake lighter in texture. 2 cups are too much, the cake became almost a biscuit in consistency.


29-08-2011, chah272 komen :

ijahamran.....I think u r right, the corn flour suppose to be 2 tblspoon not 2 cups, I baked it this morning......jadi keras sgt2!


08-09-2011, lizza izzuan komen :

salam saya selalu buat kek or apa2 je masakan dari my resepi tapi baru hari ni nak daftar...janagn marah ya owner. selalunya apa yg sy bt semua menjadi.allhamdulillah mekasih pada myresepi. Hari ni sya tgh cuba buat kek pelangi. nnti dah siap sya upload pic nya. tq so much


18-12-2011, e!ra komen :

kalu tpung gndum n tpung jgung tu dtukarkn pd tepung kek blh ark???


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd