Google+

oleh: kak fida ♥Air Cendol Pandan™

Air_cendol_pandan

sedap diminum dingin..kite minom duluu!!!


Created on : 12-03-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( sekeluarga )

  • 1 ltr santan - dr 1 biji kelapa (lebihkan jika suka pekat lagi)
  • 1 helai daun pandan - disimpul
  • garam secukup rasa
  • secukup cendol pandan-http://www.myresipi.com/top/detail/7398
  • secukup rebusan kacang merah
  • secukup jagung biji
  • sirap gula melaka secukupnya
  • ketulan ais secukupnya

Cara-cara

  1. Santan,daun pandan dan garam secukup rasa dimasak hingga mendidih.Kacau sentiasa supaya tak pecah santan.Matikan api dan sejukkan.
  2. Sediakan bekas minuman,isikan secukup kacang merah,biji jagung dan cendol dan tuangkan santan secukupnya lalu tuangkan juga sirap gula melaka secukup rasa.Isikan dengan ketulan ais.Kalau ada ais parut lagi enak.
  3. Hidangkan ketika dingin.

Laporan Masakan Bergambar (9)

13032009339
13-03-2009
puas hati dapat makan cendol, tapi x secantik kak fida punya. dpt minum cendol di tanah arab. tq kak fida
Laporan oleh: azanie

cendol tk cantik tk per asal sedap diminum...tq azanie krane mencube... :)...bunyik nye mcm orang arab minom cendol daaa...heheeee... :D

Dsc05987_resize
13-03-2009
salam...cendol & pulut jadilah cendio pulut berais..buatan sendiri mmg terjamin..TQ K.fida :-)
Laporan oleh: shafea

salam shafea..puasnye mkn cendol boh pulut...sedap tuuu...mmmm...tq shafea krane dh mencube... :D

Cendol_ku
18-04-2009
Hi K.Fida..nilah cendol diperantauan. hehehe tetap sedap! TQ k.fida
Laporan oleh: Lynne

hai Lynne...cendol dh merantau jauh...mestilah sedaaapp....heee....tq Lynne krane mencube... :)

Img_2840
24-04-2009
nie lah hasilnya..sedap...cuma persembahan je tak menarik..hehehe
Laporan oleh: cocojelly

tuuu..1 gelas.. klau dh kene kacau mesti pOwer rasenye sbb air gulanye nmpk bnyaakk...huhuuu....tq cocojelly krane dh mencube.... :)

Snv32422
13-06-2009
Salam k.fida, memang puas hati dapat minum cendol buat sendiri nih. Semalam segelas, hari ni segelas.. kekeke.. sedap bangat!! Saya letak kacang merah dgn jagung. Tq k.fida.. lebiu..kiu3.
Laporan oleh: aludra

w'salam aludra...waaahhh dh boleh jual air cendol lah cenggini,klau pegi the hague sng carik...ekkekekee...lebiu3 toooo... :O

Imag0017
21-07-2009
salam kak fida , walaupun ari ni hujan dr pg lg kt KL ni, minum air cendol ni x puas rasanya, teramat sedap lemak berkrim, percubaan untuk bln ramadan nnt, mmg boleh bt lagi, sedap sesangat. tq kak fida.
Laporan oleh: rosaliza

w'salam rosaliza...waaa...ujan2 minom cendol yerr..heee...nnti klau wat lagi biar lebih2 leh minom puas2 yer...heeee...tq rosaliza krane mencube... :D

P1030247
02-02-2011
slm kak,cendul buatan sndri.cndol dh bnyk ltk tp bla ambik gmbr xnpk lak....uwaaaa.
Laporan oleh: Mariani(KT)

w'slm ucu..mmng sah ler tu air cendol bukan cincauuu...ekheheee... :D

Image_653_
16-10-2011
air cendol pandan kakfida brgabung cendol kakbesah.......MELETUP!!! tq:)
Laporan oleh: ross84
Dsc00051
27-04-2012
salam k.fida, sje boh dlm measuring jug spaye k.fida tau, akk wat bnyk. cndol yg blom bncuh de lg dlm esbok, sok nk wat nagasari cndol plk. jemput mnum k.fida, bnyk nih, kalo nk ajk ucu & zila pon ckup..kikiki.. jazakillah k.fida utk rspinye..
Laporan oleh: kakbesah


Komen (28)

12-03-2009, baya74 komen :

aduh aduh aduh.... menawannyaaaa...tiba2 aje tekakku dahaga....bak mai cendol menggoda segelas.


12-03-2009, azanie komen :

bestnya kak fida air cendol tu, x tertahan rasanya. nak minta secawan jauh sangat. mengoda iman betullah


12-03-2009, shafea komen :

heee pasti buat .......ni yg buat x leh tidur terbayang2 cendol k.fida... baya74 & azanie esk pastikan buat tau heeeeeee


12-03-2009, baya74 komen :

shafea....mlm ni nk tidur jgn lupa basuh kaki n baca doa dulu, takut mlm ni ngigau ...cendol ...cendol...cendol...nnti jiran2 ingat shafea jual cendol plk...amfunnn...


12-03-2009, kak fida komen :

ciaaaannn adik2 akak sume....baya,azanie dan shafea..nk antarkan sorang semangkok..masing2 sume jauh..kene lah buat sendirik yer..heheee...jadi tk lah trbayang2...haaa..shafea,jgn jadik mcm citer labu labi...nnti trmimpi2...nk carik cendol...nk carik cendollll...zzzz....hihihiiii..... :o


12-03-2009, azanie komen :

mesti kena buat nie, anak2 tengok gambar cendolkak fida pun dah tergugat, sibuk suruh ibu dia buat.


12-03-2009, kak fida komen :

buat azanie jgn tk buat...seperti yg akak jawab dlm komen azanie di resipi jagung kukus...klau tk de tpg hong kwee nk buat cendol..cube resipi yg menggunekan tpg beras...slmt mencube... :)


12-03-2009, aludra komen :

betul la.. tgk jer.. tetiba tekak terus rasa dahaga walaupun sejuk2 nih..


13-03-2009, kak fida komen :

aludra,klau nga musim sejuk, agaknye kene minum cendol hangat2...e'eh ade ker cendol hangat?...heheee....nnti jadi bubur cendol pulak....hahaaa....slmt mencube aludra.... :)


13-03-2009, bee_rbs komen :

kakfida.. bee pun kalo buat air cendol ni mesti nak kacau dulu santan tu..sbb kalo tak perut rasa sebu kan..nak sedap lg tambah nisan / madu lebah..uish...sedapnye...


13-03-2009, avaadore_ny komen :

kak fida, weekend kita msk singapore...ade lagi tak cendol ni? kui...kui...kui...


13-03-2009, kak fida komen :

salam bee_rbs...mmng btol tu bee,klau sntn tk dimsk dulu ,perut mudh sebu....mmng sedap cendol ni ditambah madu tapi kene kurangkanlah sirap gula melaka tu...ikut sesedap rase... :)


13-03-2009, kak fida komen :

hai avaadore...klau weekend ni kire2 dh lmbt bnyk tapak...cendol dh jadi puding dan kuih talam dn mungkin nga diprocess dlm perut...huhuuuu...kwang..kwang..kwaaang... :o


13-03-2009, azanie komen :

adoi kak fida mcm mana muffin tu boleh masuk kat dlm cendol ni. mcm mana nak delete nie


13-03-2009, azanie komen :

tolong..tolong...tolong...sesiapa yg tahu mcm mana nak delete gambar nie. dah salah masuk nie. menyemak aje kat situ.


13-03-2009, kak fida komen :

haaa...azanie...tu lah baru derhaka sikit ngan akak ni...smpai tersasul2...hahahaaa.....azanie upload semula gmbr tu bahagian muffin,tempat yg btol lah..heee...ps tu azanie tunggu hingga semua gambar2 laporan oleh azanie keluar...nnti kt gmbr yg azanie antr tu ade tanda 'x' warne merah utk delete...ps tu delete mane2 yg salah...azanie cubelah yer...slmt mencube... jgn derhaka lagi tau...hihiiii... :D


13-03-2009, azanie komen :

ok, kak fida baru boleh, terima kasih atas tunjuk ajarnya. ada hikmah juga salah, dpt belajar benda baru. tapi kak fida salah padam lah, dah terpadam yg kak fida komen hu..hu..hu..


13-03-2009, kak fida komen :

tu lah azanie....buat kefala akak fening shikitlah...huhuuu....kene taip balik tapi dialogue dh lain pulak...heheee... :D


13-03-2009, azanie komen :

alamak sekali keluar cendol shafea punya cendol feh menawan kalbu ku. serta merta haus tekak ku, pegi minum dulu lah


21-03-2009, rohani ramli komen :

yumm yumm nmpk sedap je .dehaga rsa nya ...;)


02-04-2009, hmaria78 komen :

pandai nye kak fida buat cendol. Maria nak print resepi nie. Harap2 menjadik la yek... yummieee


02-04-2009, kak fida komen :

hmaria78...klau bahan2 cendol dh ade mmng mudah...cume nk campurkan jer bahan2 yg ade jadi satu dan jadilah minuman cendol.....maria,klau dh print resipi jgn tk cube plak...heee... slmt mencube... :)


09-04-2009, cocojelly komen :

sedapnya...nak cuba try la sbb kakak saya mengidam plak nak makan cendol buatan sendiri...:)


22-06-2009, kak fida komen :

alahai cocojelly...napelah akak tk prasn komen ni...tk per lah, mungkin kakak cocojelly pon dh puas mkn cendol buatan cocojelly yer seperti dlm laporan bergmbr tu yg nmpk pOwer tuuu...heheeee... :)


06-01-2010, busuresepi komen :

kalau dah namenye cendol...emm tentulah sedap...


09-09-2011, rinie80 komen :

kak fida... kalau santan 1kg agak2 dpt mkn brape org? perlu tambah air x??


09-09-2011, kak fida komen :

rinie80..santan 1 kg same dgn 1 ltr seperti dlm bhn2 dpt dlm 5 cwn dan boleh agak2 sendiri yer 5 cwn utk brape org...klau dlm rcp perah 1 ltr santan drp 1 biji kelape kena tmbh air secukupnye yer...klau nk lebih kena gndakn jumlah bhn2 yg ade yer..slmt mncube... :)


22-02-2012, pearlcoolblog komen :

sedapnyer..sesiapa yg brminat nk beli pearl mcm kt coolblog, can contact sy at 0137150571


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd